Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق امروز (سه شنبه) تاکید کرد که کشورش پس از انتخابات پارلمانی مهر ماه گذشته با چالش های جدید و جدی مواجه شده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری «شفق نیوز»، صالح طی سخنانی در «همایش صلح و امنیت در خاورمیانه» در دانشگاه آمریکایی «دهوک» اقلیم کردستان گفت که عراق در پی مناقشه ای که پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام در گرفته با چالش های جدی و تازه ای رو به شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود که خاورمیانه اکنون در مرحله جدیدی از گذار قرار دارد و این یک تحول دائمی است، اما این مرحله نشان دهنده نقطه محوری در منطقه است و کانون آن تحولات عراق است و آنچه در عراق اتفاق می افتد پیامدهای بزرگ و شگرف بر منطقه دارد.
رئیس جمهوری عراق ابراز امیدواری کرد که بحران انتخابات پارلمانی با دستاوردهای منطبق بر قانون اساسی به پایان برسد؛ عراق مشکلات بزرگی دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.
صالح در عین حال بیان کرد که در نزدیک به 20 سال گذشته (پس از سقوط صدام) پنج دولت در عراق بر سر کار آمده است و برخلاف وضعیت و عادت بسیاری از کشورهای منطقه در پایان هر دوره، نخست وزیر یا رئیس جمهور به زندان یا اعدام محکوم نشده و این از نکات مثبت مرحله جدید در عراق است.
وی افزود که عراق با چالش جدی و جدیدی مواجه است، آیا می توانیم از آن عبور کنیم؟ دوره آینده و پیش رو مرحله دستاوردهای بزرگ ملی است؛ ما مسایلی داریم که باید به آنها ورود و به صورت ساختاری حل شوند از جمله این مسایل، مشکلات دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان است.
صالح تاکید کرد که عراق با چالش های امنیتی و افراط گرایی دست به گریبان است که نمی توان آن را با اقدام های داخلی حل کرد بلکه به همکاری منطقه ای و ارتباط جهانی نیاز دارد.

سید عمار الحکیم: بدون بازبینی نتیجه انتخابات، صلح و امنیت در عراق از بین خواهد رفت
رهبر جریان حکمت ملی عراق در سخنانی گفت که تردیدهای جدی در خصوص صحت نتیجه اعلام شده انتخابات پارلمانی وجود دارد.
«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در کنفرانس «امنیت و صلح» در استان دهوک گفت که تردیدهای روشنی در خصوص صحت و سلامتی روند انتخابات اخیر پارلمانی وجود دارد و در صورتی که بازبینی واقعی در نتایج آن صورت نگیرد، صلح و امنیت عراق تهدید می‌شود.
به نوشته وبگاه المعلومه، او گفت: «اگر بازبینی واقعی در این نتایج جعلی و زشت صورت نگیرد و اگر جلوی تلاش‌ها و طرح‌ها برای تحمیل آن گرفته نشود، امنیت، صلح، حاکمیت، نظم و نهادهای تثبیت شده دیگر وجود نخواهند داشت».
او با اشاره به وجود چندین تهدید نگران‌کننده در سطح داخلی عراق، گفت: «مشارکت پایین در انتخابات، تردیدهای واضح در صحت نتیجه اعلام شده، عدم رضایت گسترده، تردید در اعتبار نهادهای حاکمیتی و اقداماتشان، احساس بی عدالتی و نبود کرامت و حس میهن‌پرستی، سرشکستی ادامه‌دار و نگرانی از حال و آینده، تمامی مسائلی هستند که موجب نگرانی است و باید به شکل ریشه‌ای حل و فصل شوند».
عمار الحکیم در ادامه تأکید کرد که علی‌رغم دستاوردهای سیاسی و امنیتی در عراق، اما تحولات منطقه‌ای و تهدیدات داخلی از سوی دیگر، همچنان از موانع اصلی رشد و توسعه عراق محسوب می‌شوند.
طبق آخرین اعلام نتایج انتخابات اخیر پارلمانی، گروه سیاسی «تحالف القوی» که با ائتلاف جریان حکمت ملی عراق به رهبری عمار الحکیم و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، تشکیل شده بود، تنها پنج کرسی به دست آورده است. هرچند این نتایج قطعی نیست و با اعتراض شدید گروههای شیعه همراه شده است و آن‌ها معتقد به دستکاری گسترده در نتیجه آراء و دخالت برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکا و امارات در روند انتخابات هستند. جمعه دو هفته پیش، تظاهرات مردم در بغداد به خشونت کشیده شد و در درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان، دست‌کم یک نفر کشته و 125 نفر زخمی شدند.
با این وجود برخی رسانه‌های عراقی گزارش می‌دهند که در پی نشست اخیر نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی قضایی عراق با هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، از شدت تنش‌های سیاسی کاسته شده است و نیروهای حاضر در این هیأت در حال رایزنی با جریان صدر به منظور تشکیل یک دولت توافقی هستند.

کمیساریای انتخابات عراق، متهم ردیف اول تقلب
تظاهرات و معترضان در بغداد کمیساریای انتخابات را متهم ردیف اول در تقلب انتخابات می‌دانند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه، تظاهرکنندگان و معترضان در بغداد و در سایر شهر‌ها بر این باورند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و کمیساریای انتخابات متهم ردیف اول در این تقلب است.
لؤی الحسن خبرنگار شبکه الاتجاه در گزارش زنده خود از چادر‌های تحصن در بغداد گفت: در حال حاضر آرامش در منطقه حاکم است و هیچ تنشی وجود ندارد، اما اعتراضات و تحصن‌ها در بغداد پایتخت و برخی استان‌ها همچنان ادامه دارد. این اعتراضات ضد عملکرد کمیساریای انتخابات است. فراکسیون‌های سیاسی و تظاهرکنندگان بر این باورند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و کمیساریای انتخابات متهم ردیف اول در این تقلب است، زیرا معترضان بر این باورند که کمیساریای انتخابات نتایج را دستکاری کرده و همین مسئله باعث این نتایج فاجعه بار شده است.
خبرنگار شبکه الاتجاه افزود: تظاهرکنندگان خواستار بازشماری آرا به صورت دستی در همه صندوق‌های رای در سرتاسر کشور هستند. این خواسته باعث شده است که نتایج انتخابات ملغی اعلام شود، اما به رغم گذشت سه هفته هنوز جریان‌های دولتی به خواسته مطرح شده برای شمارش دستی آرا پاسخ مثبت نداده است. امروز مشکلاتی بین کمیساریا و جریان‌های سیاسی که انتخابات را رقم زده و آن را به پیش برده اند، ایجاد شده است. کمیساریای انتخابات و شورای عالی قضایی تاکید می‌کند که هیچ دلیل قاطعی بر تقلب وجود ندارد,، اما جریان‌های سیاسی تاکید می‌کنند که دلایل زیادی در اختیار دارند که تقلب را ثابت می‌کند.
نتایج مراکز صندوق‌های رای با نتایجی که کمیساریای انتخابات اعلام کرده است، تطابق ندارد. این همان دلیلی است که فراکسیون‌های سیاسی و معترضان ارائه می‌دهند. تظاهرکنندگان و تحصن کنندگان تاکید می‌کنند که از خواسته‌های خود عقب نشینی نمی‌کنند و تا محقق شدن خواسته هایشان به اعتراض خود ادامه می‌دهند.
عشایر نیز در این اعتراضات مشارکت دارند. آن‌ها نیز از جریان‌های دولتی می‌خواهند به خواسته‌های معترضان گوش دهند. به همین علت است که در بغداد و سایر استان‌ها همواره اعتراضات وجود دارد. اگر به این خواسته‌ها توجهی نشود، احتمال افزایش دامنه این اعتراضات وجود دارد و ممکن است از بغداد به سمت دیگر شهر‌ها کشیده شود. امروز همه تاکید دارند که هیچ راه حلی جز پاسخ مثبت به این خواسته‌ها وجود ندارد.
نیرو‌های امنیتی نیز در منطقه سبز بغداد مستقر هستند و آمد و شد عادی است و تدابیر امنیتی شدیدی وجود ندارد. از زمان آغاز این اعتراضات در بغداد این تدابیر امنیتی عادی وجود داشت و هیچ چیز مایه نگرانی نیست. فرماندهان امنیتی تاکید می‌کنند که این نیرو‌های امنیتی برای محافظت از جان معترضان در منطقه مستقر هستند.

بازشماری دستی آراء 108 صندوق رأی در بغداد به دستور هیأت قضایی
کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق، دیروز (دوشنبه، 15 نوامبر)، از آغاز بازشماری دستی آراء در 108 حوزه رأی‌گیری در بغداد به دستور هیأت قضایی خبر داد.
به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عماد جمیل» عضو کادر اطلاع‌رسانی کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که از صبح امروز، بازشماری دستی آراء صندوق‌های رای‌گیری در بغداد به دستور هیأت قضایی آغاز شده و قرار است آراء 108 صندوق رأی به صورت دستی بازشماری شود.
وی تصریح کرد: فرایند بازشماری دستی آراء تحت نظارت بین‌المللی و با حضور هشت ناظر بین‌المللی تقسیم شده در دو گروه چهار نفره صورت خواهد گرفت. این‌بار بازشماری دستی آراء در یک سالن به منظور اطمینان از حضور کلیه ناظران در یک مکان واحد، صورت خواهد گرفت.
جمیل گفت که در سالن اختصاص داده شده برای بازشماری آراء، هفت سازمان از جامعه مدنی متخصص در نظارت بر انتخابات و بیش از 21 ناظر و نماینده گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نیز حضور خواهند داشت.

آمریکا به دنبال گرفتن پست نخست‌وزیری از دست شیعیان است
یک عضو دفتر سیاسی جنبش نجبای عراق در سخنانی در خصوص تلاش آمریکا برای گرفتن پست نخست‌‌وزیری از گروههای شیعه هشدار داد.
«فراس الیاسر» عضو دفتر سیاسی جنبش نجبای عراق در سخنانی به وحدت گروههای شیعه تحت لوای «هیأت هماهنگی گروههای سیاسی شیعه» پرداخت و گفت که این نهاد سیاسی پیش از انتخابات تشکیل شده بود.
به نوشته وبگاه براثا نیوز، او با بیان اینکه جریان صدر نیز همچنان عضو هیأت هماهنگی است، گفت که صدری‌ها پس از اینکه تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت نکنند، عضویت خود را در کارگروه مذکور به تعلیق در آوردند.
فراس الیاسر تأکید کرد که تشکیل هیأت هماهنگی نیروهای شیعه به دلیل اعتراض به نتیجه انتخابات نبود و پیش از آن تشکیل شده بود. او در این باره افزود: «هیأت هماهنگی پس از آن تشکیل شد که عادل عبدالمهدی از طریق اجرای یک طرح آمریکا مورد هدف قرار گرفت و حملات علیه او جنبه شخصی نداشت، بلکه پست نخست‌وزیری را هدف قرار داده بود.»
این عضو دفتر سیاسی جنبش نجباء سپس در خصوص تلاش آمریکا برای اینکه پست نخست‌وزیری دیگر در دست گروههای شیعه نباشد، هشدار داد.
این سخنان در حالی است که حاشیه‌های انتخابات پارلمانی دهم اکتبر در عراق هنوز ادامه دارد و بسیاری از گروههای شیعه معتقد به دستکاری گسترده در نتیجه آراء و دخالت برخی کشورهای خارجی از جمله آمریکا و امارات در روند انتخابات هستند. با این وجود برخی رسانه‌های عراقی گزارش می‌دهند که در پی نشست اخیر نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی قضایی عراق با هیأت هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی»، از شدت تنش‌های سیاسی کاسته شده است و نیروهای حاضر در این هیأت در حال رایزنی با جریان صدر به منظور تشکیل یک دولت توافقی هستند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحولات عراق کمیساریای انتخابات بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی پست نخست وزیری متهم ردیف اول هیأت هماهنگی گروههای شیعه عمار الحکیم وجود ندارد خواسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار یمن درباره پیامدهای آتش‌افروزی آمریکا

شورای عالی سیاسی یمن با هشدار درباره تحرکات خصمانه آمریکا تاکید کرد که هیچ یک از توطئه‌های دشمنان برای منصرف کردن یمنی‌ها از حمایت از مردم فلسطین نتیجه نخواهد داد و یمن به موضع شرافتمندانه خود در دفاع از غزه مقابل تجاوزات صهیونیست‌ها پایبند است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای عالی سیاسی یمن در نشستی که روز گذشته به ریاست «مهدی المشاط» رئیس این شورا برگزار کرده بود درباره هرگونه تحرک خصمانه‌ آمریکا که ثبات و امنیت یمن را به خطر می‌اندازد هشدار داده و تاکید کرد که پیامدهای این تجاوزات آمریکا تنها محدود به مرزهای یمن نخواهد بود.

این شورا در ادامه به عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های دشمن در راستای حمایت از مقاومت و مردم غزه اشاره و اعلام کرد که هیچ یک از تحرکات مشکوک و متجاوزانه دشمن موجب عقب نشینی و تضعیف نقش فعال و موثر یمن در انجام وظیفه دینی و انسانی خود برای دفاع از فلسطین نخواهد شد و همه تلاش‌های دشمن در این زمینه محکوم به شکست است.

در بیانیه شورای عالی سیاسی یمن آمده است که هیچ چیز نمی‌تواند به موضع شرافتمندانه یمن و استواری ملت آن و قهرمانی نیروهای مسلح ما در همه سطوح آسیب بزند .

شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که موضع قاطع این کشور در حمایت از فلسطین در برابر تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر علیه نوار غزه که تحت حمایت نامحدود آمریکا و غرب انجام می‌شود ثابت است.

این شورا همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ انسجام و ثبات جبهه داخلی یمن در برابر توطئه‌های آمریکا و انگلیس بر لزوم اتخاذ تصمیمات قاطع از جانب مقامات رسمی ذی‌ربط علیه همه طرف‌هایی که به دنبال بی‌ثبات کردن وضعیت یمن هستند تاکید کرد.

محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنیدالحوثی: بندر ایلات در پی حملات یمن به طور کامل تعطیل شده است

در بیانیه این شورا تاکید شده است که همه کشتی‌ها به جز کشتی‌های مرتبط با دشمن اسرائیلی و کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی هنگام عبور از دریای سرخ و خلیج عدن و باب المندب در امان هستند و اقدامات نیروهای مسلح یمن مطابق با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است.

همچنین در این نشست مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن درباره مذاکرات صلح با طرف سعودی به عربستان توصیه کرد که منافع ملی خود را در روند مذاکرات صلح با یمن بر منافع آمریکا ترجیح دهد تا این روند به شکلی مثبت تکمیل گردد.

المشاط تاکید کرد که طرف سعودی باید از روند کاهش تنش به سمت رسیدن به صلح حرکت کند.

شب گذشته نیز «محمد علی الحوثی» عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به تحرکات خصمانه آمریکا و متحدانش علیه یمن، با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با آتش بازی نکنید؛ بسیار بسیار بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید، ذخایر استراتژیک سلاح‌های بازدارنده را در اختیار داریم؛ بسیار بیشتر از میزانی که فکر می‌کنید از لحاظ تعداد و تنوع و کیفیت».

توئیت این مقام ارشد یمنی پس از آن بود که نیروهای مسلح یمن شامگاه سه شنبه صحنه‌هایی از هدف قرار دادن کشتی « CYCLADES » با پهپاد را در روز دوشنبه که عازم بنادر فلسطین اشغالی در دریای سرخ بود منتشر کرد.

نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای تاکید کرده بود هدف قرار دادن این کشتی پس از نادیده گرفتن تصمیم ممنوعیت عبور کشتی‌ها به سمت بنادر فلسطین اشغالی صورت گرفته است.

در این راستا وبگاه Tradewindsnews، متخصص در حوزه اخبار اقتصادی و تجارت نوشت: هدف قرار دادن کشتی MSC Orion در اقیانوس هند توانایی یمنی‌ها برای هدف قرار دادن کشتی‌ها از فاصله دور را نشان می‌دهد؛ حمله به کشتی MSC Orion در اقیانوس هند این سوال را ایجاد کرد که چگونه یمنی‌ها توانستند در صدها کیلومتری سواحل یمن حمله‌ای را به یک هدف متحرک انجام دهند».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انصارالله: به هر تجاوزی از خاک مبدا پاسخ می‌دهیم
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • هشدار یمن درباره پیامدهای آتش‌افروزی آمریکا
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • آسمان عراق نارنجی شد | ویدئو
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند