Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@13:01:23 GMT

سلاح ضد ماهواره مسکو در فضا جنجالی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۳۴۰۱

سلاح ضد ماهواره مسکو در فضا جنجالی شد

وزیر دفاع روسیه تایید کرد که مسکو یک سامانه ضد ماهواره را در فضا با موفقیت آزمایش کرد.

شامگاه دوشنبه (دیشب) و بامداد سه شنبه (امروز) به وقت تهران مقام‌های ارشد آمریکایی و انگلیسی درباره سرنگون کردن یک ماهواره توسط روسیه در فضا جنجال ایجاد کردند.

ابتدا فرماندهی نیروی فضایی آمریکا اعلام کرد که روسیه طی روزهای اخیر یک ماهواره را در مدار خود در فضا سرنگون کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، ماهواره سرنگون شده متعلق به خود روسیه بوده و مسکو در یک آزمایش، با یک موشک ضد ماهواره اقدام به سرنگون کردن آن کرد.

سپس، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون از یک سو و «مایک والاس» وزیر دفاع انگلیسی از سوی دیگر، اقدام روسیه را محکوم کردند.

پرایس گفته بود: «رفتار خطرناک و غیرمسئولانه روسیه، پایداری درازمدت فضای بیرونی را به خطر می‌اندازد و به وضوح نشان می‌دهد که ادعاهای روسیه برای مخالفت با تسلیحاتی شدن فضا، غیرصادقانه و ریاکارانه است. موشک روسی بیش از ۱۵۰۰ قطعه آوار فضائی در مدار زمین تولید کرد».

به ادعای وزیر دفاع انگلیس، آزمایش موشک ضد ماهواره توسط روسیه نشان دهنده بی‌توجهی این کشور به امنیت، ایمنی و پایداری فضا است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز (سه شنبه) تایید کرد که این کشور با موفقیت یک سامانه ضد ماهواره آزمایش کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین با رد مواضع واشنگتن درباره آزمایش این سامانه ضد ماهواره اعلام کرد، ایالات متحده به خوبی می‌دانست که قطعات ماهواره ساقط شده با توجه به زمان و پارامترهای مداری آزمایش، هیچ تهدیدی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی یا سایر دارایی‌های فضایی ایجاد نمی‌کند.

این وزارتخانه افزود، قطعات (ماهواره ساقط شده) فورا به فهرست اصلی سیستم کنترل فضایی روسیه اضافه شده‌اند و تا زمانی که دیگر وجود نداشته باشند، ردیابی خواهند شد.

 رد جنجال آمریکا از سوی روسیه در زمینه تهدید موشکی علیه فضانوردان

روسیه اعلام کرده که اتهامات ایالات متحده علیه آزمایش موشک ضد ماهواره با واقعیت مطابقت ندارد و روسیه خواستار نظامی‌سازی فضا نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه روز سه شنبه ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه فضانوردان مستقر در یک ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل حمله موشکی ضد ماهواره این کشور تهدید شده‌اند را رد کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، آژانس فضایی «روسکاسموس» روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:« اولویت اصلی ما تضمین امنیت بی قید و شرط خدمه فضایی بوده و هست.»

آژانس فضایی روسیه افزود که سیستم هشدار خودکار برای موقعیت‌های خطرناک به نظارت بر وضعیت به منظور جلوگیری و مقابله با همه تهدیدات احتمالی برای ایمنی ایستگاه فضایی بین‌المللی و خدمه آن ادامه می‌دهد.

مقام‌های آمریکایی در محکومیت این حمله تایید کردند که روسیه روز دوشنبه یک آزمایش ضد ماهواره‌ای انجام داد که در آن هزاران قطعه فضایی تولید شد.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: «اوایل امروز، روسیه یک آزمایش مخرب موشک ضد ماهواره‌ای را علیه یکی از ماهواره‌های خود انجام داد. این آزمایش تاکنون بیش از 1500 قطعه مداری قابل ردیابی و صدها هزار قطعه کوچکتر تولید کرده است که اکنون منافع همه کشورها را تهدید می کند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نیز از این آزمایش انتقاد کرد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «روسیه با بی‌احتیاطی یک آزمایش مخرب موشک ضد ماهواره‌ای را علیه یکی از ماهواره‌های خود انجام داد.»

هدف این موشک، یک ماهواره اطلاعاتی شوروی سابق در سال 1982 بود. تسلیحات ضد ماهواره تنها در اختیار چند کشور است و هند آخرین کشوری است که در سال 2019 چنین آزمایشی را انجام داده است.

«یوری شویتکین»، معاون کمیته دفاعی مجلس روسیه گفت که اتهامات ایالات متحده با واقعیت مطابقت ندارد. شویتکین گفت: «روسیه درگیر نظامی‌سازی فضا نیست. ما مخالف نظامی‌سازی فضا بوده و هستیم.»

پس از جنجال‌ غربی‌ها درباره آزمایش سلاح ضد ماهواره مسکو در فضا، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد که این کشور با موفقیت سامانه موشکی ضد ماهواره آزمایش کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سرگئی شویگو سلاح ضد ماهواره موشک ضد ماهواره ضد ماهواره ای ایالات متحده دفاع روسیه وزیر دفاع یک آزمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۳۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند

کپسول حامل ۳ فضانورد چینی مأموریت شنژو ۱۸ کنار ایستگاه فضایی این کشور در مدار زمین پهلو گرفت.

به گزارش مهر، خدمه از کپسول که روی یک موشک لانگ مارچ ۲ F سواربود، پیاده شدند. این موشک از مقر پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غرب چین در سالع ۱۲:۵۹ دقیقه روز پنج شنبه به فضا پرتاب شده بود.

در نخستین ساعات روز شنبه فضاپیما به طور موفقیت آمیز کنار ایستگاه فضایی چینی پهلو گرفت.

رهبر این ماموریت گوانگ فو خلبان جت جنگنده و فضانوردی است که قبلا در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز در ماموریت فضایی شنژو ۱۳ شرکت کرده بود. در کنار او لی کانگ و لی گوانگ سو فضانوردان چینی برای نخستین بار به فضا سفر کردند.

پیش بینی می‌شود تیانگونگ تا حداقل ۱۰ سال دیگر در ارتفاع ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر سطح زمین، مدار بزند.

دیگر خبرها

  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم