Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@23:50:19 GMT

دوری آژانس از وظایف نظارتی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۶۷۱۹

دوری آژانس از وظایف نظارتی

اسرائیل، ایران را با آن همه نظارت آژانس به ساخت بمب اتم متهم می‌کند؛ رژیمی که خود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد، ان‌پی‌تی امضا نکرده و آژانس هم نظارتی بر آن ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته‌ای در مور وظایف آژانس بین المللی انرژی اتمی در اختیار ایمنا قرار داده است:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه‌ای ذاتی مربوط به جنبه‌های حقوقی و فنی داشته و بر فعالیت‌های هسته‌ای همه کشورها از جمله ایران و کشورهایی که از انرژی صلح‌آمیز استفاده می‌کنند، نظارت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، هند و پاکستان که بمب هسته‌ای دارند از ابتدا کنار گذاشته شدند. یعنی آژانس بر فعالیت‌های نظامی این کشورها کنترل و نظارتی ندارد و یکی از اشکالات عمده آن نیز همین است. چنین چیزی در اساس‌نامه آژانس پیش‌بینی نشده و همان ابتدا پنج قدرت هسته‌ای را از نظارت مستثنی کرد.

کار آژانس نظارت بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بوده که جنبه حقوقی و فنی دارد و ثانیاً جلوگیری از دسترسی سایر کشورها به بمب هسته‌ای است. کار سوم آژانس کمک کردن به کشورهای عضو برای دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.

در برجام، آژانس به عنوان نهادی بین‌المللی موظف شده که بر اجرای آن در بخش حقوقی و فنی نظارت داشته باشد؛ به عنوان مثال مشخص کند فعالیت‌های ایران تا چه حد با پروتکل الحاقی و ان‌پی‌تی مطابق بوده که جنبه حقوقی کار است.

آژانس تا زمانی که در محدوده وظایف خود بر ایران نظارت کند، هیچ مشکلی نخواهد داشت، اما زمان‌هایی وجود دارد که به مسائل سیاسی ورود کرده و از انجام وظایف ذاتی خود دور می‌شود. گاهی کشورهای عضو آژانس، گزارش‌هایی را علیه ایران ارائه می‌کنند. در این زمان آژانس ایران را موظف می‌کند به سوالات پاسخ دهد. سوالاتی از سال ۱۳۸۱ مکرراً مطرح شده و ایران هم به آن پاسخ داده است، اما آژانس هیچ‌گاه قانع نشده است. این جنبه سیاسی کار است؛ زیرا سوالات در چارچوب مسائل فنی و حقوقی نیست.

وقتی مسائل جنبه سیاسی پیدا می‌کند باید در حوزه‌های سیاسی حل و فصل شود. آژانس هم چون وظیفه ذاتی‌اش، مسائل سیاسی نیست، موضوع را وارد گروه ۱+۴، ۱+۵، شورای امنیت و لابی‌هایی می‌کنند که غیر از وظایف ذاتی‌اش است.

رافائل گروسی، مدیرکل فعلی آژانس برخلاف یوکیو آمانو و البرادعی که سعی می‌کردند خود را وارد مسائل سیاسی نکنند، یا حداقل کمتر وارد بازی سیاسی شوند، مستعد ورود به حوزه سیاست بوده و موضع‌گیری‌هایش نه تنها به حل مسأله کمک نمی‌کند بلکه به مشکلات سیاسی دامن می‌زند و این در تعارض با موضع بی‌طرفی آژانس است.

کلیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورها زیر نظر آژانس بوده و به دلیل منافع ملی کشورها باید محرمانه بماند؛ محرمانه بودن به معنای خلافکاری نیست؛ زیرا خود آژانس بر تمامی آنها نظارت می‌کند، اما دلیلی ندارد که اطلاعات حاصل از این نظارت را به اطلاع همه جهان رسانده و منتشر کند.

اگر کشوری خلافی انجام داد و اثبات شد، باید برای جنبه بازدارندگی آن، گزارشات را منتشر کرد، اما تا زمانیکه عضوی از آژانس در چارچوب فعالیت‌های صلح‌آمیز مقررات را اجرا می‌کند، باید جنبه محرمانگی نظارت‌ها حفظ شود. متأسفانه آژانس مدعی است که اطلاعات را در اختیار اعضای شورای حکام قرار می‌دهد و این بعضی از اعضای شورای هستند که اخبار را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

ملاقات رافائل گروسی با انریکه مورا یا هر فرد دیگری در چارچوب مسائل سیاسی؛ یعنی به طریقی راه‌حل‌های سیاسی پیدا شده یا بحث‌های جدید سیاسی را مطرح کنند. امیدوارم بحث به سمت راه‌حل‌های سیاسی پیش برود؛ زیرا گره مسائل سیاسی در مذاکرات ۱+۴ و شورای امنیت و شورای حکام باز می‌شود و مدیرکل آژانس صلاحیت لازم برای ورود به بازی‌های سیاسی را ندارد؛ زیرا در تعارض با وظایف ذاتی آژانس است. هر توافقی که انجام شود نظارت بر آن در جنبه‌های حقوقی و فنی با آژانس بوده و به همین دلیل است که وارد میدان می‌شود. این نهاد باید داوری کند که آیا کشوری این تعهدات را اجرا کرده یا نه.

آژانس هم همیشه به اعتراض ایران نسبت به اینکه باید اطلاعات محرمانه بماند پاسخ داده، اما ما قانع نشده‌ایم و آن را بازی سیاسی می‌دانیم. پاسخ همیشگی آژانس این بوده که هیچ‌وقت اطلاعات را منتشر نکرده و آن را در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام قرار می‌دهد و آن کشورها هستند که اطلاعات را منتشر می‌کنند؛ حال شما چطور می‌توانید اثبات کنید که خود آژانس این اطلاعات را منتشر کرده است؟

دولت‌ها باید متعهد شوند که اطلاعات محرمانه‌ای را که آژانس در اختیار آنها قرار می‌دهد منتشر نکنند. این امکان برای آژانس وجود ندارد که جلوی انتشار اطلاعات توسط کشورها را بگیرد، اما می‌توان کشور متخلف را از سوی شورای حکام توبیخ کرد؛ البته چون این حرکت به صورت محرمانه انجام می‌شود، کسی نمی‌تواند بفهمد که چه کسی اطلاعات را منتشر کرده که خلاف نص نامه آژانس بوده، اما همچنان انجام می‌شود. شورای حکام باید در این زمینه مصوبه‌ای داشته باشد یا کسانی که این کار را انجام می‌دهند توبیخ کند، اما چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟

موضوع دیگر استاندارد دوگانه برخورد کردن آژانس با اعضای خود از جمله کشورهایی عربستان بوده که اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای جدید خود را به آژانس نمی‌دهد؛ آژانس هم هیچ‌وقت عربستان را تحت فشار قرار نمی‌دهد. برای کره جنوبی که چند سال پیش اتفاق افتاد، هم اقدام جدی انجام ندادند. جالب آنکه عربستان عضو آژانس است، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند و ان‌پی‌تی را اجرا می‌کند، ولی هنوز اجازه بازرسی از تأسیسات خودش را به آژانس نمی‌دهد و هیچ وقت هم این کشور را تحت فشار قرار نمی‌دهند؛ زیرا متحد خودشان است.

اسرائیل پیمان مادری که به آژانس امکان می‌دهد که بر اساس آن به وظیفه نظارتی خود عمل کند را امضا نکرده و از ابتدا زیر بار نرفته است. این‌ها از مزایای عضویت در آژانس استفاده می‌کنند، ولی مقررات آنکه مهمترین پیمانش هم ان‌پی‌تی بوده را اجرا نمی‌کنند؛ زیرا اگر بپذیرند باید ترتیبات اجرایی آن را هم فراهم کنند.

جالب‌تر آنکه اسرائیل، ایران را با آن همه نظارت آژانس به ساخت بمب اتم متهم می‌کند؛ رژیمی که خود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد، ان‌پی‌تی امضا نکرده و آژانس هم نظارتی بر آن ندارد. حدود ۱۹۰ کشور دنیا این پیمان را امضا کرده و با آژانس به صورت جداگانه توافق کرده‌اند و ترتیبات اجرایی پیمان را مشخص کرده‌اند که آژانس چطور نظارت کند، امت اسرائیلی‌ها چنین کاری را انجام نداده و پیمان را امضا نکرده و حق نظارت را به آژانس نداده‌اند. در این صورت به ایران اعتراض می‌کنند که چرا در حوزه هسته‌ای این کار را انجام می‌دهید. ایرانی که همه فعالیت‌هایش زیر نظر آژانس بوده را متهم می‌کنند که در حال ساخت بمب هسته‌ای است.

کد خبر 535899

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رافائل گروسی سفر گروسی به ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اطلاعات را منتشر امضا نکرده مسائل سیاسی حقوقی و فنی آژانس بوده شورای حکام آژانس هم صلح آمیز ان پی تی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۶۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار سیاسی ۱۲ اردیبهشت؛دیدار معلمان با رهبر انقلاب/افزایش ۳۵درصدی حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان

«دیدار رهبر انقلاب با جمعی از معلمان سراسر کشور»،‌ «همکاری ایران با همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی»و «افزایش حقوق مستمری بگیران» از موضوعات مهم خبری دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار  کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیاناتشان در این دیدار، تکریم و تشکر از معلم را وظیفه فرد فرد ملت خواندند و با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست، افزودند: هویت‌سازی نسل نوجوان و جوان و ایجاد شوق و امید در او، تحول مستمر، توانمندسازی مادی و غیرمادی معلمین، حمایت از مراکز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگوسازی در جامعه معلمین، مهمترین سرفصل‌های کاری آموزش‌وپرورش است.

مقام معظم رهبری فرمودند: دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاست‌ها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای  «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیلِ» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست.

امروز همچنین تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

 این تیم که با نام سردار شهید حاج محمدرضا زاهدی در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق شد با هفت پیروزی متوالی، بر سکوی نخست دنیا بایستد.

در جلسه امروز شورای نگهبان هم آیت‌الله احمد جنتی ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره) ، تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تبریک روز معلم، نوشت: شورای نگهبان مفتخر است که نظارت بر انتخابات را با بهره گیری از مشارکت اقشار مختلف مردم، خصوصا فرهنگیان عزیز به انجام می رساند.

****

در جلسه امروز هیات دولت، رئیس جمهور با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

در حاشیه همین جلسه، سخنگوی دولت با اعلام اینکه به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد گفت: حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت .

علی بهادری جهرمی توضیح داد: امروز به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد و حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال بود در هیات وزیران تصویب شد.

 وزیر کشور هم در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت، درباره مطرح شدن پرونده نیکا شاکرمی در رسانه های بیگانه، گفت: الان دانشجویان در دانشگاه های آمریکا و اروپا در حال حمایت از مردم فلسطین هستند. می خواهند توجهات را از این اعتراضات دور کنند. از سویی می‌خواهند عملیات وعده صادق را مخدوش کنند. آنها آمدند و یک سوژه بسیار مضحک که همه ابعاد آن روشن است را مطرح کردند که پاسخ آن هم داده شد و مشخص شد؛ دشمن و رسانه های آنها به گزارش های دروغ و دور از واقع متوسل شده اند تا عملیات روانی انجام دهند.

احمد وحیدی همچنین درخصوص تقسیم استان تهران به تهران شرقی و غربی نیز عنوان کرد: برنامه تقسیمات کشوری طبق نیازهای هر منطقه طراحی می‌شود و تقسیم استان تهران در دست بررسی است.

 نحوه همکاری  ایران با آژانسی بین المللی انرژی اتمی در خصوص بازرسان آژانس هم موضوع سوال خبرنگاران از رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

محمد اسلامی در این باره تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موصوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.

وی با اشاره به اینکه هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: گروسی مدیرکل آژانس نیز به عنوان مهمان ویژه در این کنفرانس حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.

در گوشه دیگر حیاط دولت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مصوبه دولت درباره ارایه خدمات رایگان به کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی توضیحاتی ارایه و اعلام کرد که این مصوبه به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

بهرام عین اللهی با بیان اینکه هر حادثه یا  بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا داز این طریق سلامت آنها ایمن شود. این به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اخبار سیاسی ۱۲ اردیبهشت؛دیدار معلمان با رهبر انقلاب/افزایش ۳۵درصدی حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان
  • ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • پس لرزه قرارداد ۲ میلیارد یورویی زاکانی با چینی‌ها | هرکس فکر می‌کند باید چپاول کند؟
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • شهرداری می‌تواند با کشور‌های خارجی قرارداد ببندد، اما نه قرارداد‌های پنهانی
  • نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • نماینده تبریز: شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • نگاهی به وظایف نظارت فنی در سازمان اوقاف
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند