Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به نشست هم اندیشی بزرگداشت علامه طباطبایی با موضوع «چگونگی تحول در علوم انسانی» تصریح کرد: یکی از چالش‌های اصلی که مانع پویایی، رشد و تولید علم می‌شود، توقف در حوزه ترجمه و تقلید صرف است. لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در حوزه علوم انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، متن پیام دکتر محمدعلی زلفی‌گل به این نشست هم اندیشی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به شرح زیر است؛

"بسم الله الرحمن الرحیم

۲۴ آبان، سالروز درگذشت علامه طباطبایی؛ فیلسوف، حکیم، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس معاصر است، او مظهر جامعیت، عقلانیت و تحول در علوم انسانی- اسلامی است. امیدوارم دانشگاه علامه طباطبایی با الگوبرداری و الگونمایی از روش، منش و مجاهدت‌های علمی و معنوی این دانشمند و چهره ماندگار در علوم انسانی کشور، بتواند بیش از گذشته در مسیر تولید علم و تحول در علوم انسانی گام بردارد.

بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی بر نظام سلطه بیانگر نقش راهبردی علوم انسانی اسلامی و احیاگران تراث علمی، فرهنگی و تمدنی مانند امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) است. انقلاب ما در گام دوم رشد و تحول خود، بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی بدست نخواهد آورد. چرا که علوم انسانی نقش نرم‌افزاری دارد و این نرم افزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود.

یکی از چالش‌های اصلی که مانع پویایی، رشد و تولید علم می‌شود، توقف در حوزه ترجمه و تقلید صرف است. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید فرموده‌اند، ما با شاگردی کردن هیچ مشکلی نداریم ولی شاگردی کردن با تقلید کردن متفاوت است و ما نباید همیشه در مقام شاگرد باقی بمانیم. تجربه زیست انقلاب اسلامی، تولید علوم انسانی اسلامی را از مرحله امکان به مرحله ضرورت تبدیل کرده است. لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در علوم انسانی است، به طور مثال تا زمانی که ما در تبیین نظریه اقتصاد مقاومتی، الزامات و راهبردهای آن رشد علمی نداشته باشیم و با نظریه‌های اقتصادی غیر بومی بخواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، به استقلال اقتصادی نخواهیم رسید و تحت تاثیر چالش‌ها و تکانه‌های ملی و بین‌المللی، نظام اقتصادی بسیار شکننده‌ای خواهیم داشت.

از سوی دیگر برای تحول در علوم انسانی، باید به رشد فرهنگ عمومی، علمی، اخلاقی و گفتمان‌سازی تولید علم و تحول در علوم انسانی در سطح جامعه توجه ویژه کنیم. بها دادن به نظریات، ایده‌ها و رویکردهای انتقادی و خلاقانه در دانشگاه‌های علوم انسانی، کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و آزاداندیشی، نقش بسزایی در این زمینه خواهد داشت.

با توجه به اسناد بالادستی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند دانشگاه اسلامی و سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر راهبردها و اقداماتی همچون نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم، تسریع در فرایندهای اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهشی، متحول‌سازی و ارتقاء کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی، تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون، برنامه‌ها و روش‌های آموزشی، ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی محقق خواهد شد. در این زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل دارد تا از همه ظرفیت‌های تقنینی، مادی و معنوی خود برای تسهیل و تحقق این اهداف و برنامه‌ها استفاده کند.

در پایان لازم می‌دانم با توجه به اینکه تولید علم و تحول در علوم انسانی لازمه پیشرانی و بقای تمدنی کشور است، از همه اندیشمندان، صاحبنظران و دانشجویان حوزه علوم انسانی بخواهم تا با هوشیاری مضاعف و درک رسالت تاریخی و تمدنی خود به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی، با هم‌افزایی و تشکیل شبکه‌های نخبگانی در سطح ملی و بین‌المللی، نسبت به تولید علم و تحول در علوم انسانی و به تبع آن پاسخگویی به نیازهای جامعه اهتمام ویژه داشته باشند."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علوم انسانی وزير علوم تولید علم و تحول در علوم انسانی علامه طباطبایی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.

نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث می‌شد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود می‌توانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.

وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روش‌های مختلف مقایسه می‌شود تا شباهت و تفاوت‌های نظریه‌ها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفه‌هایی که هر کدام به جهان‌های علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمی‌دهند. عده‌ای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.

حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب می‌شناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب می‌دانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم می‌شناخت.

وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهان‌های مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.

غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشت‌های نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاه‌های سهروردی را طرح می‌کند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده می‌شود.

وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات می‌گیرد.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجره‌های تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم می‌کند و فرصت‌های نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود می‌آورد.

وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.

غلامی در پایان گفت: حتی نوآوری‌های علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفه‌های غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهه‌هایی ندارند و شاهد نوآوری‌های بیشتر هم نبودیم.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد