Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@02:10:32 GMT

دلارهای بلوکه شده قبل از ورود به ایران خرج شد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۲۷۰۳

دلارهای بلوکه شده قبل از ورود به ایران خرج شد؟

آفتاب‌‌نیوز :

آخرین خبر از منابع بلوکه شده می‌گوید ۳٫۵ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شده است. منابعی که نه از عراق آزاد شده و نه کره جنوبی.

حالا سخنگوی وزارت امور خارجه گفته چون در شرایط تحریم هستیم اطلاعات ریز درباره مبدا آزادسازی دلارهای بلوکه شده را نمی‌دهد. اما او هم آزادسازی این منابع را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما یک نکته مهم دیگر هم گفته. خطیب‌زاده گفته: « ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم. ما در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم. همین که امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود یعنی همه این‌ها به تدریج وارد می‌شوند.»

واردات کالا با ارزهای بلوکه شده

اظهارنظری که نشان می‌دهد بخشی از منابع بلوکه شده کشور آزاد شده اما به کشور وارد نشده و دولت با استفاده از منابع بلوکه شده ارزی، کالا وارد کشور کرده است.

به عبارتی دلارهای بلوکه شده، قبل از ورود به ایران خرج شده است و دیگر قرار نیست ارز جدیدی به کشور وارد شود.

این در حالی است که دولت در موارد متعددی با افزایش قیمت دلار، وعده داده بود که دلارهای بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود و قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

البته در ماه‌های اخیر بازار دیگر به چنین اخباری واکنش نشان نمی‌داد. گویا معامله‌گران معتقدند دولت با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده می‌خواهد بازار را کنترل کند و انتشار مداوم این خبر جنبه درمانی برای بازار ارز دارد.

اما حالا حتی امید به برگشت دلارهای بلوکه شده منتفی شده و به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد با بخشی از این منابع کالا وارد کشور کند.

البته در زمان اوج شیوع کرونا هم بارها پیشنهاد شد که دولت با بخشی از منابع ارزی بلوکه شده خود در کشورهای دیگر، واکسن وارد کشور کند.

اما یک نکته مهم دیگر هم درباره منابع بلوکه شده ایران وجود دارد. اینکه بارها عنوان شده بود که دولت معادل ریالی این منابع را از بانک مرکزی گرفته و در صورت آزادسازی این منابع، تاثیری بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد.

مبلغ کل دارایی‌های بلوکه شده ایران

رقم کل دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها چقدر است؟ بر اساس اظهارات پراکنده مقامات ایران، حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بلوکه است. این در حالی است که چندی پیش ایسنا در گزارشی به نقل از پایگاه خبری آسیا تایمز حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه شده ایران را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک اقتصادی تهران با ۲۰ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین بدهکار ایران است، کره‌جنوبی هم با هشت میلیارد دلار در رده دوم و هند هم با هفت میلیارد دلار در رده سوم فهرست این ابربدهکاران قرار دارد.

اگر رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد، می‌توان گفت حداقل معادل درآمد نفتی ۳ تا ۴ سال ایران است.

منبع: تجارت نیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بازار ارز دلارهای بلوکه شده تحریم بلوکه شده ایران دلارهای بلوکه شده منابع بلوکه شده میلیارد دلار وارد کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۲۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در نشست خبری گفت: چین بزرگترین مهاجرفرست علمی و فناوری است ولی نگاه چین به این قصه این است کسی که از کشور چین به کشور دیگر می رود سفیر علم و فناوری است طرف که از دین و وطن پرستی خارج نشده است. کسی که از ایران خارج می شود با من نوعی مشکل دارد با وطن و ایران که مشکل ندارد. وطن پرستی یک شاخصه عمومی است. قسمت بزرگی از دستاوردهای امروز چینی ها و هندی‌‎ها به لطف محققانی از این کشورهاست که به کشورهای دیگر رفته اند. باید نگاه به کلمه فرار مغزها یا فرار از کشور را باید برداشت. هر کسی که از کشور خارج می شود و یا کسی که وارد کشور می شود یک سرمایه است. باید آمار واقعی از مهاجرت داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم. بنیاد نخبگان و فراجا توافق کردند تا اطلاعات خروج افراد خاص را دریافت کنند نه اینکه جلوی خروج افراد را بگیریم. منبع: دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • دلیل دعوای صلاح و کلوپ این اتفاق بود
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور