اخبار فرهنگی باید بلندپروازتر باشد
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۶۴۰۰
نشست گفتوگو دربارۀ کتاب «اخبار» نوشته «آلن دوباتن» و با ترجمها ی از «مریم تقدیسی» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ازسوی فرهنگسرای تخصصی رسانه و انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان، با حضور مهدی ژیان پور معاون جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست که دوشنبه _۲۴ آبان ماه_ در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، مهدی ژیان پور، اظهار کرد: کتاب اخبار نوشته آلن دوباتن که از سوی نشر ققنوس عرضهشده، یکی از جدیدترین کتابهای این نویسنده سوئیسی انگلیسی است که تحصیلکرده در تاریخ و فلسفه است اما بهعنوان نویسنده و مجری فعالیت دارد و «داستانهایی درباره عشق»، «تسلیبخش فلسفه» و «سیر عشق» کتابهای دیگر آلن دوباتن بشمار میروند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اصفهان بابیان اینکه نماینده آلن دوباتن و مدافع نظریات او نیست بلکه خواننده و علاقهمند کتابهای او است، افزود: من فکر میکنم اندیشههای آلن دوباتن به کار جهان میآید و حتماً جهانی که او تجربه و درک کرده جهانی متفاوت از جهان ما است اما حس میکنم که حرفهای او به درد جهان حال دنیا و ازجمله ایران ما نیز میخورد.
وی با اشاره به ترجمه خوب مریم تقدیسی از کتاب اخبار و ابراز ناراحتی از انتخاب کاغذ، گفت: آلن دوباتن در این کتاب از یکچیزی نگران است و نگرانی او کوچک نیست بلکه بزرگ است و تلاش کرده در موضوعات متفاوت و تعددی که خود او در کتاب تقسیمبندی کرده است این نگرانی را به ما منتقل کند. نگرانی او نگرانی دنیای فعلی ما است و معتقد است که این دنیا به مدد تکنولوژیها پر از اتفاق و تغییر است و به مناسبت این اتفاقات نوبه نو شونده و تغییرات همیشگی، مدام باید اخباری از آن بیاید. بنابراین اینکه ما در جریان اخبار باشیم و آن را بشنویم این پیشفرض ما است و ما انتظار داریم که اخبار مدام جریان داشته و بهصورت سیلآسا باشد و ما از آنها بهرهمند شویم.
ژیان پور افزود: آلن دوباتن از کلماتی در کتاب اخبار استفاده کرده که به نظر من بیراه نیست مثلاً از نادانی ما صحبت کرده و تفاوت بین جهالت و حماقت را توضیح داده است، از خودباوری کاذب صحبت میکند که بیراه نیست و یا اتکای حداکثری ما تکنولوژی که درمجموع این انسان نادان با خودباوری کاذب و با اتکای بیشازحد به تکنولوژی به اخبار بسیار زیاد نیازمند است و بسیاری از خلأهای زندگی خود را با اخبار پوشش میدهد، هرچند که به دلیل تغییرات مداومی که میبیند به این آینده نیز خوشبین است یعنی احساس میکند آینده اتفاقات بهتری درراه را دارد و حتی از مفهوم زهدگرایانه استفاده کرده است و ما با اخبار نامحدودی مواجه هستیم که تصاویر و کلمات را برای ما به ارمغان میآورد.
نگرانیهای آلن دوباتنوی تصریح کرد: در کتاب اخبار چه چیزهایی آلن دوباتن را نگران کرده است؟ مورد اول چرخه خبری عنانگسیخته و مورد دوم نسیان نهانی است، سومین مورد که من نیز به آن اعتقاددارم این است که با ما نسل پرمدعایی روبهرو هستیم یعنی نسلی که احساس میکند همهچیز را میداند اما هیچچیز هم نمیداند و دوباتن میگوید این در حالی بود که ما در نسل پیشامدرن به یک گروه عمدتاً جاهلی روبهرو بودیم چون دانش و اطلاعات در سیطره گروه محدودی بود و سایرین از آن محدود بودند. مورد دیگر کلیشههای رسانهای در اخبار ما است یعنی ما موضوعات را با برچسبها و قضاوتهایی به شکل کلی منتقل میکنیم و خیلی درباره قرابتها و تفاوتها و تمایزها صحبت نمیکنیم. دوباتن در روندهای اخبار نوعی از طفره رفتن و پنهانکاری میبیند یعنی میگوید آن داستانی که خبرنگارها میبینند و بین خودشان اتفاقاً جذاب است و میتواند به ما منتقل شود برای ما روایت تمیشود.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اصفهان بابیان اینکه یکی از ایرادهای ما در ایران این است که هیچ فعالیتی جدی گرفته تمیشود، اضافه کرد: یکی دیگر از نگرانیهای آلن دوباتن اینطور ارزیابی میکند که من بهعنوان خبرنگار باید علاوه بر مهارتهای فردی مهارتهای ادبی هنری هم داشته باشم تا در یک روایت دلنشین آن چیزی که لازم است را منتقل کنم بنابراین ت / دکید صرف بر مهارتهای فنی باعث شده که سازمانهای خبری ما سازمانهای اخمو شده و نتوانند تأثیر زیادی بر روی مخاطبان خود بگذارند. همچنین رویکرد خنثی و بیطرف قربانی ارزش از دیگر نگرانیهای دوباتن است و دوباتن این ارزش را به رسمیت نمیشناسند و اعتقاد دارد اینکه من بگویم در مقابل واقعیت بیطرف هستم باعث میشود بیاعتنایی و سردی و سردرگمی در مخاطب ایجاد شود.
ژیان پور گفت: اخبار شتابزده و خبرنگاران شتابزده عنوان دیگری است که دوباتن برای تلنگر زدن به آن چیزی استفاده میکند که خیلی بهعنوان ارزش در مجموعه خبری به آن تأکید میشود. اینکه ما تمایل داریم کسانی گاف داده و ما گاف آنها را بهعنوان رسوایی منتشر کنیم ازنظر دوباتن نگرانکننده است اگرچه ممکن است جذاب است که در ادامه آن تعبیر نقش سادهلوحانه مقصر دیده میشود.
وی بابیان اینکه دیدن سرویس عکس هر خبرگزاری اولویت او است، افزود: من احساس میکنم که عکس هم میتواند میانبری برای مطلع شدن من از اتفاقات باشد و هم اینکه کاملاً همپای ما است و اتفاقاً آلن دوباتن نیز معتقد است که عکسها نیز در دنیای امروز بیخاصیت شدهاند. حتی عکاسان نیز معتقدند که دیگرکسی عکسهای آنها را نگاه نمیکند چراکه هدف و ابتکار در عکاسی نادیده گرفتهشده که دو برچسب به عکسها میزند یکی عکسهای شاهد و عکسهای افشاگر. غلبه عکسهای شاهد بر عکسهای افشاگر باعث شده که مردم دیگر به عکسها دقت نکنند. من معتقدم دوربین عکاسان ما به سمت آدمهای قدرتمند است و زیبای بین مردم را تمیبینند و حتی در همان عکسها نیز روایت دیده تمیشود.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اصفهان یادآور شد: یکی دیگر از نگرانیهای دوباتن قضاوتهای عنانگسیخته و ناخوشایند است، همچنین تقلیدگرایی سادهلوحانه، اطلاعات گیج کننده و نسنجیده و اخبار سفارشی و شخصی سازی اخبار از نگرانیهای دیگر دوباتن است.
