Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مردم فردا، علیرضا مهدوی معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفته ملی و روز جهانی دیابت با اشاره به لزوم کنترل کامل بیماری دیابت در بین بیماران اظهار کرد: در حال حاضر هفته ملی دیابت است و شعار امسال مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه است و روزهای هفته به آموزش، فعالیت بدنی، تغذیه سالم پرداخته، غربالگری و شناسایی و مراقبت از بیماری دیابت از جمله برنامه های وزارت بهداشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: علت اصلی نامگذاری شعار امسال مراقبت جدی تر افراد از بیماران شان است. بیماری کرونا در بین افراد مبتلا به دیابت شدید تر است و بنابر این باید افراد به طور مرتب میزان قند خون خود را کنترل کنند.
مهدوی تصریح کرد: امروزه داروهای بیماری دیابت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و اکثر انسولین بیماران دیابتی نیز تحت پوشش صندوق های بیمه است. به طوری که این پوشش و حمایت های مالی در برخی از موارد به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.
رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته مشکلاتی بری تهیه انسولین و عدم توزیع مناسب پیش آمده بود اما خوشبختانه این مسائل برطرف شد.
مهدوی تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا کنترل بیماری دیابت به دلیل عدم مراجعه به پزشکان به خاطر شرایط پاندمی کشور دچار مشکلات و مسائلی شده بود و مراقبت ها کاهش پیدا کرده است. یکی از نکات مهم در کنترل بیماری دیابت پایبندی به درمان این عارضه است و خود بیمار نقش زیادی در کنترل عارضه دیابت خود دارد.
رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت افزود: امروزه اصلاح سبک و شیوه زندگی موضوع بسیار مهمی است و مطالعات نشان می دهند که با اصلاح سبک زندگی افراد می توانند بروز بیماری دیابت را بین ۱۱تا ۱۵ سال به تعویق بیندازند.
مهدوی تاکید کرد: اگر افراد وزن خود را بین ۵تا۷ درصد کم کنند خطر بروز دیابت در بین آن‌ها کاهش پیدا می‌کنند و در برابر عوارض دیابت مانند سکته‌های مغزی و قلبی مصون خواهند بود. در حال حاضر ۱۱درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال دچار دیابت و ۱۸ درصد این گروه سنی نیز مبتلا به بیماری پری دیابت هستند.
او گفت: آمارها نشان می دهد هر پنج ثانیه یک نفر بر اثر بیماری دیابت و عوارض آن در کشور فوت می‌کند و امسال در حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بر اثر این عارضه فوت کرده اند.
مهدوی افزود: در حال حاضر ۴۲۰میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت هستند که این آمار تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.
مهدوی بیان کرد: مطالعات مختلفی در زمینه دیابت و کووید ۱۹ انجام شده است. .تعدادی از افراد فوت شده ناشی از بیماری کرونا مبتلایان به عارضه دیابت بودند و در سال گذشته کمبودی در خصوص داروهای دیابتی وجود نداشت و در دوران کرونایی به دلایل تحریم ها دسترسی به برخی داروها به سختی انجام میشده اما در حال حاضر شرایط برای بیماران دیابتی عادی شده است.
او افزود: آموزش، پیگیری و مشارکت بیمار در کنترل عارضه دیابت خیلی موثر است. در اوایل شیوع بیماری کرونا سفارش می‌شد که افراد مراجعه نداشته باشند اما امروزه با رعایت دستورالعمل ها افراد باید برای چکاپ بیماری خود به پزشکان مراجع کنند‌.
مهدوی گفت: عوارض افرادی که بیماری دیابت شان کنترل نشده است شدید تر بوده و در دوران شیوع بیماری کرونا مرگ و میر این افراد بیشتر بوده است و شدت بیماری نیز در این بیماران بیشتر از سایرین است. افراد چاق و کم تحرک که سابقه دیابت در بستگان درجه یک داشته و مادرانی که نوزاد با وزن بیش از چهار کیلو به دنیا آمده یا سقط بدون دلیل داشته باید از نظر قندخون بررسی شوند.

منبع: تقریب

کلیدواژه: دیابت وزارت بهداشت وزارت بهداشت بیماری دیابت بیماری کرونا حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم

احمد رئیسی با بیان اینکه ۲۵ آوریل مطابق با ۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی مالاریا معرفی شده، اظهار کرد: این روز، فرصت مغتنمی برای ارائه دستاورد کشورها در مهار مالاریا، مشکلات ناشی از این بیماری در سطح جهان و بیان چالش‌هایی است که ممکن است کشورها به ویژه در قالب استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت با آن ها مواجه باشند.

موفقیت ایران در کنترل مالاریا و مبارزه با این بیماری

وی درباره وضعیت مالاریا در کشور گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی چهار سال یعنی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ مورد بومی مالاریا را در کشور نداشته باشد که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا پس از شش دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشرفت‌ها در زمینه کنترل بیماری مالاریا در شرایط سخت سال‌های اخیر به دست آمده، افزود: پیشرفت‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید۱۹ میسر شده و بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان و بویژه اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

رئیسی با اشاره به کمک‌های سازمان بهداشت جهانی علیه بیماری مالاریا اظهار کرد: در کنار کمک‌های سازمان بهداشت جهانی، تلاش همکاران ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت، سبب تحقق دستاورد کنترل بیماری مالاریا شده است. این دستاورد بزرگ در شرایطی محقق شده که ایران در همسایگی کشوری مانند پاکستان با تخمین بیش از ۲ میلیون مورد سالیانه مالاریا قرار دارد. 

وی ادامه داد: با وجود ثبت مواردی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که با بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت همه غیربومی بوده‌اند، اما کشور ایران در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت همچنان یک کشور موفق در کنترل این بیماری شناخته می‌شود.

موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه ثبت نشدن موارد بومی مالاریا طی چهار سال از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور،  پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد، افزود: متاسفانه به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ در کشورهای همسایه شرقی، افزایش بیش از حد تصور موارد وارد شده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در شهرستان‌های مرزی این منطقه را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

وی با اشاره به وسعت جغرافیایی کشور خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم توجه کرد که ایران یک کشور پهناور و بزرگ است و قابل قیاس با کشورهایی مانند امارات و مراکش نیست که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت گواهی حذف مالاریا شده‌اند. کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در این کشورها نسبت به کشورهای منطقه بسیار بیشتر است.

پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا

وی با بیان اینکه تشخیص مالاریا از دستاوردهای خوب کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: باوجود سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی محقق شده؛ به نحوی که بنابر نظر کارشناسان بین‌المللی، ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه تشخیص مالاریا پیشتاز است.

رئیسی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته، متاسفانه پس از حدود یک دهه که کاهش بیماری مالاریا را تجربه کردیم، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم. البته تاکید می‌شود که تمام موارد ابتلا به مالاریا، وارداتی بوده که از مرزهای جنوب و جنوب‌شرقی کشور به ویژه از پاکستان وارد شده‌اند. اگرچه موارد ابتلا وارداتی بوده اما برنامه‌های انجام شده را متاثر می‌کند. نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارد شده از افغانستان و پاکستان پیامدهایی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

وضعیت بروز این بیماری در مناطق مختلف کشور

وی با بیان اینکه با وجود گزارش نشدن موارد مالاریا طی سال‌های متمادی، برخی از موارد برای نخستین بار ثبت شده، افزود: برای نخستین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان‌شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برخی دیگر از مناطق پاک کشور ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۲ گفت: پرونده موارد مالاریای کشور با ۱۰ هزار و ۲۶۴ مورد در سال گذشته بسته شد. معتقدیم تمام این موارد اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی، جزو موارد وارد شده به کشور هستند.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هوشیارانه عمل کرده و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی