Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان چندی قبل برای دیدار با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به «تاشکند»سفر کرد.

اگرچه دو مقام مذکور اخیراً چندین بار ملاقات کرده اند اما برای آنها مهم بود که دوباره بنشینند و در مورد افغانستان مهم‌ترین موضوع امروز منطقه بحث کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکمنستان و ازبکستان با تمرکز بر پتانسیل اقتصادی مسیرهای تجاری از طریق افغانستان ، سیاست مشابهی را در قبال همسایه جنوبی خود دنبال می‌کنند.

هر دو رئیس جمهور در نشست 5 اکتبر خود به صراحت اعلام کردند که کشورهایشان به کمک رسانی به مردم افغانستان ادامه خواهند داد.

میرضیایف خاطرنشان کرد که امنیت و پایداری توسعه منطقه تا حد زیادی به وضعیت افغانستان بستگی دارد.

علاوه بر این ، توسعه پایدار یک عبارت کلیدی است ، زیرا پروژه هایی وجود دارد که ترکمنستان و ازبکستان می توانند از آنها منافع قابل توجهی دریافت کنند ، اما آنها مستلزم ثبات در افغانستان و همکاری با کسانی هستند که کشور را اداره می کنند.

برای ترکمنستان ، این پروژه خط لوله 1800 کیلومتری ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) است که برای صادرات سالانه حدود 33 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان طراحی شده است.

این طرحی است که در زمان کنترل طالبان بر بیشتر افغانستان در اواخر دهه 1990 امکان پذیر بود  اما از آن زمان به دلیل عدم وجود امنیت در افغانستان کاملاً غیرممکن شده است.

سیاستی که ترکمنستان در حال حاضر در قبال طالبان دنبال می کند ، سیاست اولین رئیس جمهور ترکمنستان، «صفر مراد نیازوف» است که در سیاست افغانستان دخالت نکرد و آماده بود تا با هر کسی که در رأس قدرت قرار دارد برای تحقق منافع اقتصادی ترکمنستان رایزنی کند.

پاکستان می خواهد خط لوله تاپی ساخته شود و می تواند بیش از هر کشور دیگری بر طالبان تأثیر بگذارد.

با توجه به اینکه قیمت گاز طبیعی در حال حاضر در سطوح بی سابقه ای بیش از 1000 دلار در هر 1000 متر مکعب است ، دولت ترکمنستان مطمئناً منتظر  پیشرفت بیشتر در پروژه تاپی است اما مشکل یافتن سرمایه گذاران و تامین مالی پروژه همچنان وجود دارد.

علاوه بر این ، نقش هند ممکن است مورد تردید قرار گیرد ، مانند گذشته ، اگرچه پاکستان تقریباً به طور حتم سهم گاز هند را دریافت می‌کند. با بررسی و سهم خواهی هر کشور در پروژه تاپی، افغانستان 5 میلیارد متر مکعب در سال، پاکستان 14 میلیارد متر مکعب و هند - 14 میلیارد متر مکعب گاز دریافت می‌کنند.

ترکمنستان مدعی است که بخشی از خط لوله خود را که از میادین گاز ترکمنستان به مرز افغانستان منتهی می شود ساخته اگرچه این اظهارات در گذشته برخی تردیدها را ایجاد کرده است.

اما اخیراً به نظر می رسد کارهایی در بخش ترکمنستان تاپی انجام شده و حداقل 219 میلیون دلار برای خرید قطعات خط لوله از کارخانه نورد لوله چلیابینسک روسیه در سال 2019 هزینه شده است.

ازبکستان

به نظر می رسد رئیس جمهور ازبکستان نیز از مدل نیازاف اولین رئیس جمهور ترکمنستان در برخورد با طالبان استفاده می‌کند.

در مورد ازبکستان ، همانطور که قبلاً اشاره شد، طی 15 سال گذشته ، پول زیادی در پروژه های زیربنایی که ازبکستان را با افغانستان پیوند می‌دهد، سرمایه گذاری شده است.

تعدادی از پروژه ها هنوز به پایان نرسیده و یا حتی هنوز آغاز نشده اند، اما دو مورد از آنها از جمله «راه آهن و خط برق جدید» برای ازبکستان بسیار مهم هستند. 

ازبکستان از طریق راه آهن به شهر مزارشریف در شمال افغانستان متصل می شود. چین قبلاً با استفاده از این مسیر به افغانستان کالا ارسال کرده و ناتو از خط آهن ازبکستان برای حمل کالا بین اروپا و افغانستان استفاده کرده است.

از ماه جولای، «میرضیایف» دو بار با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان دیدار کرد و هر دو بار احداث خط راه آهن از مزارشریف از طریق کابل به پیشاور در دستور کار قرار گرفت.

این خط، ازبکستان و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی را با بنادر پاکستانی در دریای عرب متصل می کند.

این امر به احتمال زیاد باعث افزایش ترافیک بار در هر دو جهت می شود که این امر به ازبکستان درآمد اضافی از هزینه های ترانزیت می دهد و هزینه های ساخت یک مرکز بار بزرگ در ترمذ را که در سال 2018 توسط ازبکستان در نزدیکی مرز افغانستان ساخته شده توجیه می کند.

اینها پروژه هایی برای آینده است اما تاکنون ترکمنستان و ازبکستان در حال صادرات برق به افغانستان از طریق خطوط انتقال پس از 2001 هستند و همانطور که انتظار می رفت ، دولت طالبان از نظر مالی کمبود دارد و نمی تواند هزینه واردات برق را پرداخت کند.

به گفته بانک توسعه آسیایی ، 73 درصد برق افغانستان وارداتی است. از این مقدار 57 درصد از طریق ازبکستان ، 22 درصد ایران ، 17 درصد ترکمنستان و 4 درصد  تاجیکستان تأمین می شود.

داده های گوناگونی درباره میزان هزینه مصرف افغانستان برای واردات برق وجود دارد، اما به نظر می رسد این رقم سالانه حدود 300 میلیون دلار است.

بنابراین، ترکمنستان حدود 51 میلیون دلار و ازبکستان حدود 171 میلیون دلار برای صادرات برق به افغانستان دریافت کردند.

ازبکستان در حال ساخت یک قسمت 260 کیلومتری از یک خط انتقال 500 کیلوولتی از «سرخان» در ازبکستان به «پل خمری» شمال کابل است که این امر صادرات برق ازبکستان به افغانستان را تا 70 درصد افزایش می دهد.

برق ترکمنستان نیاز شمال غرب افغانستان و برق ازبکستان نیز نیاز کابل را تأمین می کند.

هنگامی که چندین نیروگاه برق در ازبکستان در اوایل ماه ژانویه از کار افتادند، کابل در تاریکی کامل فرو رفت و هنگامی که طالبان دو ستون انتقال نیرو را در سپتامبر 2019 تخریب کردند، این امر باعث کمبود شدید برق در پایتخت افغانستان شد. بنابراین افغانستان به برق ازبکستان نیاز دارد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به تازگی گزارش داده که شرکت دولتی انرژی افغانستان بیش از 40 میلیون دلار برای پرداخت واردات انرژی در دسترس ندارد که می تواند باعث شود که همسایگان آسیای مرکزی تأمین برق افغانستان را متوقف کنند.

در جریان سفر بردی محمداف به ازبکستان، مقامات هر دو کشور گفتند که قصد ندارند صادرات برق به افغانستان را متوقف کنند.

ترکمنستان و ازبکستان مدتهاست اقدامات دینی و مذهبی را در کشورهای خود کنترل می کنند اما به نظر می رسد صادرات حامل‌های انرژی، برق و ارتباطات ریلی به افغانستان و از طریق آن توسعه تجارت، هر دو دولت را متقاعد کرده از موضوعات و مسائل مذهبی مربوط به طالبان به سود تجارت بالقوه، چشم‌پوشی کنند.

در مورد ازبکستان در 7 اکتبر ، در سفر «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان به کابل ، توجه ویژه ای به این امر شد، جایی که وی و مقامات طالبان در مورد ساخت خط انتقال سرخان-پل خمری و مزارشریف- کابل - پیشاور بحث شد.

نکته مهم اینکه ترکمنستان و ازبکستان تنها کشورهای آسیای مرکزی هستند که با روسیه و چین هم مرز نیستند. هر دو کشور از دیرباز در جستجوی ارتباط با جهان خارج به جنوب بوده اند.

آنها ممکن است علاقه چندانی به طالبان نداشته و حتی در بسیاری موارد از کلمه طالبان نیز استفاده نمی کنند و آنها را منحصراً "دولت در افغانستان" می نامند، اما مدارا و تعامل با افغانستان در هر شرایط می تواند به ترکمنستان و ازبکستان کمک بزرگی کند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان ازبکستان ترکمنستان ترکمنستان و ازبکستان میلیارد متر مکعب نظر می رسد میلیون دلار صادرات برق رئیس جمهور خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان

«حزب التحریر» ضمن تأیید روند دستگیری اعضای این گروه توسط حکومت طالبان تصریح کرد این اقدامات آنها را از تلاش برای اقامه‌ خلافت منصرف نمی‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دفتر مطبوعاتی «حزب التحریر» در افغانستان در بیانیه‌ای ضمن تأیید بازداشت اعضای این گروه در ولایت‌های مختلف توسط حکومت طالبان نوشت: چنین فشارهایی حزب‌التحریر و اعضای آن را از ادامه دعوت و تلاش برای اقامه خلافت منصرف نمی‌کند.

این گروه افراطی در ادامه نیز از حکومت طالبان انتقاد کرد که اعضایش شامل عفو و آزادسازی زندانیان به مناسبت عید فطر قرار نگرفتند.

اواخر فروردین گذشته نیز حزب التحریر در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگو و شماری از اعضای این گروه افراطی طی دو ماه گذشته به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی خبر داده بود.

بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستاندادگاه طالبان 20 عضو «حزب التحریر» را به 3 سال زندان محکوم کردبازداشت اعضای «حزب التحریر» به اتهام تبلیغ برای داعش در شمال افغانستان

اداره اطلاعات حکومت طالبان دو سال قبل نیز فعالیت حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم را در افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

حزب‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • بیانیه حزب التحریر درباره بازداشت‌های اعضایش توسط طالبان
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم