Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@00:59:21 GMT

راهی برای کاهش ترس از کرونا

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۶۵۵۱

راهی برای کاهش ترس از کرونا

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در یک مطالعه عنوان کردند که افزایش سواد سلامت، می‌تواند در کاهش ترس از کرونا موثر باشد.

به گزارش ایسنا، همه‌گیری کووید-19 شرایطی بحرانی در سراسر جهان ایجاد کرده است. ترس از این بیماری اجتناب ناپذیر است و نیاز به کنترل و مدیریت دارد و در صورت عدم مدیریت می‌تواند اثرات مخرب فراوانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت ترس برای دانشجویانی که در حال تحصیل و ارائه خدمات در مراکز مراقبت‌های بهداشتی هستند، ضروری است، زیرا آن‌ها در معرض خطر بیشتری برای بیماری کووید-19 هستند.

با توجه به اهمیت این مسئله؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انجام یک طرح تحقیقاتی در سال 1400، ارتباط سواد سلامت و ترس از بیماری‌ کووید-19 را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 278 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد و پژوهشگران داده‌های موردنیاز تحقیق را به صورت آنلاین و از طریق دو پرسش‌نامه سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران و ارزیابی ترس از کووید-19 جمع‌آوری کردند.

نتایج  این مطالعه نشان داد که «خواندن»، «ارزیابی»، «درک»، «دسترسی» و «تصمیم‌گیری»؛ پنج مولفه سواد سلامت هستند که هر یک از آن‌ها همبستگی منفی و معناداری با نمره ترس از کووید19 دارند. به این صورت که با افزایش هر یک از این مولفه‌ها، میزان ترس از بیماری کووید-19 کاهش پیدا می‌کند.

پژوهشگران این تحقیق بر اساس یافته‌های به‌دست آمده می‌گویند که تمرکز بر ارتقای سواد سلامت دانشجویان، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از اثرات منفی ترس از کووید-19 در امان بمانند و در نتیجه کیفیت زندگی آن‌ها بهبود یابد.

این محققان معتقدند که کاهش ترس دانشجویان از کووید-19، باعث آرامش بیشتر آن‌ها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران در مراکز بهداشتی می‌شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی رابطه‌ی سواد سلامت و ترس از بیماری کووید19 در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1400» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و میلاد دانشی از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کووید 19 سواد سلامت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت سواد سلامت کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۶۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس

 رویا جهانگیری دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن گرامی داشت فرا رسیدن هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت گفت: به منظور گرامی داشت این هفته و یادآوری نقش خود مراقبتی در سلامت عمومی و جامعه و برنامه ریزی جهت ارتقای آن، نمایشگاه و جشنواره هفته سلامت برگزار و برنامه‌های متعددی متناسب با شعار هفته سلامت برگزار خواهد شد.

 جهانگیری با اذعان اینکه در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه نمایشگاه هفته سلامت، عصرها از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در بلوار ساحلی پارک غدیر زیر پرچم برپا می شود گفت: در این نمایشگاه خدمات سلامت محور از جمله ویزیت و معاینه پزشک،  کنترل فشار و قند خون ، مشاوره تغذیه و روانشناسی ویزیت دندانپزشکی به صورت رایگان انجام می‌گردد.

همچنین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی،  معاونت‌ها، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و دستگاه های اجرایی همکار در حوزه سلامت در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

وی ضمن قدردانی از ادارات و سازمان‌هایی که در انجام این مهم با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همکاری دارند گفت: در این نمایشگاه ۳۰ غرفه خدمت رسان برپا و علاوه بر خدمات سلامت محور مسابقه و جنگ شادی برگزار می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس