Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از کاهش ۵ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبری خبر داد و گفت: ما تحت تاثیر ترویسم اقتصادی هستیم و امکان اجرای تعهدات بین المللی را نداریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 علی سلاجقه، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آبان) در نخستین نشست خبری خود گفت: سازمان با ساختار کنونی نمی‌تواند آنطور که باید در بحث حاکمیتی با قدرت عمل کند بنابراین با ایجاد تغییر، ساختار قوی تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر وزارتخانه‌ها و نهادها در راستای فعالیت‌های خود قانون مخصوص به خود را دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز قوانین خود را دارد، بنابراین هر پروژه جدیدی باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشد تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود و اجازه هیچ گونه بی مبالاتی در محیط زیست را نمی دهیم.

حقابه محیط زیست را تأمین می‌کنیم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمینه تأمین حقابه‌ها با وزارت نیرو مذاکره کردیم و سازمان حتما حقابه محیط زیستی کشور را تأمین خواهد کرد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال حقابه دریاچه ارومیه حدود ٣.۴ میلیارد متر مکعب است که قرار است از مسیر ۴٠ درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و یک میلیارد متر مکعب هم از سد زاب و سیلوه و بقیه نیز از بخش‌های تصفیه فاضلاب‌ها تأمین شود.

وی تاکید کرد: الگوی تأمین حقابه دریاچه ارومیه می تواند به سایر تالاب‌های کشور تعمیم داده شود و این هم جزو برنامه‌های ما است.

سلاجقه درباره نحوه فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در ستاد احیا، کارهای سخت افزاری آبرسانی به دریاچه انجام شد و بسیاری از پروژه ها تمام شده و برخی در حد ٧٠ درصد پیشرفت داشته اند و کار تونل کانی سیب نیز به زودی تمام می شود و آب در آن رهاسازی خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری گفت: اکنون کارهای نرم افزاری باید انجام شود و معاونت محیط زیست انسانی سازمان کار جامعی در این زمینه انجام داده که می تواخد الگوی مناسبی برای همه تالاب‌های کشور باشد. در این طرح بحث تغییر کاربری با جدیت دیده شده که خوشبختانه آماده ارائه است.

سازمان محیط زیست مجوزی برای شکار چهارپایان صادر نکرده است

سلاجقه درباره مجوز سازمان برای شکار چهارپایان گفت: سازمان تاکنون مجوزی برای چهاریان صادر نکرده اما مقوله احصاء سرشماری در دستور کار قرار دارد و ادارات کل استانی در حال انجام آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم شکار در میان گونه‌های در آستانه انقراض انجام شود، افزود: زمانی که سرشماری انجام شد بعد از بررسی و به دست آمدن شرایط کلی از حیات وحش تصمیم گیری خواهیم اما بطور قطع در این تصمیم‌گیری معیشت مردم را در نظر خواهیم گرفت.

اجازه نمی‌دهیم تالاب انزلی به دریاچه ارومیه تبدیل شود

سلاجقه درباره وضعیت تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی مانند سایر تالاب‌ها یکی از سرمایه‌های کشور است و اجازه نمی‌دهیم انزلی و سایر تالاب‌ها به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شوند، هر چند اکنون وضعیت تالاب انزلی چندان مناسب نیست، بحث رسوب گذاری‌ها، گونه‌های مهاجم، فاضلاب و سموم، شرایط این تالاب را دشوار کرده است.

وی اظهار کرد: اکنون خفگی تالاب اتفاق افتاده و وجود گونه‌های مهاجم آن را شکننده کرده است، اگر اعتبار حفاظت از تالاب مصوب شود بدون وقفه نسبت به دریافت آن اقدام خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که تالاب به مرحله حاد برسد.

ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اتفاق مبارکی خواهد بود

سلاجقه درباره ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری بیان کرد: با ادغام سازمان محیط زیست با حوزه آب موافق نیستم و معتقدم مجموعه محیط زیست و منابع طبیعی با هم یکی هستند، بر این اساس فکر می‌کنم با این ادغام از خیلی از موازی کاری‌ها زمین خواری‌ها و اتفاقات نامیمون جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه هر صنعتی که بخواهد احداث شود، به گنجینه گران‌بهای طبیعی اطرافش توجه نمی شود، گفت: چون مولفه های زیستی مانند آب و خاک اطراف آن صنعت ارزشگذاری اقتصادی صورت نمی گیرد، در حالیکه ارزشیابی محیط زیست از اولویت‌های ارزیابی‌های جهانی است، باید در هر مجموعه ای ارزشیابی زیست محیطی انجام شود. زمانی که آب و خاک یک منطقه از دست می رود دیگر جایگزینی ندارد بنابراین اگر قرار است صنعتی ایجاد شود ابتدا باید ارزیابی زیستی و ارزشگذاری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در این زمینه باید قوی عمل کنیم از این رو شاید نیاز باشد به سمت و سوی ساختار قوی تر حرکت کنیم. اصل محیط زیست محیط طبیعی آن است و انسان آن را دستخوش تغییر کرده، اگر قرار باشد مدیریت جامع اعمال شود باید با ساختاری قوی و حاکمیتی پیش رویم.

متناسب با هر حوضه آبی بهره برداری نکردیم

سلاجقه درباره وضعیت فوق بحرانی فرونشست در کشور گفت: طبیعت را بر مبنای داشته‌ها و توان اکوسیستم مدیریت نکردیم و به همین دلیل با مشکل مواجه شدیم. در حالیکه بیلان آب در هر حوضه آبخیز مشخص است، هر جایی توانستیم و بر اساس مطالبات مردمی برای ایجاد اشتغال بدون توجه به آمایش سرزمین کشور اقدام کردیم، بدون توجه به الگوی کشت، به تغییر کاربری پرداختیم و سفره‌های آبی را تخلیه کردیم، هنوز هم در استان اصفهان در شرایط بحرانی فرونشست قطب صنعتی سفره‌های آبی را تخلیه می‌کند.

وی اظهار کرد: مطالبه مردم بیکاری و مشکلات اقتصادی است، این مشکلات باید رفع شود اما اجرای آن باید به دست متخصصان امر سپرده شود تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود. با برداشت های بی رویه پوسته زمین با مشکل مواجه شده است، چاه های غیر مجاز زیادی وجود دارد که بی رویه آبهای زیرزمینی را به سطح می آورند.

در نشست گلاسکو می‌خواهند با ایجاد تعهدات بین‌المللی کشورها را استثمار کنند

رئیس سازمان محیط زیست درباره نتایج نشست گلاسکو گفت: تعهدات ایران در توافق پاریس چهار درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای بدون برداشته شدن تحریم ها و هشت درصد در صورت برداشتن تحریم‌ها بود که با توجه به اینکه پیش تعهد بوده، الزام آور نبود، همچنین در مجلس نیز مصوب نشده بود چون شبهاتی داشت که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه در اجلاس گلاسکو در بیانیه‌اش مطرح کرده که کشورهایی که طبیعت دنیا را آلوده کردند، حالا که دنیا را تخریب کردند و از لحاظ اقتصادی به جایی رسیده‌اند که می‌توانند از انرژی‌های نو استفاده کنند، می‌خواهند کشورهای دیگر را مجبور به کاهش انتشار کنند، گفت: این سیاست استثماری است که به کشورها می‌گویند هم منابع فسیلی را تعطیل کنید و هم مولدهای انرژی پاک را از ما بخرید.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران به ۵ درصد رسیده است

سلاجقه درباره اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مسائل به گونه ای بیان شده که بر اساس آن ما کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه‌ای را انجام می‌دهیم، حتی این کاهش به پنج درصد رسیده است، وقتی گفتیم که ما این سیاست ها را داریم برای دنیا غیر منتظره بود.

وی تاکید کرد: تعهد دادن به یک توافق بین‌المللی مستلزم هزینه است و برای تعهد چهار درصدی مورد توجه در توافق پاریس، ۱۷ میلیارد دلاری باید هزینه کرد و برای انجام تعهدات ۱۲ درصدی چیزی حدود ۵۱ میلیارد دلار باید هزینه کنیم.

سلاجقه افزود: کشورهای توسعه یافته در اجلاس گلاسکو اعلام کردند، ۱۰۰ میلیارد دلار برای کمک به کشورهای توسعه یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در نظر گرفته‌اند، اما کشوری که با تروریسم اقتصادی محاصره شده، چطور می‌تواند به تعهدات خود عمل کند؟ این تعهد یک طرفه به سامان نمی‌رسد.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در گلاسکو هیچ بیانیه‌ای صادر نشد چون عمدتاً کشورها شعار می‌دادند.

وی افزود: سیاست‌های ۱۵ گانه ابلاغی رهبری که جامع نگر و مترقی است و سازمان محیط زیست به عنوان متولی تاکنون به آن عمل نکرده است، اما سازمان خود را موظف به حرکت در این چارچوب می‌داند.

اعلام شعار «تمدن سازی اکولوژیک» از چین امیدوار کننده است

سلاجقه مواضع چین، در اجلاس گلاسکو را حائز اهمیت دانست و گفت: چینی‌ها در این اجلاس از «تمدن سازی اکولوژیک» سخن گفتند که در مسیر جاده ابریشم و تفاهم نامه ۲۵ ساله با چین به آن پرداخته می‌شود که می‌تواند برای کشورهایی که در این مسیر قرار می گیرند تأثیرگذار باشد.

به دنبال توسعه کم اثر هستیم

وی گفت: توسعه باید صورت گیرد اما باید توسعه ای باشد که حداقل آسبب را به محیط زیست وارد کند و هر صنعتی برای فعالیت موظف است مجوزهای محیط زیستی را دریافت کند و سازمان به عنوان متولی ارائه مجوزها باید خود به سراغ دستگاه های مختلف برود و بهترین گزینه را به آنان پیشنهاد دهد تا هم توسعه صورت گیرد و هم کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

سلاجقه از اعلام برنامه‌های تحولی دولت در همه حوزه‌ها بخصوص در حوزه محیط زیست خبر داد.

انتقال آب بین حوضه ای در دنیا موفق نبوده است

وی درباره مواضع خود در انتقال آب بین حوضه ای و انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی گفت: تجارب انتقال آب بین حوضه ای در دنیا موفق نبوده است و درباره انتقال آب دریای خزر نیز اعتباری در نظر گرفته شده است.

با استحصال آب ژرف مخالفیم

وی با اشاره به آبهای ژرف گفت: برای همه ظرفیت ها در هر بخشی باید آبی را در تمام سطوح احصا کنیم، ابتدا باید آبهای جاری مدیریت شوند که نیازمند مدیریت است، بعد به سراغ دیگر اقدامات برویم، مثلا چندی پیش در شمال کشور بارندگی های خوبی داشتیم با این آبها چه کار کردیم؟ آنها را چگونه مدیریت کردیم؟ یا در جنوب هم وضع همین گونه است، پس اول باید برای داشته های خود برنامه داشته باشیم بعد اگر شرایط به گونه ای بود که احساس نیاز شد مثلا به سمت آبهای ژرف برویم، کشورهای اطراف ما از جمله عربستان از ابهای ژرف استفاده کردند اما معتقدم باید با هزینه کمتر، داشته های خود را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در زمینه آی ژرف مسئله اکتشاف و مطالعه است مشکلی نداریم اما با استحصال آبهای ژرف مخالفیم و نباید انجام شود.

 

برچسب ها: گازهای گلخانه ای ، تالاب انزلی ، دریاچه ارومیه

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: گازهای گلخانه ای تالاب انزلی دریاچه ارومیه رئیس سازمان حفاظت محیط سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست وارد سازمان محیط زیست گازهای گلخانه ای دریاچه ارومیه اجازه نمی دهیم گلخانه ای تالاب انزلی انجام شود انتقال آب تالاب ها سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۳۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی

   مهدی امیری بیان کرد: باتوجه‌به نام‌گذاری امسال به‌عنوان جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری سازمان حفاظت محیط‌زیست شعار امسال را زمین پاک را مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین نام‌گذاری کردند که در راستای پایان بخشیدن به آلودگی‌های پلاستیکی، فرهنگ‌سازی مردم و تشویق کودکان و نوجوانان به حفظ محیط زیست است.
 
 وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی برای یادآوری، احترام مردم به زمین به‌عنوان مادر هستی و فرهنگ‌سازی در بین مردم برای تمیز نگه‌داشتن محیط‌زیست است و اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان زابل به مناسبت هفته زمین پاک که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه است اقدام به برنامه متنوع در حوزه سیستان پرداخته است.

 امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌ها نواختن زنگ زمین پاک به‌صورت نمادین در یکی از مدارس شهرستان زابل بود این ویژه‌برنامه که نماد توجه فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست است به‌منظور ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به‌ویژه برنامه‌های محوری هفته زمین پاک در حوزه سیستان مسابقه نقاشی زمین پاک با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوعات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف پلاستیک و تفکیک زباله‌ها است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست زابل تأکید کرد: برنامه‌های دیگر با مناسبت این هفته اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان است که ویژه مدارس و دانش‌آموزان که با حضور محیطبانان در مدارس برگزار خواهد شد و آموزش مسائل زیست‌محیطی به‌صورت چهره‌به‌چهره ارائه خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: و از دیگر برنامه‌های هفته زمین پاک نشست هم‌اندیشی با موضوعات مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک در فروشگاه‌ها و همچنین برنامه نیز بازید از سایت پسماند حوزه سیستان در شهرستان هامون است.

 امیری خاطرنشان کرد: مراسم پاک‌سازی طبیعت به مناسبت هفته زمین پاک که با شعار مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین که باهدف ارتقا آگاهی و آموزش مسائل زیست‌محیطی که در مسیر جاده بنجار روبه روی دانشگاه ملی وبا مشارکت مردم اساتید دانشگاه ملی شهرداری زابل و مسئولین شورای اداری شهر زابل برگزار شده است.
 
 وی با اشاره به هفته زمین پاک در پایان از مردم درخواست دارم در مسائل پلاستیک دقت بیشتری داشته باشند بیش‌تر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • محیط زیست به مثابه تمام دولت/تلنگری به طرفداران گفتمان سازش/نگرانی تمام‌نشدنی یک واگذاری