شرط سنگین قمارباز کهنهکار برای نوشتن رمانی در یک ماه | ماجرای ضربالاجل داستایفسکی
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۲۹۵۹
به گزارش همشهری آنلاین، داستایفسکی در دورهای از زندگیش به قمار اعتیاد داشت و این ماجرا برای او از تابستان ۱۸۶۲ آغاز شد. او در طول سالهای بعد تقریبا تمام پولهایش را روی میز رولت از دست داد. این امر به اضافه مخارج راهاندازی یک مجله ناموفق و قبول پرداخت بدهیهای برادر درگذشتهاش در سال ۱۸۶۴، او را با مشکلات مالی جدی مواجه کرد که حتی بیشتر از قبل به قمار روی آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در سال ۱۸۶۵ در نامهای به ایوان تورگنیف، رماننویس مشهور روس نوشت: «من همه چیزم را از دست دادهام، دقیقا همهچیز، از جمله ساعتم...از درون احساس خیلی بد و ناگواری دارم (فکر میکردم بدتر از این باشد) و مهمتر از همه شرم دارم که باعث آزار شما شوم، اما وقتی در حال غرق شدن باشی چه کار میتواند بکنی؟»
سرانجام، داستایفسکی نومیدانه با فئودور استلوفسکی قرارداد خطرناکی امضا کرد، او روی حقوق انتشار همه آثار گذشته و آینده خود شرط بست: اگر او نمیتوانست در طول مهلتی یکساله، تا اول نوامبر ۱۸۶۶، یک رمان کامل برای استلوفسکی بنویسد، همه چیز را از دست میداد. در این صورت استلوفسکی میتوانست تا ۹ سال تمام آثار داستایفسکی را بدون پرداخت پولی به نویسنده منتشر کند. (که حقیقتا رفتار بدی از سوی یک ناشر است.)
ظاهرا این قرارداد برای داستایفسکی خطرات زیادی داشت، بنابراین احتمالا به طور طبیعی، ترس موجب شد نوشتن رمان را به تعویق بیندازد. او به جای اینکه از یک سال مهلتش برای نوشتن رمان استفاده کند، سفر کرد، رولت بیشتری بازی کرد، بیشتر قمار کرد و پول بیشتری از دست داد و این همه در حالی بود که هر روز به مهلت نهایی نزدیک|تر میشد. داستایفسکی در ماه ژوئن به دوستی نوشت: «فکر استلوفسکی آزارم میدهد و مایه عذاب من است. حتی در رویاها هم مرا تعقیب میکند.»
تنها یک ماه قبل پیش از پایان ضربالاجل، داستایفسکی ایده رمانی درباره یک قمارباز را که در سال ۱۸۶۳ در سر داشت، از گنجه بیرون کشید. او این ایده را در نامهای به ان.ان. استراخوف اینطور شرح داده بود: داستان مردی با طبیعتی بسیار ساده، که گرچه در بسیاری جهات انسانی توسعهیافته است، اما از هر نظر دارای نقصی است. او تمام ایمان خود را از دست داده، اما در عین حال جرئت نمیکند که شکاک باشد. او علیه هر قدرتی برمیآشوبد، با این وجود از آن میترسد... کل داستان مربوط به سه سال تمام رولت بازی کردن او است.
داستایفسکی در یک ماه باقیمانده با سرعتی سرسامآور کار کرد. او به توصیه یکی از دوستان، تندنویسی به نام آنا گریگوریونا اسنیتکینای ۲۱ ساله را استخدام کرد. او دیکته میکرد و آنا مینوشت. داستایفسکی استرس زیادی داشت و طبیعتا در بهترین حالت خودش نبود. آنا در خاطراتش اولین جلسه تندویسیش را اینگونه به یاد میآورد: «او آشکارا عصبی بود و نمیتوانست افکارش را جمع کند. از من اسمم را میپرسید و فورا آن را از یاد میبرد، سپس شروع میکرد به قدم زدن در اتاق، مدتی طولانی راه میرفت، گویی حضور من را فراموش کرده باشد.» او درباره احساسش اینطور نوشته است: «من او را دوست نداشتم. او باعث میشد احساس افسردگی کنم.» (البته که قابل درک است!) داستایفسکی در حین کار گاهی به آنا میگفت که باید به استانبول و اورشلیم بگریزد یا تمام روح خود را در قمار غرق کند.
همسر قمارباز و زنی که داستایفسکی را نجات داد | آنا داستایفسکایا و زندگی پررنج اولین ناشر زن روسرمان با فرآیند ذهنی اسرارآمیزی بالاخره به پایان رسید. در ۲۹ اکتبر او قمارباز را تمام کرد و برای استلوفسکی فرستاد. در ۸ نوامبر هم از آنا خواستگاری کرد و او نیز پذیرفت. برای پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده غارتگرانه نظیر آنچه استلوفسکی در سر داشت، آنا انتشار آثار داستایفسکی را به عهده گرفت و به این ترتیب، به اولین ناشر زن مستقل در روسیه تبدیل شد.
بنابراین اگر با دید مثبت به روند کار داستایفسکی نگاه کنیم، شاید داشتن ضربالاجل چندان هم بد نباشد و بتوان با وجود شرایط اضطرابآور، کار بزرگی را در مهلت مقرر به پایان رساند؛ البته که در این صورت به یک تندویس ماهر و باصبروحوصله مثل آنا نیز نیاز خواهد بود.
منبع: ترجمه با اندکی تغییر از لیتهاب.
کد خبر 637263 برچسبها ادبیات کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان داستان و داستان نویسی روسیه کتاب - داستان و رمانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: ادبیات داستان و داستان نویسی روسیه کتاب داستان و رمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۲۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامهنویسان هم نبود!
نویسنده فیلم سینمایی «فسیل» گفت: در گونه کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. در پروژه «فسیل» با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامهنویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیشرو، قیمتهای پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.
در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آنکه این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامهنویس فسیل و بسیاری از فیلمهای کمدی چند سال اخیر به گفتوگو نشستیم.
صالحی در واکنش به قیمتها و درصد تحقق آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردانها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمیکنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد
صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامهنویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص میدهند اما اینجا اینگونه نیست.
بدون سازوکار درست، ارگانها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمیگیرندنویسنده فیلم بخارست با بیان آنکه با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگانها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگانها یا تهیهکننده نباشد با شما چانه میزنند و آن عدد را دریافت نمیکنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی
این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسندهها در سینما رخ میدهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامهنویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند میتواند فیلمنامه بنویسد.
او ادامه داد: از این رو در بازار قیمتشکنی اتفاق میافتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمیکنند چراکه قیمتهای خیلی پایینتری وجود دارد. قیمت را نصف میکنند و با یک فیلمنامهنویس دیگر کار میکنند.
نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامهنویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگانها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.
صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دستهبندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دستهبندی نشدهاند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام میشود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق میکند
وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را میکنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه میدانیم که بودجه تهیهکننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد میدهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار میکند.
او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرمها، دستهبندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا میتوان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرمها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژههای خاص و تاریخی.
فیلمنامه اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش میشودنویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلمهای کمدی هم تعلق نمیگیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسبتری دریافت میکنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمیگیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش میشود.
صالحی در نهایت با اشاره به پرفروشترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار میکنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی میفروشد، خودشان یک هدیه در نظر میگیرند.
کانال عصر ایران در تلگرام