Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@16:25:58 GMT

مروری بر گزارش 2021 شاخص نوآوری جهانی (GII)

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۸۸۹۱۶

مروری بر گزارش 2021 شاخص نوآوری جهانی (GII)

 

دکتر میرسامان پیشوائی

چهاردهمین گزارش شاخص‌های نوآوری جهانی برای علاقه‌مندان حوزه‌ی نوآوری منتشر شد. این گزارش ظرفیت و عملکرد نوآوری 132 اقتصاد جهانی را در دو حوزه‌ی ورودی و خروجی نظام نوآوری مورد ارزیابی قرار داده و سپس میانگین موزون امتیازات کسب شده را به عنوان امتیاز کل کسب شده برای هر کشور به عنوان شاخص نوآوری جهانی لحاظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش شاخص‌های نوآوری جهانی امسال متاثر از بحران کووید-19 تدوین شده است.

این گزارش ظرفیت و عملکرد نوآوری 132 اقتصاد جهانی را در دو حوزه‌ی ورودی و خروجی نظام نوآوری مورد ارزیابی قرار داده است.

 

شاخص نوآوری جهانی از هفت رکن تشکیل شده است که دو رکن سهم خروجی‌های نوآورانه و پنج رکن برای ورودی‌های نوآورانه است که ورودی‌ها بیانگر توانایی اقتصاد یک کشور در انجام فعالیت‌های نوآورانه می‌باشد. پنج معیار ورودی 1. ساختار نهادی 2. سرمایه‌ی انسانی و تحقیقات 3. زیرساخت 4. پیچیدگی بازار و 5. پیچیدگی کسب و کار بوده و دو معیار خروجی شامل 6. خروجی‌های دانشی و فناورانه و 7. خروجی‌های خلاقانه است.

سوئیس همانند چند سال گذشته رتبه نخست را کسب کرده و دو کشور سوئد و آمریکا از عنوان دومی و سومی خود دفاع کرده‌اند.

 

در این گزارش که جمعیتی بالغ بر 90 درصد جمعیت جهان را مورد مطالعه قرار می‌دهد، سوئیس همانند چند سال گذشته رتبه نخست را کسب کرده و دو کشور سوئد و آمریکا از عنوان دومی و سومی خود دفاع کرده‌اند. کشور هلند با یک پله تنزل دیگر، جایگاه خود را به کره جنوبی داده و در رتبه‌ی ششم قرار گرفته است. بنابراین بر خلاف روند سال‌های گذشته اولین کشور آسیایی این لیست کره جنوبی با رتبه پنجم و بعد از آن سنگاپور با همان رتبه‌ی هشتم در سال‌های 2019 و 2020 میلادی است.

 

کشور عزیز ما ،ایران، پس از تنزل چند پله‌ای سال گذشته و قرارگیری در رتبه 67، برای اولین بار در جایگاه شصتم دنیا ایستاد. همچنین ایران همانند سال گذشته بعد از هند به عنوان دومین رهبر نوآوری در بین کشورهای جنوب و مرکز آسیا شناخته شده است. مقایسه‌ی هفت معیار ورودی و خروجی کشورمان در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد که هر دو دست خروجی ما پیشرفت چند پله‌ای را تجربه کرده‌اند. در معیارهای ورودی نیز غیر از پیچیدگی بازار که رشد 26 پله‌ای داشته، بقیه‌ی معیارها تنزل یک تا 4 پله‌ای را به خود دیده‌اند. بر خلاف سال گذشته که شاخص پیچیدگی کسب و کار رشد یک پله‌ای را تجربه کرده بود، امسال سه پله تنزل داشته و همانطور که پیشتر اشاره گردید، خروجی‌های دانشی و فناورانه و نیز شاخص پیچیدگی بازار که هر دو سال گذشته حداقل 5 پله افول داشتند، امسال رشد چشم‌نوازی را نشان می‌دهند. به طور مثال خروجی‌های دانشی و فناورانه به جایگاه 46 ام خود در سال 2019 بازگشته و پیچیدگی بازار هجده پله حتی نسبت به سال 2019 بهتر شده است.

ایران، برای اولین بار در جایگاه شصتم دنیا ایستاد. ایران همانند سال گذشته بعد از هند به عنوان دومین رهبر نوآوری در بین کشورهای جنوب و مرکز آسیا شناخته شده است

 

 

سال گذشته سرمایه‌های انسانی و تحقیقات کشورمان به عنوان بهترین معیار ما بین ۷ معیار با رتبه ۴۶ بود؛ اما، بر اساس گزارش سال 2021، هر دو معیار خروجی با رتبه 46 در جهان، بهترین رتبه‌های ما در بین 7 معیار بوده و پس از آن‌ها سرمایه‌های انسانی و تحقیقات با رتبه 49 در بین کشورهای دنیا به عنوان بهترین معیار بین معیارهای ورودی محسوب می‌گردد. بدترین معیار نیز از حیث رتبی همانند سال‌های گذشته معیار نهادی متاثر از محیط سیاسی، قانون‌گذاری و محیط کسب و کار است. البته شایان ذکر است که پایه و اساس قانون گذاری در ایران با مدل مطلوب ارزیابی‌های جهانی تفاوت داشته و رتبه پایین کشور در این معیار دور از انتظار نیست.

 

نگرانی عمده که می‌توانند نتایج سال‌های آتی را تحت تأثیر قرار دهد وضعیت نامطلوب رتبه ورودی نوآوری ایران می‌باشد.

 

شایان ذکر است، در سال‌های پیش (ماقبل از 2016) ایران همواره رتبه بهتری در ورودی نسبت به خروجی کسب می‌کرد و در آن زمان بسیاری از محققان علت این امر را کارایی پایین نوآوری در ایران تصور می‌کردند. لکن نگارنده این سطور در آن هنگام در کنار فرضیه فوق، تأخیر کسب خروجی نسبت به زمان تزریق ورودی بیشتر را به عنوان علت مهم‌تر مطرح می‌کرد. اکنون و با گذشت زمان می‌توان مشاهده کرد که میوه تزریق ورودی در گذشته اکنون به بار نشسته است و خروجی مطلوبی در عملکرد نوآوری ایران حاصل شده است. اما همچنان نگرانی عمده که می‌توانند نتایج سال‌های آتی را تحت تأثیر قرار دهد وضعیت نامطلوب رتبه ورودی نوآوری ایران می‌باشد.

 

 

در خصوص رتبه‌بندی درآمدی کشور ما در کنار کشورهایی چون مالزی، ترکیه، چین و روسیه در زمره‌ی کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا شناخته می‌شود.

 

در خصوص رتبه‌بندی درآمدی کشور ما در کنار کشورهایی چون مالزی، ترکیه، چین و روسیه در زمره‌ی کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا شناخته می‌شود.

 با در نظر گرفتن خطای موجود در هر تحقیق علمی، باز هم نتایج این تحقیق، لایق توجه و تامل است.

 

هر چند بسیاری از محققین درباره‌ی کیفیت و دقت داده‌های مورد استفاده در این گزارش همچون سایر گزارش‌های بین‌المللی تشکیک می‌کنند؛ اما، با در نظر گرفتن خطای موجود در هر تحقیق علمی، باز هم نتایج این تحقیق، لایق توجه و تامل است.

 

گزارش را می توانید از اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شاخص جهانی نوآوری سیاست گذاری علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۸۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به اهتزاز درآوردند.

تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.

رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می دهند، مشاهده می کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

دانشجویان فرانسوی از دانشگاه علوم سیاسی پاریس خواستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.

یک دانشجوی ۲۰ ساله دیگر نیز که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی در این دانشگاه تحصیل می کند، گفت: بسیار خرسند هستیم که دانشجویان در دانشگاه های بیشتری بسیج می شوند.

این معترض فرانسوی گفت: امیدواریم این اعتراضات به همه دانشگاه ها و خارج از آن گسترش یابد... ما تا وقتی که نسل‌کشی غزه پایان نیافته تسلیم نمی شویم.

رویترز نوشت دانشگاه سیانس پو به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

برخی از رسانه های فرانسوی گزارش دادند: چهارشنبه شب، پلیس فرانسه گروهی از دانشجویان را که مقابل این دانشگاه را مسدود کرده بودند، متفرق کرد. سیاستمداران چپ‌گرا، این اقدام دانشجویان را محکوم کردند.

دور تازه درگیری بین پلیس و دانشجویان بر سر جنگ غزه روز پنجشبه در دانشگاه های آمریکا در گرفت و ابهاماتی را درباره شیوه برخورد با دانشجویان با توسل به قوه قهریه به منظور سرکوب دانشجویان برانگیخت.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا از زمان بازداشت های گسترده در دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته شدت گرفته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین 
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • واکنش مژده لواسانی به گزارش‌های زبان معیار + فیلم
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