Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آمار دقیقی از معتادان در کرمانشاه در دسترس نیست اما بر اساس آنچه نیروی انتظامی و بهزیستی اعلام کرده‌اند بیش از ۲ هزار ۵۰۰ معتاد متجاهر در این استان وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد آنها در مرکز استان هستند.

با این حال براساس آنچجه متولیان امر اعلام کرده‌اند ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر در کرمانشاه بسیار محدود و اعتبارات در نظر گرفته شده برای ساماندهی آنان نیز ناچیز است به شکلی که تنها کمپ نگهداری معتادان متجاهر کرمانشاه به نام «کمپ ماده ۱۶» برای نگهداری از ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد اما بهزیستی تا هر شب ۳۵۰ نفر را در آن جا می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیرکل بهزیستی کرمانشاه بودجه این ارگان تنها برای نگهداری از ۲۰۰ معتاد متجاهر در هر شب کفایت می کند و تمام بودجه سال این اداره تا پایان آبان ماه به اتمام خواهد رسید.

«فرحناز محمدی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: برای نگهداری هر معتاد ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که به هیچ عنوان برای تامین غذا و پوشاک آنان کافی نیست از این رو به ناچار از کمک دیگر ارگان ها و خیرین بهره می‌گیریم.

به گفته وی سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در کمپ ماده ۱۶ و پنج هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۸ مرکز خصوصی ترک اعتیاد استان نگهداری شده اند.

در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در کمپ ماده ۱۶ و پنج هزار و ۵۰۰ نفر در ۲۸ مراکز خصوصی ترک اعتیاد استان نگهداری شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تاکید کرد: بهزیستی به تنهایی نمی تواند نگهداری از معتادان متجاهر را سامان دهد، از این رو نیاز است که در این زمینه دستگاه های دیگر ورود کنند.

با توجه به محدود بودن ظرفیت کمپ ماده ۱۶ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان کرمانشاه در آخرین نشست خود استفاده از ظرفیت کمپ های خصوصی برای ساماندهی معتادان متجاهر را تصویب کرد.

فرماندار کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت ۲ کمپ ترک اعتیاد خصوصی برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر استفاده کنیم.

«فضل الله رنجبر» گفت: یکی از دلایل ازدحام در کمپ ماده ۱۶ ساماندهی معتادان دارای شاکی خانوادگی در کنار معتادان بیخانمان است که پس از اخذ قرار داد با کمپ های خصوصی تفکیک خواهند شد.

گرمخانه ها تجهیز شوند

علاوه بر کمپ‌های ترک اعتیاد ۲ گرمخانه نیز برای شب گذرانی بیخانمان های شهر کرمانشاه در نظر گرفته شده که ظرفیت آنها نیز بسیار کمتر از نیاز است.

از این گرمخانه ها یکی متعلق به مردان و یکی دیگر نیز متعلق به زنان است که بر اساس اعلام مدیرکل بهزیستی ظرفیت گرمخانه زنان مناسب است.

محمدی در این رابطه توضیح داد: تا پایان پاییز ۲ گرمخانه دیگر نیز در سطح شهر کرمانشاه برای ساماندهی مردان بی خانمان راه اندازی می‌شود.

اعتراض دستگاه قضایی

آمار بالای معتادان بی خانمان سطح شهر کرمانشاه که عموما از معتادان متجاهر هستند، اعتراض دستگاه قضایی را در پی داشته است به شکلی که دادستان کرمانشاه در روزهای گذشته نشستی برای ساماندهی این موضوع برگزار کرد.

«شهرام کرمی» در این نشست خواستار راه‌اندازی سریع گرمخانه‌های استان برای فصل سرما شد و گفت: در این فصل افراد بی‌سرپناه و کارتن‌ خواب دچار مشکلاتی می‌شوند و احتمال خطرات جانی برای آنها وجود دارد.

وی تاکید کرد که دستگاه های مربوطه هرچه زودتر نسبت به تجهیز گرمخانه های استان اقدام کنند تا با سردتر شدن هوا شاهد آسیب دیدن به بیخانمان ها نباشیم.

دادستان کرمانشاه با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بی سرپناه از وجود گرمخانه ها در سطح شهر بی اطلاع هستند، گفت: شهرداری موظف است گروه‌های جمع آوری افراد بی خانمان را راه اندازی و آنان را در گرمخانه‌ها ساماندهی کند.

کرمی با تاکید براینکه جمع آوری افراد بی خانمان نیازمند همراهی نیروی انتظامی است، افزود: نیروی انتظامی افراد بی خانمان را در کلانتری ها تجمیع و از طریق شهرداری و یا اورژانس اجتماعی (تماس با ۱۲۳) آنها را به گرمخانه ها منتقل کند.

ارتکاب به جرم مهمترین آزار معتادان متجاهر

معتادان متجاهر کرمانشاه چندان هم بی آزار نیستند به شکلی که بخش عمده ای از سرقت های خُرد و آمار قابل توجهی از سرقت های مهم سطح استان توسط این افراد انجام می شود.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات استان در حوزه امنیت وجود، ۲ هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر است که عمدتا مرتکب سرقت‌های خُرد شده و باعث بالا بردن آمار این ناهنجاری اجتماعی می‌شوند.

پایین بودن ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر باعث شده این افراد پس از دوره یک یا دو ماهه و در حالیکه هنوز اعتیاد خود را ترک نکرده‌اند به جامعه بازگشته و در همان مسیر قبلی قرار گیرند در حالیکه جمع آوری آنها امروز یکی از مطالبات به حق مردم است.

سردار «علی اکبر جاویدان» توضیح: پایین بودن ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر باعث شده این افراد پس از دوره یک یا دو ماهه و در حالیکه هنوز اعتیاد خود را ترک نکرده‌اند به جامعه بازگشته و در همان مسیر قبلی قرار گیرند در حالیکه جمع آوری آنها امروز یکی از مطالبات به حق مردم است.

وی، فرآیند درمان را یک فرآیند ضعیف و ناکارآمد دانست و گفت: متاسفانه مراقبت های بعد از درمان کامل نیست و باید نهادهای حمایتی پس از بهبود به این افراد از نظر مالی کمک کنند.

آرمان شهر نیمه کار معتادان

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از سال ۹۸ موضوع درمان کامل معتادان متجاهر را به صورت جدی مورد بررسی قرار داد تا با اشتغال آنان پس از بهبود، بتوانند به جامعه باز گردند.

در این راستا قرار شد که یک کمپ ترک اعتیاد در شهرستان کنگاور راه اندازی شود تا ضمن درمان معتادان، با کمک سرمایه گذاران، بهبود یافتگان ضمن آموزش مهارت برای خود در آمد داشته باشند.

پس از مطرح شدن این موضوع سرمایه گذارانی از سراسر کشور برای راه اندازی این کمپ اعلام آمادگی کردند اما گویا این پروژه به صورت کامل به فراموشی سپرده شد و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه نیز در رابطه با سرنوشت آن توضیحی نداد.

طبق آمارهای ارائه شده هم اکنون در کشور حدود سه میلیون نفر به صورت مستقیم با موادمخدر سروکار دارند و به نوعی مصرف کننده دائمی آن به حساب می آیند و طبق آمار غیررسمی، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۵۰ هزار معتاد وجود دارد.

طبق بررسی های انجام شده حدود ۷۰ درصد از افرادی که دوران ترک را سپری می کنند پس از خروج از کمپ ها از آن جایی که حمایت نمی شوند دوباره به سمت مواد می روند، که به طور قطع احداث چنین مراکزی می تواند گام بزرگی در راستای سالم نگه داشتن آن ها باشد.

برچسب‌ها معتادان متجاهر سرقت اورژانس اجتماعی کرمانشاه شهرام کرمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معتادان متجاهر سرقت اورژانس اجتماعی معتادان متجاهر سرقت اورژانس اجتماعی کرمانشاه شهرام کرمی نگهداری معتادان متجاهر ۵۰۰ معتاد متجاهر معتاد متجاهر برای ساماندهی کمپ ماده ۱۶ راه اندازی گرمخانه ها ترک اعتیاد هزار و ۵۰۰ بی خانمان افراد بی جمع آوری سطح شهر کمپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۶۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه | امروز پاتوق معتادان متجاهر در تهران نداریم

دعلیرضا زاکانی در دیدار با شهروندان محله یافت‌آباد در مسجد جامع چهارده معصوم با بیان اینکه کمتر از سه سال از شروع به کار ششمین دوره مدیریت شهری گذشته است، افزود: سعی کردیم تهرانی که تحویل خواهیم داد با آنچه تحویل گرفته‌ایم، متفاوت باشد. زمانی بیشترین خدمات و امکانات در نیمه شمالی تهران متمرکز بود. تلاش کردیم فاصله بین شمال و جنوب را کم کنیم. از مرداد سال ۱۴۰۱ پویش «امیدوافتخار» را آغاز کردیم تا هر هفته در یکی از مناطق ثمره خدمات را تقدیم شهروندان کنیم. تا امروز حدود ۱۲۰ پویش برگزار شده است.

