Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-03@11:31:30 GMT

حوزه فرهنگ را مردم باید اداره کنند

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۰۰۹۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نقش مردم تصدی‌گری و نقش دولت تسهیل‌گری و اگر می‌خواهیم دولت مردمی داشته باشیم باید حوزه‌های فرهنگی را مردم اداره کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در دولت سیزدهم دیروز یکشنبه ۲۳ آبان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاستگذاری در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اسماعیلی با اشاره به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف به اجرای مصوبات این شورا می‌داند، گفت: در دولت مردمی نقش مردم تصدی گری و نقش دولت تسهیل گری است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم دولت مردمی داشته باشیم باید حوزه فرهنگی از سوی مردم اداره شود و دولت در این زمینه نقش تسهیل گری داشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه افزود: در حال حاضر در ستاد مناطق محروم که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده، همکاری خوب و نزدیکی میان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری وزارتخانه برقرار شده است.

اسماعیلی با اشاره به حضور افراد حقیقی و حقوقی در شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، گفت: این شورا از شخصیت‌های معتبر حقوقی، حقیقی و تاثیرگذار تشکیل شده و لازم است هم افزایی میان این شورا با ستاد‌های تصمیم گیر صورت بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وزارتخانه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این حرکت هم افزا می‌توانند اثرگذار باشند و برای پیشبرد سیاست‌های فرهنگی دولت، یکی از بازو‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار آیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر عزم و اراده جدی در انجام فعالیت‌ها به ویژه حوزه‌های فرهنگی و هنری، ادامه داد: امیدواریم شاهد دوره‌ای درخشان در این فضا باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف می‌داند مصوبات شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را اجرایی کند.

اسماعیلی با اشاره به گزارش ارائه شده حسابرس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این جلسه، گفت: حرکت بر اساس اساسنامه این ستاد برای ما اصل است و بر مبنای آن حرکت می‌کنیم.

در ادامه این نشست، وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: محور اصلی فعالیت در مساجد امام جماعت است. همچنین باید انگیزه‌های لازم برای حضور نسل امروز در مساجد ایجاد شود. باید به گونه‌ای عمل کرد که ارزش‌های دینی در دنیای امروز کمرنگ نشود.

سجادی تاکید کرد: مساجد باید محور تصمیم گیری‌های محلی بوده و حتی مبدا و مقصد مسابقات ورزشی محلی نیز می‌تواند در مساجد باشد.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: لازم است ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و شورای سیاستگذاری آن در جهت ریل گذاری صحیح با هدف نقش آفرینی موثر کانون‌ها در مساجد اهتمام ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به توجه و اهتمام به فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: بر اساس نکته کلیدی مقام معظم رهبری، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد باید بتواند برای حضور جوانان در مساجد جاذبه ایجاد کند.
حاج علی اکبری تاکید کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ابتدا با فلسفه فرهنگی و هنری تشکیل شد و نباید به آسیب‌های اجتماعی کشور مبتلا شود، زیرا فعالیت این کانون‌ها ایجابی است نه سلبی؛ بنابراین با ابتکارات فرهنگی و هنری و جاذبه‌های لازم باید نوجوانان و جوانان را به سمت مسجد هدایت کرد.
در بخش دیگری از این جلسه، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش و معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه نیز گفت: یکی از دغدغه‌های حوزه فرهنگی و هنری کشور توجه به مساجد است.
وی افزود: طرح‌های موفقی در این حوزه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح پیوند مسجد و مدرسه اشاره کرد که این طرح‌ها با هدف تقویت پایگاه مسجد شکل گرفته است.

رویکرد هم افزا در حوزه‌های مرتبط با مساجد باید تقویت شود. آسیب شناسی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری کشور هم مهم است. اینکه این ستاد چقدر توانسته سیاست‌های درستی در راستای ارتقای فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داشته باشد نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام ارزانی دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به پیشینه برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: این جلسه اولین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد ۱۴۰۰ و دهمین جلسه آن از ۹۷ تاکنون است.

وی با تاکید بر مردمی سازی فرهنگ و هنر، ادامه داد: مردمی سازی فرهنگ و هنر از جمله موضوعاتی است که جایگاه اصلی آن مسجد است و باید به این نکته اهتمام داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش دیگری از این نشست در سخنانی با اشاره به این که تشکیل چنین جلساتی نقطه عزیمت خوبی برای فضا‌های کالبدی دینی است، گفت: باید در این زمینه پیمایشی صورت بگیرد که بر اساس آن میزان مراجعه به مسجد مشخص شود. همچنین باید نقش تاثیرگذار مسجد را در تمامی امور تقویت کنیم.
وی در ادامه بر بهره گیری حداکثری از ظرفیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور برای مسجدی شدن مردم محله و تقویت جایگاه امام جماعت مساجد تاکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز گفت: این ستاد باید ارتباط استوار با متولیان تبلیغ حوزه‌ها داشته باشد که این امر منجر به هم افزایی بیشتر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با روحانیون می‌شود.
وی افزود: ایجاد جاذبه از سوی ستاد در مساجد برای جذب نوجوانان و جوانان و نظارت بر کتابخانه‌های مساجد ضروری است.
در ادامه این جلسه کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: توجه خانواده و نسل امروز به مسجد مهم است و باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.
وی بر احیای نقش واقعی مسجد، کیفی سازی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و بهره گیری از جوانان و نوجوانان انقلابی در مساجد تاکید کرد.
حجت الاسلام حسین محمد ابراهیم رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: امام جماعت در مساجد محور است و توجه به آن اهمیت دارد و بنابراین در کشف و جذب امامان جماعت تراز و استقرار آن‌ها در مساجد باید تلاش کنیم.
در پایان این جلسه حجت الاسلام ارزانی گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و عملکرد ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ارائه کرد و حسابرس این ستاد گزارش حسابرسی در سال ۹۹ را به سمع اعضای شورای سیاستگذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور رساند. برچسب ها: اسماعیلی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه های فرهنگی ، جلسات

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه های فرهنگی جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش دیگری داشته باشیم حوزه ها نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۰۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان گفت: در این کارگاه آموزشی ۱۴۰ نفر از مربیان فعال کانون‌های تربیت محور مساجد گیلان آموزش‌های لازم را برای ارتقای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در مساجد را از اساتید فرا گرفتند.
حجت الاسلام رضا حاجتی افزود: تفاوت کارفرهنگی با کارتربیتی، فرآیند جذب و حفظ نوجوان، رفتار شناسی، اختلال دوران نوجوانی، آشنایی با مسائل نوجوان، بازی، بازوی تربیت و برنامه سازی و قالب‌های تربیتی از موضوعات این کارگاه آموزشی یک روزه است. 
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه امروز دشمنان فرهنگ و دین را هدف قرار داده اند تصریح کرد: همه ما باید با بهره گیری از ظرفیت‌های مساجد با این ترفند‌ها و توطئه‌ها مقابله کنیم. 
وی با تاکید براینکه در مقابله با جنگ نرم جوانان و نوجوانان بایدآموزش‌های لازم را فرا گیرند افزود: از ظرفیت‌های مساجد در راستای تربیت درست نسل جدید باید بیش از پیش بهره گرفته شود.
وی با بیان اینکه مضمار به معنی میدان و عرصه است گفت: امروز همه ما باید در میدان جنگ نرم حضور داشته باشیم و با برپایی فعالیت‌های فرهنگی گسترده جوانان را بیش از پیش در برابر تهاجمات فرهنگی واکسینه کنیم.
وی افزود: طراحی بازی، تدوین قالب‌های تربیتی و برنامه سازی تربیتی از دیگر برنامه‌های است که در این کارگاه‌های آموزشی دنبال می‌شود.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان به رویداد فرهنگی و هنری هزار مشعل اشاره و تصریح کرد: در میدان جنگ تمدنی نیازمندیم که مشعل‌های فراوان در همه مناطق داشته باشیم، و کارگاه آموزشی و تربیتی یک روزه مضمار در راستای این رویداد در استان اجرا شده است.
رحیم شوقی شهردار رشت هم در این کارگاه آموزشی گفت: امروز دشمنان در فضای مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای علیه دین اسلام و نظام دارند و ما باید طرح‌های گسترده تری در مقابله با این ترفنده‌های دشمنان تدوین و اجرایی کنیم. 
وی با تاکید براینکه از ظرفیت‌های مساجد بهره گرفته شود افزود: کانون‌های مساجد امروز خط مقدم مقابله با این توطئه های دشمنان در فضای مجازی هستند. 
محمد حسین کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه برنامه‌های جوان پسند در مساجد برگزار شود، گفت: با برنامه‌ها و طرح‌های مسجد محور و تربیتی زمینه‌ی حضور مردم و جوانان را در مساجد افزایش دهیم.

دیگر خبرها

  • البرز رتبه نخست ثبت اعضا در طرح رویداد سامانه بچه های مسجد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود