Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر ارجمند روز یکشنبه در نشست مشترک با اعضای هیات باستان‌شناسی موزه بوخوم آلمان در عمارت دارایی شهر زنجان با اشاره تجربه همکاری این ۲ مرکز افزود: فعالیت‌های باستان‌شناسی که در  زمان حاضر در معدن چهرآباد انجام می گیرد، اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به شواهد باستان‌شناختی، این محوطه یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال غرب کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت بیشتر از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در زنجان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول یادآوری کرد:  انجام تحقیقات علمی، شناخت بهتری از تمدن و تاریخ این منطقه به دست خواهد آمد که ما برای این امر تمام تلاش‌های خود را انجام خواهیم داد.

 سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش مومیایی‌های معدن نمک چهرآباد نیز در این جلسه ادامه داد: هم‌اکنون فصل پنجم کاوش‌ها در این تپه باستانی از سوی باستان شناسان ایرانی در حال انجام است که این فصل یکماه تا ۴۵ روز طول خواهد کشید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده پژوهش‌های جدید در پاییز سال جاری، بهار و پاییز سال آینده انجام خواهد شد.

ابوالفضل عالی افزود:با توجه به ماهیت علمی و فرهنگی این پژوهش، لزوم حفظ و معرفی این استقرارگاه تاریخی و فراهم کردن شرایط جذب گردشگر، شرایط بازدید از این محوطه در حین کاوش‌های باستان‌شناسی برای عموم فراهم است.

وی با اشاره به متمایز دانستن مردان نمکی چهرآباد از سایر مومیایی‌های دنیا گفت اضافه کرد: باید با همکاری مشترک دانشگاه بوخوم آلمان و کارشناسان زنجانی به روشی برای  نگهداری بلندمدت مردان نمکی برسیم. با توجه به اینکه در دنیا چنین مردان نمکی وجود ندارد، تجربه‌ای در این زمینه نداریم و  در واقع به بررسی وسیعی نیاز دارد.

ناشناخته های زیادی در معدن چهرآباد وجود دارد

 معاون موزه معدن آلمان و سرپرست آلمانی هیات مشترک پژوهش مومیایی‌های معدن نمک چهرآباد نیز ادامه داد: در سال‌های گذشته کاوش تیم مشترک ایران و آلمان در معدن چهرآباد چهارفصل انجام‌ شده است که در فصل‌های پیشین بخش‌هایی از محدوده تاریخی معدن نمک شامل آثار معدنی دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متأخر اسلامی کاوش شد.

 توماس اشتولنر افزود: با وجود به دست آمدن اطلاعات ارزشمندی از معدن‌کاوی در این معدن ارزشمند، پرسش‌ها و ناشناخته‌های زیادی همچنان باقی‌مانده است.

به گفته سرپرست آلمانی هیات مشترک پژوهش مومیایی‌های معدن نمک چهرآباد  این محوطه ظرفیت بالایی برای انجام کاوش‌های بلندمدت دارد که می‌توان یک برنامه و چشم‌انداز چندساله برای فعالیت‌های باستان‌شناسی در این محوطه در نظر گرفت.

وی اظهار داشت: نتیجه این همکاری‌های متقابل شناخت بیشتر ملت‌ها از هم و نزدیکی جوامع انسانی است.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: در این فصل نیز، همچون فصل گذشته، ادامه کاوش عمقی در محدوده کاوش‌شده در سال‌های قبل برای به دست آوردن آگاهی بیشتر از قدیمی‌ترین دوره‌های استخراج نمک در چهرآباد و نیز افزایش دانسته‌ها از معدن‌کاوی نمک در دوره هخامنشی و ساسانی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، کاوش‌های باستان‌شناختی در معدن نمک چهرآباد زنجان با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

 تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده اند.

مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تا کنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آنها به ۲ هزار و ۳۵۰ سال می رسد.

طبق کاوش­های انجام یافته در محوطه معدن تاریخی چهرآباد مشخص شده است که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.

برچسب‌ها میراث فرهنگی آلمان باستان شناسی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی آلمان باستان شناسی میراث فرهنگی آلمان باستان شناسی زنجان باستان شناسی معدن نمک چهرآباد مومیایی ها کاوش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی از انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز برای نمایش در نمایشگاه روز جهانی موزه‌ها خبر داد.

احمد حمزه‌زاده روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به‌ مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان‌ از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌ شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌ شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

وی گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌ شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • تعاملات دستگاه‌ برای برگزاری انتخابات سالم افزایش یابد