زاکانی ادامه داد: یکی از رویدادهای «امیدوافتخار» که در منطقه ۱۸ برگزار شد، افتتاح ۳.۷ کیلومتر از بزرگراه شهید بروجردی بود. این پروژه سال‌ها رها شده بود. در مدیریت شهری قبلی روی بعضی از پل‌ها خاک ریخته بودند و می‌خواستند روی آن درخت بکارند! چون تصور نمی‌کردند، بتوان این پروژه‌ها را دنبال و تکمیل کرد.

او با اشاره به هزینه‌کرد اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های شهری، تصریح کرد: برای تکمیل ۱۰۰ پروژه نخست پویش «امیدوافتخار»، بالغ بر ۱۷۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. بالای ۸۰ درصد این پروژه‌ها در مدیریت شهری ششم آغاز شده و کسر قابل توجهی از آن‌ها متعلق به مردم جنوب پایتخت و پایین خط میدان انقلاب است.

اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه بروجردی

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه ۱۸ با توجه به همه استعدادها، این بود که در «بن‌بست» حمل‌ونقلی قرار داشت، اضافه کرد: به همین دلیل پروژه تکمیل ادامه بزرگراه «یادگار امام» آغاز شد. این بزرگراه به‌زودی به بزرگراه شهید بروجردی متصل و در نهایت به آزادراه ساوه مرتبط خواهد شد. به این ترتیب مناطق ۹ و ۱۸ از شرایط بهتری در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر برخوردار می‌شوند.

زاکانی تصریح کرد: امسال پروژه امتداد یادگار امام تا میدان فتح افتتاح شود و شرایط جدیدی را برای منطقه ۱۸ فراهم کرده و بخشی از محرومیت در این منطقه رفع شد. همچنین بخش قابل توجهی از پروژه باغ‌راه حضرت زهرا(س) هم امسال افتتاح می‌شود. همین حالا چند پیمانکار با هم در این پروژه در حال فعالیت هستند. باغ‌راه حضرت زهرا(س)، به طول ۹.۵ کیلومتر دو منطقه ۱۷ و ۱۸ را به هم متصل کرده و یک محل بی‌دفاع شهری را به فضای سبز و دیگر کاربری‌های فرهنگی و تفریحی بدل می‌کند.

او اضافه کرد: آن‌طور که شهردار منطقه ۱۸ گزارش داده است، در این ۲ سال، بالغ بر پنج همت پروژه‌های محلی در منطقه ۱۸ افتتاح شده است. مناطق جنوبی پایتخت، فوق‌العاده باارزش هستند و باید به آنها توجه کرد. ما بدهکار مردم هستیم و تمام تلاش خود را برای خدمت به آنها انجام می‌دهیم. اما به دعا و پشتیبانی مردم برای خدمت و آبادانی نیاز داریم.

شهردار تهران با اشاره به اجرایی شدن پویش «من شهردارم»، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱، شهروندان بالغ بر ۱۳۰۰ پروژه توسعه محلی را به ارزش ۴هزار میلیارد تومان انتخاب کردند. سال گذشته اغلب این پروژه‌ها به اتمام رسید. ۳۵۰ هزار نفر از شهروندان در پویش «من شهردارم» شرکت کردند. سال ۱۴۰۲، میزان مشارکت مردم در پویش «من شهردارم» به یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر رسید. آنها بالغ بر ۳هزار و سیصد پروژه را به ارزش حدود ۸ همت انتخاب کردند. این پویش نمودار روشنی از مدیریت مشارکتی و پیوستگی به متن جامعه است.

نسبت به معتادان شهر بی تفاوت نیستیم

زاکانی به طرح ساماندهی معتادان متجاهر هم اشاره کرد و گفت: در روددره فرحزاد، شوش، هرندی و برخی مناطق دیگر، عده‌ای با شرایط بدی در حال زندگی بودند. بعضی‌ها در دوره قبل معتقد بودند نباید کاری به معتادان متجاهر داشت و این نوعی زیست شهری است. ما اما نسبت به این آسیب اجتماعی بی تفاوت نبودیم. امروز هیچ محل تجمعی برای معتادان متجاهر در تهران باقی نمانده است. ممکن است چند معتاد متجاهر گوشه‌ای از شهر رها شده باشند؛ که ما به دنبال ساماندهی همه آنها هستیم. با همکاری دولت و شهرداری یک کار مشترک در زمینه آسیب‌های اجتماعی شروع شده است.

کد خبر 848994 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها علیرضا زاکانی شهردارى تهران شهردار بزرگراه اعتیاد - معتاد

دیگر خبرها

  • از بین رفتن کلونی‌های معتادان متجاهر در تهران
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه | امروز پاتوق معتادان متجاهر در تهران نداریم
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان کرمانشاه
  • ساماندهی اتباع مجاز در کرمانشاه
  • اتباع مجاز در کرمانشاه ساماندهی می‌شوند
  • تمام اتباع مجاز ساماندهی می‌شوند