Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:19:30 GMT

دردسرهای روزانه مردم سرخس در صف نانوایی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۶۷۸۳

دردسرهای روزانه مردم سرخس در صف نانوایی

به گزارش ایرنا، شهروندان سرخسی به تازگی در صفهای نانوایی با محدودیتهایی مواجه شده اند، یکی از آنها درگفت و گو با رسانه ها گفت: نانوایی محل به هر نفر بیش از پنج نان نمی دهد و برای تهیه نان کافی، ناچارم یک نفر از اعضا خانواده را همراه خودم روانه صف نانوایی کنم.

یک شهروند دیگر که نیاز روزانه نان برای خانواده اش را ۱۰ عدد ذکر کرد گفت: متاسفانه نان در نانوایی ها کم است اما همان نان را شما می‌توانید به راحتی از فروشگاه ها و سوپری های سطح شهر البته با قیمت بالاتر تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قربانی دیگر شهروند سرخسی عدم نظارت بر قیمت نان، صفهای شلوغ نانوایی ها و کیفیت نامناسب نان در شهر سرخس را مشکل عمده و مزمن عرضه نان به شهروندان توصیف می کند و خواستاررسیدگی مسوولان شهرستان به این اوضاع است.

عرضه نان در ۱۰۰ نانوایی 

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس قبل از هر سخنی اعمال محدودیت برای عرضه نان در شهرستان را رد کرده و در توضیح شرایط حاکم بر فعالیت نانوایی های این شهرستان گفت: این شهرستان ۱۰۰ نانوایی دارد که از این تعداد ۵۰ نانوایی با آرد یارانه ای و ۲ نانوایی با آرد نیمه یارانه ای در روستاها فعالیت می کنند.

علی اکبر اکبری افزود: ۴۸ نانوایی نیز در شهر سرخس دایر است که ۳۰ نانوایی با آرد یارانه ای و ۱۸ نانوایی نیز با آرد نیمه یارانه ای به عرضه نان مشغولند.

وی ادامه داد: ماهانه ۷۸۸ تن آرد در شهرستان سرخس توزیع می شود که از این میزان ۱۳۲ تن آرد نیمه یارانه ای و ۷۱ تن آرد نیز به صورت خام پزی (پخت نان توسط خانوار) است که بیشتر بین روستائیان توزیع می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس سرانه مصرف آرد در بخش شهری شهرستان سرخس را هفت و سرانه روستایی را نیز ۶.۲ کیلوگرم آرد عنوان کرد و گفت: کیفیت پایین نان به ویژه در روستاها، خرید نان توسط روستاییان از نانوایی های شهری و کمبود عرضه آرد در روستاها مشکلات جدی حوزه عرضه نان در شهرستان است.

نان به جای خوراک دام

اکبری ارزان بودن نان را عامل هجوم مردم برای مصرف بیش از پیش این قوت غالب عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت نهاده های دامی مردم روستاها علاوه بر خرید نان برای مصرف خانوار، باخرید بیشتر نان خوراک دام خود را نیز از این طریق تامین می کنند.

وی به گزارش های مستند برای تامین خوراک دام از طریق خشک کردن نان اشاره کرد و افزود: به دلایل ذکر شده مصرف نان در روستاها بالا است و همین موضوع باعث شده روستاییان به ویژه ساکنان روستاهای اطراف شهر سرخس برای تهیه نان کافی و البته با کیفیت، روانه نانوایی های این شهر شوند و همین مساله افزایش صف در نانوایی ها را موجب شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس گفت: با وجود این مسایل بود که از نانوایی ها خواستیم برای تامین نان روزانه همه اهل محل، توزیع نان را مدیریت کنند لذا فروش نان به تعداد زیاد مثلا ۲۰ عدد و بیشتر محدود شده است.

اکبری استفاده از دستگاه کارتخوان در نانوایی ها را الزامی دانست و افزود: برای مدیریت در توزیع نان، اکنون فروش نقدی این کالا و یا فروش به تعداد بالای نان در خبازی در حکم فروش آرد تلقی می شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

سرخس نیازمند افزایش سهمیه آرد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس گفت: برای مدیریت بهینه مصرف آرد و نان در شهرستان نیازمند اصلاح سهمیه آرد توزیعی در شهرستان هستیم تا تفاوت سرانه آرد شهری و روستایی از بین برود.

اکبری افزود: مطابق محاسبات صورت گرفته باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ تن آرد به سهمیه ماهانه شهرستان سرخس افزوده شود و برای تعادل در عرضه نان در روستاها نیز سهمیه آرد نانوایی های روستایی نیز بیشتر شود.

توزیع ماهانه ۷۸۸ تن آرد در سرخس بر اساس جمعیت ۹۷ هزار نفری سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ است حال آن که هم اکنون جمعیت شهرستان به ۱۰۴ تا ۱۰۶ هزار نفر رسیده است که باید چهار هزار نفر جمعیت شناور از پالایشگاه گاز خانگیران، گمرک و راه آهن را نیز به آن افزود.

نان به قوت غالب‌تر تبدیل شده است

اما فرماندار سرخس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مشکل خاصی از نظر میزان عرضه نان در شهرها وجود ندارد اما در برخی روستاها کمبودهایی وجود دارد.

محمد رضا رجبی مقدم در تشریح کمبود نان در روستاها افزود: مردم دیگر مانند گذشته توانایی خرید برنج ندارند لذا تامین غذای روزانه آنها با خرید نان در روستاها بیشتر شده است و همین مساله باعث شده برخی افراد از روستاها برای تامین نان به نانوایی های شهرها روی بیاورند.

وی ادامه داد: خودم هنگام خرید نان شاهد هستم مردم معمولا به میزان زیاد نان تهیه می کنند و اخیرا روند خرید نان به دلیل شرایط اقتصادی بیشتر و نان به قوت غالب تر مردم این شهرستان تبدیل شده است.

اصلاح سهمیه آرد روستایی

فرماندار سرخس گفت: هرچند نباید این واقعیت را نادیده گرفت که برخی روستاییان با خرید انبوه نان این محصول را به مصرف دام می رسانند با این وجود برای رفع مشکل کمبود نان در روستاها در حال افزایش سهمیه آرد روستایی هستیم تا از مراجعت روستاییان به خبازی های شهری جلوگیری کنیم.

رجبی با بیان این که به ازای هر هزار نفر یک نانوایی در این شهرستان دایر است گفت: علاوه بر این مشکل، تعداد نانوایی ها در شهرستان به ویژه در سطح شهرسرخس به نسبت جمعیت زیاد است لذا تولید نان با این تعداد نانوایی صرفه اقتصادی ندارد و برخی نانواها برای تامین کسری خود به اقدامات دیگری از جمله فروش آرد روی می آورند.

وی از پایین بودن کیفیت نان به ویژه در روستاها انتقاد کرد و از برنامه ریزی برای اصلاح پخت نان در شهرستان سرخس خبر داد.

شهرستان سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

برچسب‌ها آرد روستائیان وزارت صنعت معدن و تجارت مرزنشینی سرخس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آرد روستائیان وزارت صنعت معدن و تجارت آرد روستائیان وزارت صنعت معدن و تجارت مرزنشینی سرخس رییس اداره صنعت نان در روستاها نان در شهرستان شهرستان سرخس عرضه نان برای تامین نانوایی ها نان در شهر سهمیه آرد یارانه ای خرید نان هزار نفر تن آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۶۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدآقامیری ظهر شنبه در مراسم روز شوراها که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد گفت: از جمله تاکیدات قرآن کریم توجه به امر خرد جمعی در پیش برد برنامه‌ها است.

استاندار قم بیان کرد: طبیعت انسان به گونه ای است که می بایست مشکلات خود را به صورت گروهی و اجتماعی مرتفع کند.

وی با اشاره به اهمیت و نقش شورای‌های اسلامی شهرو روستا گفت: شورا ها از جمله نهادهایی است که ارتباط مستمر و نزدیکی با مردم و آشنایی با مشکلات دارند.

آقامیری تصریح کرد:مسوولان باید توجه داشته باشند که هدف اصلی خدمت به مردم است و باید قدردان فرصت خدمتگزاری به مردم را به عنوان خادمان آنان باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: نحوه واگذاری زمین به مردم از مواردی است که رضایت بخش نیست و در صورت تسهیل در این امر مهاجرت معکوس از شهرها به روستا محقق خواهد شد.

استاندار قم با بیان اینکه هویت روستاها باید حفظ شود گفت: باید شرایطی فراهم شود که روستاها خودگردان باشند و محصولات و مایحتاج روستاییان در روستا تامین شود.

آقامیری تاکید کرد: مدیران باید در انجام وظایف و مصوبات توجه لازم را داشته باشند و این مصوبات خط قرمز مجموعه مدیریت استان است که در صورت بروز کم کاری با مدیران برخورد می شود.

وی اضافه کرد: عملکرد ۱۱ مدیر در استان قم مورد ارزیابی بازرسان قرار گرفته و احتمال دارد برکناری و جایگزینی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران باید نسبت به حل مشکلات مردم اهتمام داشته باشند و مدیری که در اتاق خود را به روی مردم ببندد جایی در استان نخواهد داشت.

کد خبر 6090218

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • شوراها از ارکان مردم‌سالاری دینی هستند
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • اردوی آماده سازی تیم کشتی نونهالان استان در سرخس
  • فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها