Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@19:02:15 GMT

خراسان شمالی نیازمند هشت کتابخانه سیار است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۹۹۵۲۱

خراسان شمالی نیازمند هشت کتابخانه سیار است

مهدی آریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک تنها یک باب کتابخانه سیار در شهر بجنورد وجود دارد که برای پوشش مناسب به یک باب کتابخانه سیار دیگر نیز نیازمند هستیم.

وی بر راه اندازی کتابخانه های سیار در مناطق حاشیه ای و روستایی تاکید کرد و افزود: دست کم برای هر یک شهرستان این استان یک باب کتابخانه سیار نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آریان اظهار داشت: سایر دستگاه های مرتبط از جمله آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی  در این زمینه فعالیت هایی دارند.

وی به آسیب های اجتماعی در سکونت گاه های غیر رسمی اشاره ای کرد و افزود: راه اندازی مراکز فرهنگی از جمله کتابخانه سیار نقش مهمی در زمینه فرهنگ سازی و ارتقای شاخص ها در این مناطق دارد که باید این موضوع جدی تر گرفته شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: همچنین باید روستاهای کم جمعیتی که از کتابخانه های عمومی محروم هستند باید کتابخانه های سیار به اهالی خدمت ارایه دهد.

آریان تعداد کتابخانه های روستایی این استان  را ۳۱ باب عنوان کرد و افزود: روستاهای مرزی رباط در شیروان و کلاته ابریشم در  راز و جرگلان کتابخانه عمومی دارند، هم اینک باید توجه بیشتری به مناطق مرزی و محروم داشته باشیم.

وی اظهار داشت: هم اینک چهار باب کتابخانه روستایی در این استان ساخته شده  است که به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: برای روستاهای با جمعیت کمتر از یکهزار نفر کتابخانه های سیار مناسب است زیراکه از نظر اقتصادی ساخت و تجهیز کتابخانه ها اعتبار زیادی نیاز دارد، روزانه به تعدادی زیادی از روستاییان می توان کتاب داد.

آریان گفت: هر کتابخانه سیار در هر هفته یک روز به هر روستا سفر داشته باشد و کتابخانه ها را به کتابخوانان تحویل دهد و بعد از یک هفته دیگر نیز مراجعه داشته باشد مناسب است، هر باب کتابخانه سیار می تواند تعدااد قابل توجهی روستا مراجعه و خدمت ارائه دهد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: اگر ارگان ها و دستگاه ها اتوبوس و مینی بوس در اختیار این نهاد فرهنگی قرار دهند تجیهز خواهیم کرد و همچنین نیروی مورد نیاز را نیز تامین می کنیم.

آریان افزود: استقبال کودکان و نوجوانان از کتابخانه های سیار بسیار مناسب است باید از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنک کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.  

در مجموع ۷۱ باب کتابخانه عمومی در یان استان وجود دارد که۳۱ روستای پرجمعیت این استان از کتابخانه عمومی برخوردار شده‌اند اما همچنان ۳۵ روستای پرجمعیت از این امکان فرهنگی بی‌بهره‌اند.

با راه اندازی چهار مرکز جدید در روستاها در مجموع تعداد کتابخانه های روستایی خراسان شمالی به ۳۵ باب می رسد اما با توجه به اینکه ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، نیاز است که به موضوع ساخت کتابخانه های عمومی روستایی توجه بیشتری شود.

باید در هر روستای بالای هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت، یک باب کتابخانه عمومی وجود داشته باشد.

این استان در ۶ سال متوالی در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، رتبه های اول تا دوم را به خود اختصاص داده است.

شیوع ویروس کرونا اعضای کتابخانه‌های عمومی این استان را حدود ۵۰ درصد کاهش داد بطوریکه هم اینک ۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان این خطه کارت کتابخانه دارند.

برچسب‌ها بجنورد کتابخانه ایرنا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کتابخانه ایرنا خراسان شمالی بجنورد کتابخانه ایرنا خراسان شمالی کتابخانه های عمومی باب کتابخانه سیار کتابخانه های سیار یک باب کتابخانه کتابخانه عمومی خراسان شمالی کتابخانه ها هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز

شهردار تبریز از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در این کلان‌شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یعقوب هوشیار عصر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در دیدار با هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان آذربایجان‌شرقی، ضمن ارزیابی مثبت از حضور اصحاب رسانه در جمع این شورا اظهار کرد: حضور فعالین رسانه‌ای در روابط عمومی دستگاه‌های دولتی اتفاقی ارزشمند است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد روحیه مطالبه‌گری در مردم افزود: مطالبات مردمی اگر بر اساس اولویت‌ها و نیاز جامعه و همچنین در راستای رفاه مردم طرح شود، شاهد توسعه کشور خواهیم بود.

شهردار تبریز با اشاره به نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: رسانه‌ها حلقه واسط مشارکت مردم در مدیریت شهری و استانی و همچنین حضور فعال در جامعه هستند.

وی با بیان اینکه نباید از مطالبات اصلی غافل باشیم، ادامه داد: شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان نظام هماهنگی منسجمی برای احصای مطالبات دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن، باید دغدغه‌ها را پیش رو بگذاریم و راه حل پیدا کنیم.

هوشیار با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر تبریز به نسبت سایر کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: تبریز ظرفیت‌های ویژه‌ای همچون شهر بدون گدا و شهر بدون مهاجر را دارد که در دیگر کلانشهرها دیده نمی‌شود، اما گاهی مقایسه‌هایی صورت می‌گیرد که صحیح نیست.

وی افزود: هماهنگی بین بخشی شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان ظرفیت خوبی است و این شورا باید در بحث امیدآفرینی تلاش بیشتری داشته و اقدامات انجام یافته را پوشش دهند.

هوشیار با اشاره به وظایف متعدد شهرداری‌ها در حوزه خدمات شهری یادآور شد: در کنار این وظایف، موضوعات جدیدی همچون بحث‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در دهه اخیر به وظایف شهرداری اضافه شده است.

شهردار تبریز با اشاره به ورود شهرداری به حوزه مسائل و موضوعات اجتماعی گفت: در حال حاضر در موضوعات اجتماعی جامعه مشکل داریم. باید به سمت انجام کار اجتماعی حرکت کنیم.

وی همچنین از افتتاح مجتمع پردیس فرهنگ و رسانه تبریز در روزهای آینده خبر داد و گفت: یک مجموعه ورزشی اختصاصی برای اهالی رسانه‌ها، یک کافه کتاب، امکاناتی برای رسانه‌ها همچون استودیو، اتاق کنفرانس و آمفی‌تئاتر ۳۰۰ نفری بخش‌های مختلف پردیس فرهنگ و رسانه شهرداری تبریز هستند که این مجموعه در اختیار رسانه‌ها و گروه‌های مرجع قرار می‌گیرد.

کد خبر 750144

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید در گیلان
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان