Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد تقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی روز دوشنبه در حاشیه سفر مسئولان سازمان‌های بین المللی در امور پناهندگان به مشهد گفت: در شرایط کنونی کشور افغانستان، روزانه شاهد پذیرش افزون بر هزار مهاجر افغان جدید در مرزهای خراسان رضوی هستیم؛ از پنج ماه گذشته پذیرش مهاجران جدید افغان با توجه به شرایط کشور افغانستان در مرز‌های خراسان رضوی آغاز شده است که برای کاهش نگرانی‌ها وضعیت متقاضیان مهاجرت را بررسی و به ناچار بخشی از آنان را پذیرش کرده و زمینه اقامت آن‌ها را فراهم می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ساماندهی مهاجران افغانستانی که به سمت مرز‌های استان خراسان رضوی آمده اند برای کشور ایران دارای اهمیت است و ما وظیفه داریم در این خصوص به مشکلات آنان رسیدگی کنیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر کمک‌های سازمان‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان تنها چهار درصد از نیاز‌های آن‌ها را شامل می‌شود و جمهوری اسلامی در حالی که درگیر تحریم‌های ظالمانه و با مشکلات اقتصادی و تورم رو به رو است بیشتر نیاز‌های مهاجران افغان را به تنهایی رسیدگی می‌کند.

هاشمی بیان کرد: ایران به تنهایی مسئولیت رسیدگی به مهاجران افغان را ندارد و متاسفانه برخی از سازمان‌های بین المللی نگرش سیاسی به این موضوع دارند از این رو امروز با دعوت از تعدادی از مسئولان سازمان‌های بین المللی و رییس دفتر نمایندگی اداره کل امور بشر دوستانه اتحادیه اروپا (اکو)، به دنبال جذب حمایت‌های بین المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در مشهد و خراسان رضوی هستیم.

او تصریح کرد: در حال حاضر از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی در خراسان رضوی، ۹۶ درصد از آنان در شهر مشهد ساکن و پنج درصد دیگر در سایر شهرستان‌های این استان مقیم هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در دوره جدید با ۲ نوع جدید مهاجرت از افغانستان مواجه هستیم که یکی به صورت غیر مجاز از طریق مرز‌ها وارد کشور می‌شوند و تاکنون ۷۲ هزار نفر بدین طریق وارد کشور شده اند که ۹۰ درصد آن‌ها مجرد بوده و قصد مهاجرت به کشور‌های غربی را دارند که بیشتر این افراد به کشورشان بازگردانده می‌شوند، اما افرادی که با خانواده وارد شده اند را پذیرش می‌کنیم.

هاشمی اظهار کرد: نوع دیگر مهاجرت در دوره جدید از طریق توریستی است مثلا هم اکنون هشت هزار خانواده با جمعیت حدود ۵۰ هزار نفر با ویزای توریستی برای یک ماه به خراسان رضوی وارد شده اند و حاضر به برگشت به کشورشان نیستند.

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پناهندگان افغانستانی مهاجرت غیرقانونی سازمان های بین المللی مهاجران افغان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند

هادی حقیقی مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: اشتغال غیر مستقیم در این ۲ کانون اقتصادی (دوغارون و باجگیران) همجوار با افغانستان و ترکمنستان به بیش از ۲ هزار نفر می‌رسد.

او با اشاره به برنامه‌های عمرانی در بازارچه‌های مرزی استان خراسان رضوی افزود: با هدف ارایه خدمات بهتر به فعالان اقتصادی در بازارچه‌های مرزی استان و افزایش سطح تعاملات در این بخش با کشور‌های همجوار، هم اکنون محوطه سازی، ایجاد فضا‌های رفاهی برای تجار در بازارچه مرزی دوغارون و توسعه فضای بارانداز در بازارچه مرزی باجگیران در حال انجام است.

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: طرح ساماندهی بازارچه مرزی دوغارون بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد که تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امید می‌رود که بخشی از این طرح در سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

حقیقی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ بازارچه مرزی دوغارون و باجگیران در خراسان رضوی فعال است، بیان کرد: بازارچه مرزی دوغارون مهمترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است، برای افزایش صادرات از این منطقه به بازار‌های هدف این کشور همسایه، احداث ۱۵۴ غرفه تجاری در ۱۳ ماه گذشته در دوغارون آغاز شده است.

او تصریح کرد: فعالیت صاحبان کالا‌های ایرانی و افغانستانی در بازارچه مرزی دوغارون مورد بررسی مقامات ۲ کشور قرار گرفته است که محقق شدن آن نقش زیادی در اشتغال پایدار جوانان جویای کار دارد.

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: سال گذشته حوزه مبادلات تجاری گمرکات خراسان رضوی با کشور‌های هدف خود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال ۷۰۰ نفر را فراهم کردند