پیامدهای نگرانیهای آلن دوباتنوی ادامه داد: نگرانیها و انتقادهای آلن دوباتن پیامدهایی را ایجاد میکند که یکی از آنها ساختن شهروند میانه حال یا میان مایه است. در ادبیات سیاسی همیشه طبقه میان مایه یا متوسط یک طبقه پیش رو است که جامعه را تکان میدهد درصورتی که من احساس میکنم آن چیزی که ما تجربه میکنیم یک طبقه متوسط استحاله شده است که نه تنها باعث پیشروی تمیشود بلکه بسیاری از موضوعات را از دورن خالی میکند و این ماین مایگی همان پرمدعایی است. همچنین یکی از سوالات جدی دوباتن اسن است که چرا ما به گونهای از اخبار بی اعتنا هستیم، بی حوصلگی و کسالت درمورد بسیاری از خبرهایی که میتواند خیلی غنی و عمیق روایت شده و دیگران را تحت تأثیر قرار دهید. ضمن اینکه دوباتن معتقد است
ژیان پور گفت: در ایران وقتی به کسی فحش میدهیم به این علت است که به دیگری امیدوار هستیم اما آلن دوباتن میگوید که این امید واهی را به مردم ندهید. بسیاری از موضوعات با شخص تغییر نمیکند بلکه روندها و ساختارها باید در یک مسیر کند تغییر کنند و اینها پیامد ترس و خشم است یعنی وقتی آدمها را از یک اتفاق میترسانید یا خشمگین میکنید نتیجه این است که میگویند مثلاً یکی میآید که آن را حل کند یا او که برود درست میشود. هراس اگزیستانسیالیستی نیز نتیجه همه اخبار هولناکی است که به ما میرسد و امنیت هستی شناختی خود را ازدست میدهیم و همیشه نگران هستیم.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اصفهان ادامه داد: آلن دوباتن برای مواجهه و برخورد با این نگرانیها ازجمله امید واهی، هراس و با میان مایه گی و ترس چه میگوید؟ دوبات میگوید بایست. من به این اعتقاد او خیلی علاقه دارم و به همین دلیل اصفهان کند و کم و کوچک را خیلی دوست دارم. در این دنیایی که سرعت ما را گول میزند باید دکمه ایست را زد. البته در شرایط واقعی هرروزه این حرفها منطقی به نظر تمی رسد اما برای اینکه بفهمیم با این نگرانی چکار کنیم باید یک لحظه دکمه ایست را زد. دوباتن میگوید این حرفهایی که من می زنم برای ساختن یک سازمان خبری آرمانی و یک بنگاه خبری بی عیب و نقص است ام اشدنی الهام برانگیز است اگرچه ممکن است به طور قطعی محقق نشود.
وی درمورد آروزهای دوباتن گفت: آلن دوباتن اعدا دارد و اعتقاد دارد که اخبار باید و میتواند دنیا را به جای بهتری برای زیستن تبدیل کند. او میگوید با اخبار میتوانیم دنیای آزادتر و شادتر و آبادتری را تجربه کنیم، اخبار باید به شکوفایی همه اعضای جامعه کمک کند و نه فط کمک رسانی او به بخشی خاص باشد و در حالی که میدانیم که رسانه اریب است و همه را دوست ندارد، ضمن اینکه اصحاب خبر باید سه عرصه تاریخ و هنر و ادبیات را دربنوردند و آلن دوباتن در جای جای کتاب اخبار به سراغ و این سه عرصه رفته است و با رجعت به آنها برای اکنون راه حل ارائه میدهد. بنابراین اخبار نیزز میتواند با وام گرفتن از این عرصهها الهام بخش زندگی باشد. آلن دوباتن در انتهای کتاب خود تعبیری دارد که میگوید برای رفتن به این حال و هوا و فکر کردن به آن باید موقعیتهایی مانند برف سنگین یا طوفان را تجربه کنیم چراکه این مسائل به ما هشدار میدهند که شما بیش ازحد به تکنولوژی وابسته شده و فکر میکنید قدرتمند هستید و قرارگفتن در این موقعیتها باعث میشود که سویه های انسانی شما بیشتر متجلی شود. دوباتن برای اینکه از هیاهو و مسیر روزمره دور شویم سفر طولانی با قطار یا هواپیما و رفتن در دالان کتابخانه مرجع که سرشار از سکوت است را توصیه میکند.
ابزار آلن دوباتن در رویارویی با نگرانیهاژیان پور بابیان اینکه باکیفیت ترین سکوت را دایره المعارف بزرگ اسلامی تجربه کرده است، تصریح کرد: ما در ایران فقدان فانتزی داریم. ذهنهای ما به شدت با فانتزی مخالف است و آن را نمیفهمد و علی رغم اینکه به شدت علاقه مند به نوستالژی هستیم اما به شدت ضد فانتزی هستیم. دوباتن معتقد است که در سفری که به سکوت خواهیم داشت بهعنوان یک شهروند و مخاطب و خبرنگار باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟ بهعنوان یک شهروند چرا دست از اخبار تمی کشیم؟ چرا اینقدر به اخبار علاقه مند هستیم؟
وی بابیان اینکه قریب به بیست سال است که تلویزیون ندیده است اما آن را با گوشی جایگزین کرده است، اضافه کرد: اینکه بتوانیم گوشی را حذف کنیم به ما فرصتی میدهد که به آن فکر کنیم. دوباتن میگوید ما به چه اخباری برای شکوفاشدن نیاز داریم؟ اخبار ایدئال برای ما چه نوع اخباری است؟ اخبار باید به چه نیازهای عمیقی پاسخ دهند؟ آیا واقعاً سرعت در خبر ارزشی ذاتی است؟ ما حتی فست فود را هم کند میخوریم بنابراین میتوانیم از خبر هم به کندی استفاده کنیم، چه فرقی میکند یک خبر را امروز بدانیم یا فردا. آیا هر واقعه بزرگی را باید به سرعت مخابره کرد؟ آیا ما جانبداری ما بهعنوان خبر و رسانه بد است؟ چرا اینقدر روی توصیف صرف واقعیت اصرار میکنید؟ چرا گاهی با تحسین مخالفید؟ آیا واقعاً تحسین بد است که مقابل آن گارد بگیریم؟ چرا سازمانهای خبری بر روی سیاهیها تمرکز میکنند؟ آیا لازم نیست زیباییهای ایران را ببینیم. آیا فکر میکنید بزرگترین اتفاقات دنیا را آدم بدها ایجاد میکنند؟ آلن دوباتن معتقد است که مشکلات ما عمدتاً مشکلات عمیقتر و ضمنی تر است، دوباتن در ادامه این پرسش را مطرح میکند که آیا مردم نسبت به اخبار بی اعتماد و بی اعتقاد نیستند چون شیوه روایت ما اشتباه است؟ اینکه ما به عکسها بی اعتنا شدیم به دلیل شیوه روایت آنها نیست؟
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: دوباتن درمورد ابزار این رویارویی میگوید که بعد از شناخت نگرانی و هدفگذاری برای یک رسانه یا بنگاه خبری آرمانی، چه ابزارها و رویکردهایی باید اتخاذ کنیم. یکی از هدفگذاری ها باید این باشد که به همه مردم در مسیر شکوفایی کمک کنند نه به گروه خاصی. اینکه مهارتهای هنری و ادبی را در ارائه اطلاعات به دست بیاوریم و به کلمه و جزئزات توجه کنیم، به ضرب اهنگ توجه کنیم و ساختار را به خوبی شناخته و استفاده کنیم. همچنین رسانه باید توجه به غیر را اشاعه داده و حس همدلی و همزبانی را گسترش دهد، ضمن اینکه رویه ما حتی درمورد ادم بدها رویه دلسوزانه ای باشد و روایتهای ما برنگیزاننده همدردی باشد. دوباتن میگوید روحیه ما بهعنوان خبرنگار باید سخاوتمند باشد و از هنر برای تشویق و تسلا و هدایت و یاری استفاده کنیم.
ژیان پور بابیان اینکه جانبداری ازنظر دوباتن ایرادی ندار اما باید هوشمندانه باشد، افزود: از دیدگاه دوباتن ما در رسانهها به مخاطبان پرسپکتیو نداده و آدمها را در موقعیت درست برای تشریح و انتقال خبر قرار تمی دهیم گزارشنویسیها باید خلاقانه باشد و رویکرد سفرنامه نویسی باید نشاندهنده قرابت باشد. همچنین او اعتقاد دارد که باید تلاش کرد هولناکی به تراژدی تبدیل شود و او تراژدی را واقعهای میداند که ما را به تأمل در خود وامیدارد و از خود میپرسد خیلی غریب نیست که آدمهای محترم نیز همان جنابت بشوند.
وی تأکید کرد که اخبار فرهنگی ما باید بلندپروازتر باشد.
کد خبر 535617منبع: ایمنا
کلیدواژه: كتاب و كتاب خواني جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم کتاب خوب بخوانیم جهاد دانشگاهی اصفهان جهاد دانشگاهی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آلن دوباتن آلن دوباتن کتاب اخبار نگرانی ها عکس ها آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۶۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
به گزارش خبرآنلاین لرستان ، آئین رونمایی از سردیس استاد محمدصادق سیف پدر خوشنویسی خرمآباد روز یکشنبه در مراسم یادمان این هنرمند برجسته خوشنویسی لرستان برگزار شد.
زندهیاد «محمدصادق سیف» متولد ۱۳۱۴ در خرمآباد و از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرمآباد و از شخصیتها و مشاهیر فرهنگی لرستان به شمار میرفت که ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ پس از طی یک دوره بیماری در ۸۸ سالگی درگذشت.
این سردیس اثر هنرمند مجسمهساز لرستانی حمید دریکوند است که در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی خرمآباد نصب خواهد شد.
46
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900659