مستغاثی: فیلمها تا استاندارد نباشند مجوز نمیگیرند/ در سینمای ایران برسون نمیشناسم
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۷۲۰۵
عضو شورای پروانه نمایش و ساخت میگوید که قبل از ارزیابی محتوا این ساختار است که در شوراها مورد بررسی قرار میگیرد بعد محتوا؛ تغییر فضای فیلم توسط سبک بدون تغییر فیلمنامه کاری است که تنها فردی مانند روبر برسون از پس آن برمیآید اما مانند او نداریم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سعید مستغاثی عضو شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت درباره رویکرد و شیوه کار خود و همکارانش در این دو شورا به خبرنگار تسنیم گفت: مهمترین نکته آن است که فیلمنامهای که به شورا میآید از نظر سینمایی استاندارد باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه فیلمهای سینمای ما عموماً از این نظر دچار مشکلات فراواناند گفت: اما متأسفانه بیشتر فیلمهایی که در سالهای قبل دیدهام از نظر ساختار و چارچوبها زیر خط استانداردها قرار دارد. محتوا در درجه دوم قرار دارد. این فیلمها نشان میدهد که با الفبای ساختار سینمایی آشنا نیستند و از این نظر اشکالات فراوان دارند و اساساً جذاب نیستند. این عدم جذابیت و نداشتن مخاطب بلای بزرگی است که بر سر سینمای کشور ما آمده است. در شورا سعی میکنیم که فیلمنامههایی را که ضعیف است و با ضوابط همخوانی ندارد با جلسه و همکاری مشکلش را حل کنیم. یعنی فیلمنامهای که مشخص است به دلیل ضعف چشمگیری که دارد در اکران فروش ندارد ساخته نشود مگر آنکه تغییر کند.
این منتقد سینمای کشور در ادامه در پاسخ به راهکارهای شورا برای کاهش عدم همخوانی میان فیلمنامه و فیلم، بیان کرد: متأسفانه برخی هستند که بعد از آنکه پروانه ساخت را گرفتند 180 درجه خلاف آنچه که در فیلمنامه نوشته است فیلم را ساخته است. طبیعی است که چنین فیلمی در شورای پروانه نمایش مجوز لازم را اخذ نمیکند. چیزی نباید به فیلمنامه بعد از ساخت اضافه یا کم شود این کار منجر به ایراد و اشکال در شورای پروانه نمایش میشود و سرمایه آسیب میبیند. باید فیلمساز در نظر داشته باشد آنچه که تصویب شده است باید عین همان ساخته شود. نکات و ملاحظات صورت گرفته باید رعایت شود. به نظرم این همسانی باید صورت گیرد وگرنه جلوی فیلم گرفته میشود و در نتیجه سرمایه فیلم آسیب میبیند و این ضرری است که فیلمساز به فیلم زده است نه شوراها. به عنوان مثال خودرویی که از چراغ قرمز رد میشود جریمه میشود، مقصر این جریمه پلیس نیست بلکه خود راننده است. دور زدن این شوراها و ضوابط آن به ضرر سرمایهگذار و تهیهکننده منجر میشود و باعث تأسف ما هم خواهد بود.
مستغاثی در پاسخ به سؤال ما درباره نقش سبک و ساخت فیلم در تغییر محتوای فیلم بدون تغییر فیلمنامه، گفت: در فیلمسازان ایرانی چنین قوتی را ندیدهام چنین چیزی برای "روبر برسون" است که از داستان "اسکناس تقلبی" تولستوی فیلم "پول" را میسازد که با دکوپاژی که میکند، فیلم از نظر خط داستانی مطابق و نعل به نعل داستان است اما پیام و دیدگاه خودش را منتقل میکند. متأسفانه در حال حاضر، من برسون در سینمای ایران نمیشناسم. در اغلب کارگردانان چنین قدرتی نیست، البته برخی خوش قریحهها هستند، اما انگشت شمارند که البته فیلم و فیلمنامه آنها نیز قصد و غرضی ندارد. فیلمسازی که چنین قوتی از نظر داستانی و سینمایی داشته باشد را باید تحسین و ستایش کرد اما من خیلی کم چنین مواردی را در سینمای ایران دیدهام. اگر فیلمساز بخواهد فضای فیلم را عوض کند باید فیلمنامه را عوض کند بنابراین کماکان خود فیلمنامه از اهمیت موضوعی برخوردار است.
آسیب سینمای ما بیشتر سر ساختار است که بیشتر از 10 دقیقه نمیشود فیلم را تحمل کرد، غیر از کمدیهای سخیف که اصل و اساس ضعف آنان نیز به ساختار ربط دارد؛ محتوا در درجه بعد است که مورد بررسی قرار میگیرد. در جلسه اول شورا هم که گفتم بیشتر فیلمنامهها مشکلات ساختاری دارند و از این منظر باید مورد بررسی قرار بگیرد، گفته شد که تا بهحال چنین چیزی در شورا مطرح نبوده است و بیشتر ممیزی محتوا میشده و به ساختار کار نداشتند. برای همین با سیل عظیمی از فیلمهایی که زیر خط استاندارد هستند مواجه میشویم. بعد از آن است که با محتوا سروکار داریم که چقدر با فرهنگ و آیین و ارزشهای ما فاصله دارد که آن هم بر اساس ضوابط سازمان است مانند فرهنگ، خانواده، روابط، اندیشه و ... که در ضمیر هر ایرانی وجود دارد.
او در پایان بیان کرد: سینمای ایران دو وجه دارد یکی اینکه سینمای درست و اصولی باشد و دیگری اینکه ایرانی باشد، نه به این معنا که فارسی حرف بزنند بلکه به این معنا که شخصیتها، فضا و داستان برگرفته از فرهنگ و اندیشه و باورهای ایرانی اسلامی باشد؛ این میشود سینمای ایران.
حسینی: شیوهنامه و رویکرد جدید پروانه ساخت عدم همخوانی فیلمنامه و خروجی فیلم را کاهش میدهدمل گیبسون "اسلحه مرگبار 5" را میسازدانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس شورای پروانه نمایش مورد بررسی قرار سینمای ایران پروانه ساخت فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۷۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
جمعی از بزرگان فرهنگ و ادب کشور به تماشای «مست عشق» حسن فتحی نشستند؛ فیلمی که کارگردانش آن را در زمانه خشونت و نفرتپراکنی حاوی پیامی از بارقه امید میداند برای تأمل و نواندیشی.
به گزارش ایسنا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد در حالی به تماشای فیلم نشست که در تیتراژ فیلم نامش به عنوان مشاور ذکر شده است.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگارانتهای پیام