Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی میرحیدری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: در استان قم نیز همانند میانگین کشوری، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند که از این میزان،‌ ۷۵ درصد از بیماری خود اطلاع دارند و ۲۵ درصد بی‌اطلاع هستند.

وی با بیان این‌که از هر چهار بیمار دیابتی یک نفر از بیماری خود بی‌اطلاع است، اضافه کرد: این مساله لزوم انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌ها را دوچندان می‌کند و همه افراد باید آزمایش اندازه‌گیری قند ناشتا را به‌صورت سالیانه انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در تمام مراکز جامع سلامت آزمایش قند، چربی و فشارخون به‌صورت رایگان انجام می‌شود و کارشناسان نیز راهنمایی‌های لازم را به بیماران دیابتی ارائه می‌دهند.

میرحیدری تاکید کرد: اگر فردی احساس کرد دچار پرنوشی، پرخوری،‌ پر ادراری، کاهش وزن، ضعف و خستگی، ترمیم آهسته زخم‌ها، خشکی پوست، احساس گزگز و بی‌حسی انگشتان دست‌وپا، تاری دید و عفونت مکرر شده است،‌ باید با پزشک مشورت کند و آزمایش تشخیص دیابت را انجام دهد.

وی با تاکید بر این‌که بیماران دیابتی باید به درمان پایند باشند، گفت:‌ برخی بیماران بعد از این‌که احساس کنند قند خونشان پایین است، به درمان و مصرف دارو ادامه نمی‌دهند که این مساله باعث بالا رفتن قند خون خواهد شد.

وی با بیان این‌که  دارو باید طبق توصیه پزشک مصرف شود، خاطرنشان کرد: پایبندی به درمان باعث می‌شود بیماران دیابتی دچار عوارض بیماری نشوند و یا این عوارض دیرتر در بدنشان ظاهر شود.

رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت قم تاکید کرد: بعضی از بیماران دیابتی به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به پزشک مراجعه نمی‌کنند که ممکن است در آینده عوارض بیماری دیابت در این افراد افزایش چشم‌گیری یابد.

وی افزود: افراد می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی مرتب دست‌ها و همچنین گرفتن نوبت پزشک قبل از حضور بیمار خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهند.

وی با اشاره به این‌که فعالیت بدنی به‌صورت روزانه در کنار مصرف دارو بسیار مهم است، بیان کرد: بیماران دیابتی باید روزانه نیم ساعت ورزش کنند، به‌گونه‌ای که در این بازه زمانی ضربان قلب افزایش یابد.

میرحیدری با تاکید بر داشتن رژیم غذایی سالم، اضافه کرد: استفاده از غذاهای آماده، مواد قندی و مصرف شیرینی‌جات می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد و خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد به‌ویژه در خانواده‌هایی که افراد درجه یک مبتلا به دیابت هستند.

وی با اشاره به این‌که مصرف میوه و سبزیجات باید در سبد غذایی بیماران دیابتی باشد، ادامه داد: مواد غذایی افراد دیابتی باید کم‌نمک، کم‌چرب و کم شیرین باشد.

به مناسبت فرارسیدن هفته دیابت، طرح رایگان غربالگری دیابت، فشارخون و اندازه‌گیری BMI در کلینیک دیابت مجتمع آموزشی درمانی خیرین سلامت و سایر درمانگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قم به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

۲۳ آبان برابر با ۱۴نوامبر روز جهانی دیابت و هفته جاری نیز هفته دیابت با شعار «مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم روز جهانی دیابت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم روز جهانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم روز جهانی دیابت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیماران دیابتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: «کلاً در علم پزشکی مصرف دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریباً تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متأسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزء پزشکان باشند، الکل هم همین‌طور است.»

به گزارش ایلنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد