Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@17:31:50 GMT

دوران نقاهت بعد از کرونا چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۶۲۸۱

دوران نقاهت بعد از کرونا چگونه است؟

ممکن است بعد از ترخیص از بیمارستان به دلیل کووید – ۱۹، همچنان تنگی نفس و درد عضلانی و احساس ضعف و خستگی داشته باشید.

به گزارش مشرق، نوید بابایی فلوشیپ فوق‌تخصص با اشاره به این‌که یکی‌از جنبه‌های خاص بستری شدن در بیمارستان طی پاندمی ویروس کرونا این است که اعضای خانواده و دوستان به دیدار شما نمی‌آیند، یعنی از انتشار ویروس به خوبی جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: این ایزوله شدن و تنهایی می‌تواند احتمال اضطراب و استرس و تغییرات ادراکی و اختلال استرس پس از سانحه را بعد از بستری شدن در بیمارستان افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سؤال که بهبودی از کووید ۱۹ چقدر طول می‌کشد؟، عنوان کرد: کارشناسان همچنان در حال مطالعه روی افرادی هستند که از کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، اما چیزی که تاکنون با اطمینان می‌دانیم این است که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم، فشارخون بالا و یا نقص سیستم ایمنی، بر مدت زمان ریکاوری از این بیماری اثر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید

کرونایی‌های بهبود یافته چه بخورند، چه نخورند؟

این فلوشیپ فوق‌تخصص درد بیان کرد: اگر شما دچار مورد خفیفی از کووید ۱۹ باشید، ممکن است در عرض یکی دو هفته حالتان خوب شود، در حالی که موارد شدیدتر این بیماری ممکن است سه تا شش هفته و یا حتی بیشتر طول بکشد.

وی ادامه داد: اگر در ICU بستری شده باشید، ممکن است دچار سندرم بعد از مراقبت‌های ویژه و یا تغییرات روحی و ادراکی شوید که بعد از اقدامات درمانی جهت نجات از یک بیماری یا آسیب روی می‌دهند، شما هم مانند هر کسی که به دلیل دیگر بیماری‌های تنفسی در بیمارستان بستری می‌شود، ممکن است دچار علائم فیزیکی و روحی شوید که هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشند.

بابایی با اشاره به این‌که هرچند تأثیرات کووید ۱۹ هنوز مورد مطالعه‌اند، محققان دریافته‌اند این بیماری می‌تواند بر ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب و مغز اثر بگذارد، تصریح کرد: اختلالات و آسیب‌های احتمالی بعد از بستری شدن در بیمارستان به دلیل یک عفونت ویروسی تنفسی مانند کووید ۱۹ شامل مواردی مانند تنگی نفس، سرفه، ضعف عضلانی، گلودرد، مشکل در بلع، مشکل در حرف زدن، مشکل در راه رفتن و انجام کارهای روزمره، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات ادراکی، خستگی، زخم بستر و بی‌خوابی است.

این فلوشیپ فوق‌تخصص درد با اشاره به این‌که بعد از بهبودی از کووید ۱۹ و ترخیص از بیمارستان ممکن است مدتی طول بکشد تا به شرایط نرمال برگردید، افزود: شما ممکن است به توانبخشی سرپایی نیاز داشته باشید و یا نیازمند یک روان‌درمانگر برای کنترل و مدیریت اختلالات فیزیکی و ادراکی و رفتاری‌تان که با بیماری مرتبط هستند باشید.

وی افزود: این اختلالات بسیار معمول بوده و می‌توانند درمان شوند، شما باید با تیم پزشکی خود در ارتباط باشید تا هرگونه عارضه قبلی یا علامت جدید را با آن‌ها در میان بگذارید.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان دوران نقاهت ویروس کرونا سلامت کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۶۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

الهه جعفرزاده: ترومبوسیتوپنی به اختلال در پلاکت خون گفته می‌شود و شرایطی است که در آن تعداد پلاکت‌های خون بیمار کاهش یافته و سلول‌های خونی قادر نخواهند بود فعالیت‌های اساسی بدن را انجام دهند.

پلاکت چیست؟

پلاکت به کوچکترین ذرات خونی گفته می‌شود که آنزیم‌های لازم برای انعقاد خون را در خود دارند. پلاکت‌ها بسیار کوچکند و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند. این اجزای کوچک مسئول بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده هستند و نقش مهمی در انعقاد خون دارند. میانگین عمر هر پلاکت ۱۰ روز است و محل تولید آن در مغز استخوان است.

نحوه عملکرد پلاکت خون

کار اصلی پلاکت جلوگیری از خونریزی است. تجمع پلاکت‌ها در محل خونریزی، موجب لخته شدن خون و آغاز روند بهبودی می‌شود. پلاکت‌های فعال حاوی پروتئین چسبنده‌ای به نام فیبرین هستند که این پروتئین‌ها در تشکیل لخته خونی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علت پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت خون نوعی اختلال خونی است و معمولاً عوارض جدی ندارد اما در شرایط آسیب‌دیدگی می‌تواند روند انعقاد و لختگی خون را تحت‌تأثیر قرار دهد. تعداد پلاکت خون معمولاً به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و عوارض جانبی مصرف برخی داروها کاهش می‌یابد که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

۱) داروها و خوراکی‌هایی که پلاکت خون را کاهش می‌دهند

مصرف الکل، ترکیبات سمی و نیز برخی داروهای حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی کنین که برای پیشگیری از مالاریا مصرف می‌شود) می‌تواند در کاهش پلاکت خون مؤثر باشد.

این داروها خاصیت ضد انعقادی دارند و موجب کاهش پلاکت می‌شوند:

داروهای ضد انعقاد یا مهارکننده‌های گلیکوپروتئین مانند آبسیکسیماب (این دارو ضد تجمع پلاکت است و برای پیشگیری از عوارض اسکیمی قلبی تجویز می شود)

اپتیفیباتید (این دارو ضد انعقاد خون است و در درمان لخته‌های خونی و حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد)

و تیروفیبان (برای درمان سندرم کرونر حاد)

هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، آمیودارون (برای درمان پرکاری تیروئید)، سایمتیدین (برای درمان زخم معده و گاستریت)، پیپراسیلین (نوعی آنتی بیوتیک)، داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، سولفونامیدها مانند تری‌متوپریم-سولفامتوکسازول، وانکومایسین (نوعی آنتی بیوتیک).

۲) بیماری‌هایی که موجب پایین بودن پلاکت خون می‌شوند

برخی از بیماری‌ها بر تولید پلاکت خون اثر گذاشته و باعث ترومبوسیتوپنی می‌شوند که عبارتند از: سرطان مغز استخوان، لوسمی، HIV و هپاتیت C، عفونت‌های ویروسی، آنمی، سندرم دیستریس تنفسی حاد (ARDS)، سپسیس (نوعی عارضه عفونی)، بیماری های خود ایمنی مانند ITP (نوعی عفونت ویروسی مثل آبله مرغان)، سابقه ارثی و ژنتیکی، زیاده‌روی در مصرف حد الکل، برخورد با ترکیبات سمی، دوران بارداری و ...

کاهش پلاکت خون گاهی می‌تواند سبب بروز برخی اثرات فیزیکی مانند کبودی شود. درمان پایین بودن پلاکت خون شامل تجویز برخی داروها و تلاش برای رفع مشکلات زمینه‌ای است. در برخی موارد نیز برای درمان، از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند (مانند کوتیکواستروئیدها) استفاده می‌شود.

منبع: medicalnewstoday

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1578624

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • توضیح گلر جوان پرسپولیس درباره شوت عبدالکریم!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا