Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، غلامرضا چامه امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان، اظهار داشت: تاکنون برای ۸۳۰ هزار هکتار از مساحت ۲.۵ میلیون هکتاری استان کرمانشاه مطالعات تفسیری اجرای آبخیزداری انجام شده است.

وی ادامه داد: برای ۵۰۰ هزار هکتار از این مساحت که مطالعات تفسیری آن انجام شده اقدامات آبخیزداری اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از سیل و تقویت منابع آبی را از مزایای احداث طرح‌های آبخیزداری دانست.

وی اضافه کرد: توسعه بندهای آبخیزداری جدا از اینکه مانع شکسته شدن خاک می‌شود شرایط نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی و تقویط منابع آبی را فراهم می‌کند.

چامه با تاکید به اهمیت عملیات آبخیزداری، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌ها، سیلاب‌ها و افت شدید آب‌های زیرزمینی باید برای ۱.۵ میلیون هکتار از مساحت استان کارهای آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود.

وی با شاره به تعریف برنامه ۱۰ ساله در این خصوص، گفت: باید سالانه ۱۵۰ هزار هکتار از مساحت استان زیر پوشش طرح های آبخیزداری برود تا بتوانیم به هدف خود نزدیک بشویم.

چامه گفت: برای انجام این اقدامات سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که اعتبارات سالیانه کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است که جوابگوی فعالیت‌های آبخیزداری نیست.

این مسؤول در ادامه اشاره‌ای به اولویت اصلی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در استان داشت و گفت: در بحث سیلاب اولویت بر مناطق سیل‌خیز و سیل‌گیر حوزه‌های شهری و روستایی در سطح استان است و در بحث حفظ آب‌های زیرزمینی و تقویت سفره های زیرزمینی اولویت در انجام فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در دشت‌ها همچون ماهیدشت، کنگاور، سنجابی، روانسر و... است.

انتهای پیام/پ

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمانشاه آبخیزداری آب منابع طبیعی فارس دشت ها آبخیزداری و آبخوانداری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • استحصال ۴۸۷ میلیون متر مکعب آب با اجرای عملیات آبخیزداری در کرمانشاه
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • اجرای پروژه «نصب توری» جاده کرج_چالوس را مسدود کرد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز