Web Analytics Made Easy - Statcounter

باید ارزش های دینی و اخلاقی در سینما جاری شود؛ فرهنگ ما باید فرهنگ انقلابی باشد و هر چیزی غیر از آن نباید تولید و عرضه شود.

به گزارش مشرق، محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: «فجر» عنوان یک سوره در قرآن کریم و جزئی از کتاب مقدس و آسمانی مسلمین جهان است؛ حالا که این واژه قرآنی در قالب جشنواره های سینمایی و فرهنگی استفاده می شوند باید ارزش های دینی و اخلاقی و انسانی نیز در این رویدادها وجود داشته باشند اما متأسفانه رفتارها، هنجارها و ساختار و محتوای آثار عرضه شده در جشنواره جهانی فجر هیچ نسبتی با عنوان مقدس «فجر» نداشتند!

این منتقد سینما افزود: نه تنها جشنواره جهانی فیلم فجر که متأسفانه جشنواره ملی که طی سال های اخیر و در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شد نیز هیچ نشانی از دین، انقلاب و انسانیت نداشت! برای همین هم ما بارها خواهش کردیم اسم این رویداد عوض شود چرا که فیلم ها نسبتی با ایران و انقلاب اسلامی ندارد و رفتارها و هنجارها وصله ناهمگونی با واژه فجر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: باید ارزش های دینی و اخلاقی در سینما جاری شود؛ فرهنگ ما باید فرهنگ انقلابی باشد و هر چیزی غیر از آن نباید تولید و عرضه شود. ما وقتی عنوان می کنیم جشنواره ای با نام فجر انقلاب برگزار می کنیم آن جشنواره تماماً باید دارای محتوا و رنگ و بوی فجر باشد نه اینکه ارزش ها و ضوابط انقلابی و اسلامی هیچ گاه در آثارش وجود نداشته باشد و بالعکس شاهد آثاری سیاه، تلخ، ضد اخلاقی و ضد انسانی در این رویداد باشیم!

کوشکی سپس با تأکید بر اینکه زیرساخت های بومی و هویتی ما از اساس دچار مشکل است اظهار داشت: بزرگترین مسأله و معضل ما در ایران اسلامی این است که بسیاری از سیاست گذاران و مدیران حوزه فرهنگ و هنر بالاخص مسئولان سینمایی و بسیاری از هنرمندان مان تنها چشم به جشنواره های پر زرق و برق غربی دارند و تنها برای دیده شدن و پسندیده شدن آثارشان در این رویداد از بودجه های بیت المال این مملکت سوءاستفاده می کنند تا در دنیا آثارشان مورد تشویق قرار بگیرد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: آقایان این روشی که شما پیشه خود کرده اید نامش جهانی شدن نیست! ما زمانی می توانیم ادعای جهانی شدن سینمای مان در عرصه جهانی را داشته باشیم که در خصوص ارزش ها، آرمان ها و دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی مان فیلم بسازیم تا مردم آزادی خواه سراسر جهان فیلم های مان را ببینند و همانطور که ملت ایران بر ضد ظلم و ستم و استبداد دوران ستم شاهی قیام کردند آن ها نیز علیه حکومت های ظالم و مستکبرشان به پا خیزند.

این مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی متذکر شد: اینکه ما فیلمی بسازیم که در جشنواره های غربی بخواهند تشویق مان کنند یا منتقدان غربی و به ویژه منتقدان فرانسوی بخواهند برایمان کف و سوت بزنند اسمش فلاکت و بدبختی و نکبت است نه دیده شدن سینمای جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان؛ چرا که ما آثاری را ساخته ایم که به مذاق آن ها خوش آمده و قطعاً آثاری که به مذاق آن ها خوش بیاید منافع ملی و نظام را نادیده گرفته است.

کوشکی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مدیران جدید سینمایی باید توجه کنند که سینمای ایران امروزه از نظر محتوا چار فقر مطلق شده و آن ها باید تمام توان شان را به کار ببرند تا آثاری درخور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولید و عرضه شوند از این رو تمامی کسانی که دغدغه ای برای نشان دادن فرهنگ و هویت دینی و ملی ما در سینما ندارند باید از این عرصه طرد شوند تا سینما به دست نیروهای دغدغه مند و باورمند بیفتد و ما بتوانیم به معنای واقعی کلام در عرصه های جهانی خوش بدرخشیم.

منبع: سینما پرس

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان جشنواره جهانی فیلم فجر قرآن کریم محمدصادق کوشکی انقلاب اسلامی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۹۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه های ایثار و تلاش، با هدف تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست های کلی مبتنی بر تبیین مولفه های فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه ترویج این مولفه ها درمسیر فرهنگ ایرانی اسلامی، و با موضوع نقش زنان ایثارگر و جایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت منتشر شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، هدف گذاری در ۷ زمینه ذیل در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.
۱-پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران
۲-شناسایی و معرفی ظرفیت ها ,استعداد ها و توانمندی های زنان در حوزه های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت
۳- توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب های اجتماعی بویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران
۴-الگوسازی شخصیت های موفق علمی , فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل های آینده و جهان اسلام بعنوان الگوی سوم زنان در جهان
۵- تقویت فعالیت های جهادی , فرهنگی , هنری و رسانه ای در حوزه زنان
۶- تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور
۷-ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران شامل: فیلم های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است.

همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویزه گنجانده شده که عبارتست از:
الف - نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشورهای حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است .

ب- حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بر پایه این گزارش، بخش طرحها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می دهند؛ نمایش های ویژه، نشست های تخصصی، نکوداشت ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه به آدرس: kovsarfestival@gmail.com کنند و در صورتیکه حجم فایل اثر بیش از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می توانند اثر خود را بصورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن اینکه پایان وقت اداری روز شنبه پنجم خرداد ماه سالجاری، آخرین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است.

نشانی دبیرخانه جشنواره:
تهران – میدان فردوسی -خیابان انقلاب – چهار راه کالج – خیابان حافظ – خیابان غزالی – پشت سفارت روسیه – پلاک ۱۱ – مرکز تشکل های شاهد و ایثارگر- آقای صیادی (دبیرخانه جشنواره)
تلفن و دورنگار : ۰۲۱۶۶۷۵۷۴۰۶ – ۰۹۳۶۹۸۴۴۳۹۵
همه روز هفته بجز پنجشنبه و جمعه
آدرس پست الکترونیکی : kosarfilmfestival۶۷@gmail.com
آدرس وبسایت: www.isartalash.ir
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده وبا همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار میشود.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229140 برچسب‌ها فیلم جبهه مقاومت ایثار وشهادت

دیگر خبرها

  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت گرامیداشت روز معلم
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است