Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن اعلام ۵۵ مورد حادثه گازگرفتگی از ابتدای سال تاکنون به دلیل استفاده غیرایمن از لوازم گرما زا، گفت: ۴۳ مورد از گازگرفتگی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و ۱۲ نفر هم فوت شدند.

وی افزود: با توجه به سرد شدن هوا، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باعث مسمومیت و تلفات می‌شود؛ اگر چه وسایل گرمازا، گرمابخش محیط زندگی هستند، اما رعایت نشدن اصول ایمنی در کاربرد آن‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطر مسمومیت با مونوکسید کربن بالاست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است و همین ویژگی به نام‌گذاری آن به عنوان «قاتل پنهان» منجر شده است، تصریح کرد: این گاز از اجاق‌ها، وسایل گازی پخت‌وپز، دستگاه‌های حرارتی و هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود؛ اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: گاز مونوکسید کربن سبک‌تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و، چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می‌شود.

شناخت نشانه‌های وجود گاز مونوکسید کربن بهترین راه فرار از این قاتل نامرئی است

شیشه‌فروش گفت: شناخت نشانه‌های وجود گاز CO در منزل یا محیط کار، بهترین راه برای فرار از دست این قاتل نامریی و بی‌رحم است. شاید مهم‌ترین علت بروز گازگرفتگی ناآگاهی و غفلت باشد؛ هنوز بسیاری از مردم کشنده بودن این گاز را باور ندارند و توصیه‌های ایمنی را جدی نمی‌گیرند، گاز CO قربانیان خود را در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب به دام می‌اندازد و آرام و بی‌صدا فرد را می‌کشد.

نشانه‌های اولیه گازگرفتگی مشابه با آنفلوانزاست

وی با اشاره به اینکه نشانه‌های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوانزاست، بیان کرد: تفاوت گازگرفتگی با آنفلوانزا این است که فرد دچار علامت تب نمی‌شود و با علائمی نظیر خواب‌آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، رنگ تیره پوست، رنگ‌پریدگی دور لب‌ها و یا صورتی شدن آن، گاهی سفتی عضلات به‌ویژه عضلات فک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ از جمله اثر‌هایی است که در مسمومیت با گاز CO همراه است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: زمانی که فردی بر اثر گاز CO مسموم می‌شود به‌سرعت این گاز با گلبول‌های قرمز خون ترکیب می‌شود، زیرا میل ترکیبی گاز CO با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین خون است، به همین دلیل جایگزین اکسیژن بافت شده و در نهایت منجر به خفگی در کل بافته‌ای بدن می‌شود. در ضمن غلظت گاز CO در فضا در ایجاد مسمومیت بسیار مؤثر است.

چگونگی برخورد با مسمومیت ناشی از گاز CO

وی گفت: به‌سرعت از هوای آزاد تنفس کرده و در‌ها و پنجره‌ها را باز کنیم و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری را خاموش کنیم. یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم. در صورت امکان عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنیم و باز نگه‌داشتن راه‌های هوایی را باز نگه داریم و با اورژانس تماس بگیریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.

وی گفت: در استان اصفهان با همکاری تیمی از اداره گاز و آتش نشانی، ۲۰۰ اداره ممیز انرژی دایر شده است تا اماکن آسیب پذیر شناسایی شود و پیشگیری‌های لازم به عمل آید.

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گازگرفتگی با منواکسید کربن مدیریت بحران قاتل خاموش گاز مونوکسید کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۰۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به ستاره بارسا: ادا و اصول‌ها چیه، تو مدافعی!‏

با گزارش "ورزش سه"، انتقاد بارسایی‌ها از عملکرد ضعیف ژوائو ‏کانسلو در بازی مقابل رئال مادرید همچنان ادامه دارد. امروز رونالد ‏دی‌بوئر، ستاره هلندی سابق بارسا، در یکی از شدیدترین حمله‌ها به ‏کانسلو خواهان پس فرستادن مدافع پرتغالی به تیمش ‏منچسترسیتی شد. ‏

کانسلو در حال حاضر بازیکن منچسترسیتی است ولی از آخرین باری ‏که برای سیتی به میدان رفت بیش از یک سال می‌گذرد. او بعد از ‏مدتی شکرآب شدن رابطه‌اش با پپ گواردیولا در نهایت بعد از درگیری ‏با او در تمرین به بایرن مونیخ قرض داده شد و سپس به صورت ‏قرضی به بارسا آمد. ‏

رونالد دی‌بوئر با اشاره به عملکرد بسیار ضعیف کانسلو در شکست ‏مقابل پاری سن ژرمن و رئال مادرید می‌گوید حالا می‌شود فهمید که ‏در دعوای کانسلو و پپ حق با مربی سیتی بوده است. ‏

دی‌بوئر که با سایت هلندی زیگو اسپورت صحبت می‌کرد گفت: "حالا ‏می‌فهمم که چرا پپ از کانسلو خوشش نمی‌آمد. او فقط فوتبال ‏خودش را بازی می‌کند و فکر می‌کند مهم فقط این است که وقتی ‏توپ را می‌گیرد ادا و اصول دربیاورد. تو مدافعی پسر، این کارها یعنی ‏چه!"‏

مارکو فان باستن هم در مصاحبه با همین سایت هلندی صحبت‌های ‏دی‌بوئر را تایید کرد و گفت: "باور کردنی نیست که کانسلوی 29 ساله ‏دائم همان اشتباه‌ها را تکرار می‌کند". ‏

دیگر خبرها

  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی
  • مرگ یک نفر در بروجن به علت گازگرفتگی
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • جان باختن جوان بروجنی در اثر گازگرفتگی
  • ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است
  • حمله به ستاره بارسا: ادا و اصول‌ها چیه، تو مدافعی!‏
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود