Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت بیش از یک سال از آغاز جنگ میان دولت اتیوپی و جبهه مردمی آزادسازی تیگرای در چهارم نوامبر ۲۰۲۰، با توجه به تلاش‌های جبهه تیگرای برای ائتلاف با جبهه آزادسازی اورومو و برخی جنبش‌های مسلح برای سرنگون کردن دولت آبی احمد، نخست وزیر این کشور، به نظر نمی‌رسد هیچ افقی برای توقف این درگیری وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، پس از آنکه دولت آبی احمد بر شدت درگیری‌ها افزوده، در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و از مردم آن خواست سلاح به دست گرفته و در آدیس آبابا تحصن کنند، به نظر می‌رسد در این بحران بزرگ انسانی به ویژه در تیگرای و کمبود غذا، هیچ یک از دو طرف قصد امتیازدهی و یا مذاکره را ندارند.

در حالی که دو طرف در اتیوپی بر شروط خود اصرار دارند و با توجه به استمرار پیشروی شبه‌نظامیان به سمت پایتخت، آمریکا و اتحادیه آفریقا به میانجیگری خود ادامه می‌دهند.

طرف‌های‌ آفریقایی با کمک فرستاده اتحادیه آفریقا به شاخ آفریقا برای برقراری آتش‌بس تلاش می‌کنند، این فرستاده پس از دیدارهایی با آبی احمد و فرماندهان جبهه مردمی آزادسازی تیگرای، نسبت به امکان ایجاد بستر مشترکی برای حل مسالمت‌آمیز این درگیری ابراز امیدواری کرد اما دلایل خود را بیان نکرد.

همزمان کشورهای همسایه اتیوپی نیز جداگانه اقداماتی را در پیش گرفتند، اوگاندا کشورهای شاخ آفریقا (اتیوپی، سومالی، جیبوتی و اریتره) را به برگزاری نشستی برای حل بحران در اتیوپی دعوت کرد.  رئیس جمهور کنیا نیز عصر یکشنبه برای دیدار با آبی احمد سفر غیرمنتظره‌ای به آدیس آبابا داشت. او پیش از دیدار با نخست وزیر اتیوپی، روز دوشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.

گرچه وزارت خارجه آمریکا هدف از این سفر را احیای دموکراسی‌ها، تقویت صلح و امنیت، تلاش برای ایجاد یک اقتصاد جهانی فراگیرتر و مبارزه با کرونا و تغییرات آب‌و هوایی اعلام کرد اما سفر رئیس جمهور کنیا به آدیس آبابا برای بررسی مساله اتیوپی با آمریکایی‌ها در نایروبی است به ویژه که کنیا از مهمترین همپیمانان آمریکا در آفریقا است.

وزارت دفاع اتیوپی تاکید کرد: برخی طرف‌های داخلی و خارجی تلاش می‌کنند با ایجاد آشوب و بی‌ثباتی کابینه آبی احمد را سرنگون کنند.

ابراهام ابیلای، وزیر دفاع اتیوپی با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک خود اعلام کرد: اتیوپی در حال حاضر با چالش‌های امنیتی بزرگ داخلی و خارجی از سوی طرف‌های مختلف و با هدف برهم زدن ثبات و تضعیف کشوری با بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت مواجه است.

ابیلای در ادامه از شرکای بین‌المللی و جامعه جهانی خواست تلاش‌های دولت اتیوپی را درک کرده و از آن در برابر برنامه‌های جبهه تیگرای حمایت کنند.

دو دولت اتیوپی و اریتره پیشتر تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه تشکل‌ها و چهره‌های دو کشور به دلیل شرکت آنها در جنگ علیه جبهه تیگرای را محکوم کردند.

از نظر میدانی شدیدترین درگیری‌ها در اقلیم‌های تیگرای، عفر و امهری در جریان هستند.

کمیته حقوق بشر اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جبهه تیگرای حدود ۱۸۴ تن را در مناطق پراکنده اقلیم امهری به قتل رساند، نیروهای تیگرای در برخی روستاها و شهرک‌های اقلیم مستقر شده و غیرنظامیان را مستقیم هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره جنایاتی که در این درگیری‌ها انجام می‌شوند، اعلام کرد: برخی از قربانیان پیش از قتل شکنجه شده بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتیوپی جبهه تیگرای درگیری ها آبی احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته گرافیک افتتاح شد

مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران ۱۴۰۳، عصر جمعه هفتم اردیبشهت در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار شد.

بهرام کلهرنیا رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای مراسم گفت: امروز گفتگو کردن سخت است، اما برای اینکه بتوانیم زندگی فرهنگی و صنفی خودمان را ساماندهی کنیم، امروز یکی از فرصت‌های ما برای تحقق این منظور است و ما سنگربان این معنا شدیم. دوستان جوانم من را پشتیبانی کردند تا بتوانیم برای نوع دیگری از زیست، کاری انجام دهیم. این هفته حاصل تلاش جمع زیادی از جوانان گرافیست است تا به پیروزی کاری که انجام داده‌ایم، احترام بگذاریم.

وی درباره ناخرسندی‌ها، سنگ‌اندازی‌ها و موانع موجود بیان کرد: شما سفره‌دار امروز هستید و ما کارگزار؛ کاری که انجام شده است، با معنای انجمنی سازگاری داشت؛ من خطا‌های زیادی دارم، اما دیدن خطا‌ها شاید جوانمردانه نباشد برای مردم سرزمینی که جای پای جوانمردی را محکم می‌کنند. انجمن صنفی طراحان گرافیک به دلیل ندانستن و بد دانی تا لبه سقوط رفت. با احترام به همه انجمن‌های هنری، انجمن طراحان گرافیک بنیانی‌ترین انجمن صنفی هنری است و یک میراث ارزشمند برای این روزگار است نه برای اینکه آرزو‌های صنفی ما را پوشش دهد.

کلهرنیا تاکید کرد: هفته گرافیک ۱۴۰۳، اولین تلاش هیات‌مدیره جدید است و می‌دانم به آن انتقاد وارد است، اما صد‌ها امتیاز دارد؛ بنابراین من پای خطایش می‌ایستم، اما همه امتیازهایش متعلق به دوستانم است. بگذارید انجمن باقی بماند و نفس بکشد.

وی به برنامه بزرگداشت کامران کاتوزیان اشاره کرد و گفت: من و دوستان جوانم زیر سایه کامران کاتوزیان ایستاده‌یم. این جمله معنای بسیار بزرگی دارد؛ چراکه روزی که سرو چندهزار ساله را ببینید سایه آن را درک می‌کنید و متوجه می‌شوید که چه معنایی دارد. ما زیر سایه سرو وجود استاد کاتوزیان قرار گرفته‌ایم و به همین بهانه، ویژه‌نامه‌ای تهیه شده که اولین شماره آن به نام استاد کاتوزیان مهر خورده است، اما امیدواریم شماره‌های دیگر ویژه‌نامه را نیز نشر بدهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • حماس در حال بررسی طرح اسرائیل برای تبادل اسرا
  • توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ +فیلم
  • لیورپول با توقف مقابل وستهام از قهرمانی‌ دور شد؛ درگیری لفظی صلاح و کلوپ
  • توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ + فیلم
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • وطن من| سایه خوش
  • سایه برج ها از سر باغ گیاه شناسی کوتاه می شود
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • درگیری در جنین و شهادت ۲ جوان فلسطینی