Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست خبری که به مناسبت بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با حضور خبرنگاران برگزار شد، اظهار داشت: تعداد کتابفروشی‌ها و کیفیت ارائه خدمات آن ها در تبریز نسبت به یک دهه گذشته در حال افزایش بوده که این امر ناشی از تحول در حوزه اقتصاد کتاب است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، "سیدقاسم ناظمی" گفت: آذربایجان شرقی در حوزه نشر کتاب نیز از جایگاه مطلوبی در سطح کشور برخوردار است اما علاوه بر کمیت باید در عرصه کیفیت نیز به این حوزه توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، با اشاره به این‌که وظیفه مغفول مانده در حوزه کتاب، جریان ارتباط‌های دوسویه است، گفت: نکته کلیدی در این راستا این است که وقتی انسان ارتباط مستمر و طبیعی با موضوع پیدا می‌کند، نمی‌تواند دست از آن بکشد. مثلا افراد زیادی به خصوص در فرهنگ ما که بیشتر یک فرهنگ شفاهی است، وجود دارند که  لذت عمیق کتابخوانی را نچشیده اند اما اگر این لذت را کسب کنند، یک کشش مثبت به فرهنگ کتابخوانی پیدا کرده و عاشق کتاب می‌شوند.

وی میزان تولیدات رسانه ای و ترویج و تعمیق در حوزه کتاب توسط رسانه‌های استان را در سطح پایینی دانست و گفت : می بایست سالانه برنامه‌های متنوعی جهت تشویق اقشار مختلف به کتابخوانی در تبریز و آذربایجان شرقی برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: وقتی برنامه‌های اجرایی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، نسل جدید به جای انس گرفتن با کتاب، با سایر مشغله‌ها ارتباط برقرار می‌کند به خصوص که امروز میزان استفاده از فضای مجازی در بین جوانان و نوجوانان به شدت افزایش یافته است. 

ناظمی تصریح کرد: اگرچه فضای مجازی می‌تواند انسان‌های خواننده تربیت کند اما اغلب این افراد، مطالب انتشار یافته در فضای مجازی را به شکل عمیق نمی‌خوانند. در واقع این افراد خیلی می‌دانند اما منبع ندارند در حالی که در نسل های پیشین به جهت انس با کتاب، افرادی به جامعه وارد شده‌اند که علم و فهم بالایی داشتند.

وی با تاکید بر این‌که باید زمینه افزایش رویدادهای مرتبط با کتاب در استان افزایش یابد، افزود: از این طریق، نسل بعدی را با رسانه ارزشمند کتاب، آشنا و علاقه‌مند می‌کنیم تا مفاهیم عمیق را نه از کانال‌های فضای مجازی بلکه از منبع اصلی کتاب دریافت کنند.

ناظمی با تاکید بر این‌که توجه به مرکز استان، باعث دوری از عدالت فرهنگی می‌شود، افزود: بایستی تمامی اقدامات در راستای ترویج کتابخوانی در شهرستان‌های سراسر استان هم انجام شود چرا که این جمعیت از مردم استان نیز باید از خدمات فرهنگی بهره مند شوند.

وی با اشاره به افزایش تعداد خوانندگان کتاب در استان، اظهار کرد: علی رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در ایام شیوع کرونا فروش کتاب افزایش یافته و بر اساس آمارها، این وضعیت سیر صعودی داشته است.

وی با اشاره به برگزاری طرح‌های مختلف کتاب در استان، ادامه داد: مهمترین این طرح‌ها که از سال ۹۴ آغاز شده است، طرح فصلی کتاب با ارائه تخفیف ۲۰ درصدی خرید کتاب است که دوره نوزدهم آن از روز شنبه به مدت یک هفته در استان برگزار می‌شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش تعداد ناشران و مولفان استان در این طرح، افزود: از آغاز سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروش کتاب در طرح فصلی کتاب داشتیم که ۵۳۰ میلیون تومان اعتبار از سوی وزارتخانه تخصیص یافته است. در مجموع سال ۹۹ نیز اعتبار ۶۵۰ میلیون تومانی به این طرح تخصیص یافته و فروش کتاب به مبلغ سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام گرفته بود.

وی با بیان این‌که در این طرح رتبه چهار الی پنجم کشوری را داریم، گفت: فروش فصلی کتاب، یکی از بهترین طرح‌های حمایت از جریان فرهنگی است.

وی با بیان این‌که کتاب یک موضوعی است که صرف نظارت و هدایت دولت در آن امکان پذیر نیست‌، تاکید کرد: نهادهای رسمی در این خصوص بایستی رویکرد ترویجی و تبلیغی داشته باشند.  

ناظمی در ادامه از برگزاری سومین دوره کتاب سال آذربایجان شرقی در هفته کتاب جاری خبر داد و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی د ر صورت استمرار نتیجه میدهد.

وی در خصوص موضوع احیای مکاتب تبریز نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم ما در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که بتوانیم به پیشینه های فرهنگی و هنری منطقه که به عنوان یک حوزه تاثیرگذار در فرهنگ عمومی کشور است توجه داشته باشیم.

وی افزود: ما تلاش داریم تا به سمت رونق فعالیت‌های جمعی حرکت کرده و با اجرای برنامه‌های ترویجی و تبلیغی، بتوانیم این مکتب‌ها را تداوم ببخشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص موضوع بالا بودن قیمت کتاب، خاطرنشان کرد: کتاب، گران نیست بلکه قیمت یک کتاب عمومی حتی از قیمت یک پیتزا هم کمتر است. البته دانایی هزینه می‌خواهد و اگر می‌خواهیم بر علم خود بیفزاییم باید هزینه کنیم.

ناظمی، با تاکید بر اینکه برای آشنایی نسل جدید با کتاب باید رویدادهای فرهنگی در جامعه زیاد شود، افزود: انس با کتاب در تعمیق مفاهیم معنوی، انسانی و علمی تاثیر به سزایی دارد و رسانه های جمعی باید امکان و فرصت لازم را فراهم کنند تا مخاطبان آن ها حداقل با نویسندگان و تازه های نشر بیشتر آشنا شوند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تبريز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی فضای مجازی فصلی کتاب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «حسنا و ملکه‌های رنگی» نوشته نسیبه استکی به‌تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب تخیلی و دنیای نوجوانان را به تصویر می‌کشد.

در معرفی این کتاب آمده است:

کتاب «حسنا و ملکه‌های رنگی» دنیایی را که نوجوان ما فکر می‌کند، ایده آل است نشانش می‌دهد و ذره ذره طعم بودن در این دنیا را به او می‌چشاند. دنیایی که در آن همه چیز حتی پله‌ها، صندلی و دیوارها برق می‌زنند. هزاران کمد لباس نو وجود دارد و فقط اگر سری به یکی از کمد جواهرات ملکه بزنیم دهانمان باز می‌ماند. اما واقعاً درون این دنیای پرزرق و برق همه چیز همین قدر بی عیب و نقص است؟! حسنا که شخصیت اصلی داستان ماست، آیا می‌تواند بی ترس از حیله‌های ملکه و فکر دلتنگی خانواده‌اش اینجا بماند؟! اصلاً شاید حسنا هم ملکه شود و در این دنیای قشنگ، قصری برای خودش بسازد، شاید هم اسیر این چیزها نشود و یاد حرف‌های پدرش بیفتد که همیشه می‌گفته «با این چیزها دست و پای ذهنت رو می‌بندی، ذهنی که بسته شد، دیگه نمی‌تونه آزادانه رشد کنه».

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

حسنا همین که می‌خواست به خانه برگردد، چیزی طلایی روی سنگ جلویش برق زد. حسنا عاشق جواهرات بود، از هر نوعش؛ بدل یا واقعی، انگشتر یا النگو مهم نبود.

یک قدم به جلو برداشت. پایش لیز خورد و نزدیک بود بیفتد توی دریا. باید زود برمی‌گشت. همین حالا هم بیش از اندازه دیر کرده بود، ولی نمی‌توانست بی خیال آن جسم براق شود. دوباره نفس گرفت و سر جایش ایستاد. بعد آهسته به جلو خم شد. همین که نوک دستش با آن شیء براق تماس پیدا کرد، سنگ زیر پایش شروع به لرزیدن کرد. لرزید و لرزید و یک‌دفعه پایین رفت.

این کتاب با ۱۷۲ صفحه و قیمت ۱۰۵ هزارتومان عرضه شده است.

کد خبر 6090128 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • معرفی بهترین مرکز کاشت ابروی طبیعی در تهران
  • قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه واحد در دادسرا‌های سراسر گلستان
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه‌ای واحد در دادسرا‌های گلستان 
  • چگونه بهترین شرکت طراحی سایت را انتخاب کنیم؟
  • افزایش تعداد بازداشت‌شدگان مدعی فروش سئوالات کنکور سراسری
  • وداع با نگرانی از مشکلات گوشی، اِلبان تضمین کیفیت عالی در تعمیرات موبایل