Web Analytics Made Easy - Statcounter

عمار حکیم رسیدگی به پیامدهای انتخابات کنونی با بازنگری در قانون انتخابات و کمیساریا و اقدامات آن و همچنین بازیابی اعتماد میان مردم و نهادهای حکومت و نیروهای سیاسی را به عنوان راهکاری برای خروج عراق از بحران‌های بعد از انتخابات عنوان کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در همایش صلح و امنیت در خاورمیانه با بیان اینکه نظام سیاسی عراق همچنان گرفتار بحران‌های ساختاری بسیاری است، گفت: روند سیاسی عراق در سال‌های گذشته نتوانسته بحران بی اعتمادی و عقده‌های گذشته را پشت سر گذارد و برنامه و چشم‌اندازی فراهم کند که همه دولت‌ها بتوانند به آن عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات پارلمانی عراق تصریح کرد که ما با وجود شواهد و مدارک و پرسش‌های بسیاری که درباره نتایج انتخابات و تخلف‌های آشکار در آن داشتیم اولین گروه سیاسی بودیم که نتایج آن را تبریک گفتیم.

حکیم با اشاره به استفاده از سازوکارهای سالم و راه‌های درست اعتراض به نتایج انتخابات و همچنین احترام به انتخاب رأی‌دهندگان و مشارکت‌کنندگان در انتخابات گفت: تغییر کمیساریای انتخابات و قانون انتخابات موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات نشد و نتیجه کار، اقلیتی از مشارکت‌کنندگان بود که موجب برآمدن اقلیتی پیروز شد و آنان که پیروز نشده بودند اکثریتی شدند که باید آنها را به اکثریت بزرگ‌تری که حاضر به مشارکت نشدند، افزود.

وی در ادامه افزود: انتخابات موجب ایجاد معادله سیاسی روشنی به لحاظ تعیین اکثریت قاطع عددی یا تشکل‌های نزدیک به هم که بتوانند به راحتی اکثریت را ایجاد کنند و درباره برنامه استوار دولتی 4 ساله توافق کنند، نشد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نخستین راهکار برای رسیدن به تفاهم را ایجاد صورت‌بندی تفاهم و همکاری برای خروج از بن‌بست سیاسی با هدف تشکیل دولتی قدرتمند، مقتدر و باثبات که بتواند به مسئولیت‌های خود به صورت درست عمل کند، دانست.

حکیم رسیدگی به پیامدهای انتخابات کنونی با بازنگری اساسی در قانون انتخابات و کمیساریا و اقدامات آن و همچنین بازیابی اعتماد میان مردم و نظام دموکراتیک کشور و نهادهای حکومت و نیروهای سیاسی را به عنوان مراحل بعدی راهکار خروج عراق از بحران های بعد از انتخابات عنوان کرد.

وی با بیان این راهکارها همه را به طرح ملی سیاسی گسترده‌ای فرا خواند که همه نیروهای پیروز در انتخابات (چه به لحاظ آرا و چه به لحاظ کرسی ها) در آن مشارکت داشته باشند و بر سر بازیابی تعادل در روند سیاسی کشور با توافق ملی جامعی که همه به آن پایبند باشند و سازوکارها و زمان‌بندی‌های مشخص و عملی داشته باشد، تفاهم کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین تاکید کرد که شکی نیست که لازمه چنین توافقی آگاهی و فداکاری همه طرف‌ها بدون آسیب زدن به حقوق طرف‌های پیروز یا نادیده گرفتن مطالبات معترضان است تا بتوان از این گردنه دشوار عبور کرد و تنش و بن‌بست سیاسی کنونی را پشت سر گذاشت.

حکیم در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به سازوکارهای قانونی و مسالمت‌آمیز در اعتراض و مذاکره گفت: خون شهروند عراقی خط قرمزی است که احدی حق نادیده گرفتن آن را ندارد.

وی همچنین بیان داشت که همه «وتو»های سابق و تعیین سقفی معقول برای مذاکره از جانب همه طرف‌ها باید برداشته شود و همه طرف‌ها باید در مذاکرات انعطاف، نرمش داشته و به دنبال ایجاد اعتماد  باشند.

حکیم یادآوری کرد که باید به تصمیم طرف‌هایی که خواستار مشارکت در دولت یا رفتن به اپوزیسیون یا کنار کشیدن از صحنه سیاسی هستند، احترام گذاشته شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان خواستار تصویب سند توافق ملی در اولین جلسه مجلس و تبدیل آن به یک مصوبه قانونی شد.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتخابات عراق سیدعمار حکیم انتخابات عراق سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق همه طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

به گزارش همشهری آنلاین ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس ۵۰ امین سال تاسیس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده است ، در صفحه اش در فضای مجازی نوشت که فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت نمود و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن، تاکید کرد.

کد خبر 848175 منبع: مهر برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه اقتصاد

دیگر خبرها

  • مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • وزیر کشور: مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری
  • موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • ‌وزارت کشور بر افزایش مشارکت دور دوم انتخابات‌ تاکید دارد
  • راز عبور شورای شهر قشم از محدودیت منابع
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم