Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی فرماندار اراک گفت: نیروگاه حرارتی شازند با استفاده از مازوت، حقوق شهروندی را تضییع کرده است.

دکتر حسین بختیاری ۲۵ ابانماه ۱۴۰۰ در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی، با اشاره به اینکه تاثیرگذاری آلودگی هوا بر سلامت جامعه، مهاجرت معکوس و جذب سرمایه گذار بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: استان مرکزی سومین استان سالمند کشور است و پیش بینی می شود که طی یک دهه آینده سالمندترین استان کشور باشیم و به تبع آن چالش هایی را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اراک به دلیل وجود این واحدهای صنعتی همواره درگیر اعتراضات مردمی بوده است، در جلسه ای مطرح شد که فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و امروز بحث آب مطرح است، همین لحظه در غرب اراک مشکل آب داریم و ۲۷ روستا درگیر تنش های جدی آبی هستند، در دشت شازند و غرب خنداب نیز با کمبود آب روبرو هستیم و این امر کشاورزی را در معرض خطر قرار داده است و در واقع با بحث کمبود آب و آلودگی ناشی از مازوت روبرو هستیم و باید تمرکز را بر تامین گاز قرار دهیم.

فرماندار اراک با بیان اینکه جانمایی این نیروگاه در واقع حقوق شهروندی را تضییع کرده است، گفت: در اوج کمبود گاز، تعداد نیروگاه هایی که از مازوت استفاده کردند از تعداد انگشتان یک دست کمتر بود که یکی از آنها نیروگاه شازند بود. دولت باید به گونه ای سرمایه گذاری کند که گاز برای حفظ حقوق شهروندی تامین شود و حتی در صورت لزوم، از مازوت مخصوص کشتیرانی استفاده شود که در واقع این مازوت در داخل استان نیز تولید می شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه شهرام ایرانپاک مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شازند در خصوص اجرای فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: نیروگاه حرارتی شازند ۴ واحد دارد که هر واحد ۱.۵ تا ۲ میلیون مترمکعب سوخت گاز استفاده می کند. در سال ۹۸، ۹۰ درصد سوخت مصرفی این نیروگاه گاز بوده است و در واقع پاک ترین سال را تجربه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه هیچ علاقه ای به استفاده از سوخت مایع ندارد ولی در صورت کمبود گاز ناچار به استفاده است، افزود: دیسپاچینگ مرکزی برق کشور اجازه نمی دهد که تولید برق متوقف شود بر همین اساس در صورت کمبود گاز باید برای ادامه تولید، از سوخت مایع استفاده کند. تلاش ما بر این بود که از سوخت گاز استفاده شود و در صورت ضرورت از مازوت نیم درصد گوگرد استفاده شود.

ایرانپاک درخصوص اجرای پروژه فیلتراسیون آبی در نیروگاه شازند افزود: اجرای این پروژه چیزی در حدود روزانه ۷۰ تا ۸۰ کامیون پسماند تولید می کند که باید فضایی برای دفن آن در اختیار باشد، از طرفی منابع آبی منطقه نیز اجازه اجرای چنین پروژه ای را نمی دهد.

به گزارش ایسنا، علیرضا شیخی مهرآبادی، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی نیز اظهار کرد: نیروگاه حرارتی شازند ۱۰۰ درصد دولتی است و باید گاز یا مازوت مصرف کند ولی تمام تلاش بر این بوده است که گاز نیروگاه تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت ضرورت بهتر است که فیلتراسیون مازوت از مبدا انجام گیرد چراکه اگر افزایش تولید مازوت با سولفور کمتر توسط پالایشگاه انجام گیرد اسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود، گفت: در بحث فیلتراسیون، بررسی های بسیاری صورت گرفته است و با یک شرکت آلمانی نیز مذاکراتی شد و ۲۰ حلقه چاه عمیق و امکان دفن روزانه ۷۰ تا ۸۰ کامیون آهک را به عنوان الزامات اجرای پروژه بیان کردند، البته تا امروز هیچ نیروگاهی در کشور فیلتراسیون انجام نداده است.

شیخی بیان کرد: برای اجرای پروژه پایش آنلاین تاکنون چندین مرحله فراخوان مناقصه انجام شده است که متقاضی نداشتیم و البته قطعا از پیمانکاری که تهیه، نصب و اجرای پروژه را به صورت کامل انجام دهد استقبال می کنیم.

وی در پایان خواستار فعال بودن حداقل دو تا سه مشعل مازوت نیروگاه شد و گفت: نیاز است احتمالات را در صورت بروز حمله سایبری مدنظر داشت تا در صورت بروز مشکل با استفاده از این مشعل نیروگاه را به مدار بازگردانیم.

در این جلسه حمید اخوان به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد استان مرکزی فعال در حوزه محیط زیست بیان کرد: سال گذشته نیروگاه بدون هیچ فیلتری بیش از ۲۲۰ میلیون لیتر مازوت سوزاند و گفته شد که امسال را تحمل کنید و بعدا اصلاح می کنیم، اما امروز شاهد توجیه تکالیف قانونی هستیم.

وی تصریح کرد: کارگروه مهلت داد، اما باید تکالیف طبق ماده ۱۲ قانون هوای پاک اجرایی شود و در صورت عدم اجرا باید تعطیل شود.

اخوان با تاکید بر اینکه نیروگاه شازند شاید تنها نیروگاهی است که مصوبه هیات وزیران را برای گاز سوز بودن در اختیار دارد، گفت: مسلما برای مازوت سوز شدن نیروگاه باید مصوبه هیات وزیران را تغییر دهد، سال گذشته ۲۲۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده شد و تصمیمات را به مدیرانی ارجاع می دهند که کوچکترین اطلاعی از وضعیت اراک و مباحث علمی موضوع ندارند.

وی با بیان اینکه فیلتراسیون یک تلکیف قانونی برای نیروگاه حرارتی شازند است، گفت: با وجود این توجیحات و مشکلات هفته گذشته مسئله طرح توسعه نیروگاه مطرح شده است، امیدواریم که مسئولان استان با قدرت در مقابل این طرح توسعه قرار بگیرند و اگر توان انجام فیلتراسیون وجود ندارد باید فکری برای تولید برق کرد.

اخوان خواستار بسته شدن شیر اصلی مازوت نیروگاه شازند شد و گفت: اجازه استفاده از مازوت باید در اختیار مقام ارشد استان باشد و در صورت بروز مشکل و حتی حمله سایبری اجازه استفاده از شیر مازوت توسط مقام ارشد استان داده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست نيروگاه آلودگی هوا مازوت شازند نیروگاه حرارتی شازند نیروگاه شازند حقوق شهروندی اجرای پروژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) آتش‌سوزی قطار حمل بنزین در آمریکا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کلنگ‌زنی پالایشگاه نفت خام کهگیلویه
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • (تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس
  • لحظه هولناک انفجار زودپز در صورت یک مرد (فیلم)
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • (ویدئو) آتش‌سوزی قطار حمل بنزین در آمریکا
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • لزوم یادآوری اهمیت صنعت بازیافت از طریق آموزش/ سوخت‌ مازوت برای کره زمین سمّ است