Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، هنوز هم‌ هستند بانوانی که در برخورد با مشکلات زندگی مردانه می جنگند و فراتر از انتظار می درخشند  طیبه صداقتی، اهل شهر بالاده شهرستان کازرون، نمونه ای از  بانوان  کارآفرین‌ موفق شهرستان و استانی است که توانسته است گام‌های خوبی در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتعال بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صداقتی کارشناس دستگاه قضایی در امور مدنی است که درسال اقتصاد مقاومتی و تولید اشتغال ، همزمان با پایان تحصیلات دانشگاهی عزم خود را جزم کرده تا آغاز خوبی داشته باشد.

 آغاز جنگیدن برای اهدافی مهم‌ و تجربه کردن‌چیزهایی که از نظر دیگران‌غیر ممکن‌ بوده است.

طیبه صداقتی بانوی کارآفرین بالاده ای گفت: هدفش کشت زعفران بوده است اما در این راه با تمسخر دیگران‌ روبه رو شده است باتوجه به موقعیت‌ مکانی کازرون و آب و هوای خشک‌ و گرم‌ و کمبود منابع آب مردم‌ کشت و تولید زعفران را دور از واقعیت می پنداشتند و تمسخر می کردند.

او بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب در زمینه کشاورزی کار را دشوار می دیدم‌ اما اعتقاد داشتم‌ که خواستن‌ توانستن است برای شروع  اطلاعات جامع و کامل مربوط به زعفران را از طریق شورای ملی زعفران پیگیر شدم‌ و  با زمینی قرضی کارم را  شروع کردم‌.

صداقتی تصریح کرد: هیچ حمایتی از سوی ارگان‌های دولتی وجود نداشت و از آن جا که کشت زعفران کاری جدید بود، پس اندازی که برای کلاس های آزمون وکالت و قضاوت کنار گذاشته بودم را برای شروع در این‌ راه هزینه کردم که نتیجه بسیار قابل قبولی   داشت و تصویر زیبای زعفران با ترکیب رنگ های سبز، بنفش و نارنجی تکه ای از بهشت را برایم متصور می کرد بهشتی که دست یافتن به آن‌ چندان هم‌ رویا و خیال دور و غیر ممکنی نبود.

بانوی کارآفرین بالاده ای ادامه داد: با دیدن‌ مزرعه زعفران و رقص گلبرگ هایش خداوند را در وجودم‌ حس کردم و اینکه پروردگارم اراده و قدرت انجام  همه  کارها را در وجود انسان ها قرار داده است و فقط باید اراده کرد. 

 

صداقت افزود: برای اولین بار توانستم زعفران با کیفیت را در سطح شهرستان کازرون و بخشی از استان از جمله کوار، جهرم، شیراز تولید کنم و دو سال پی در پی جشن برگزاری زعفران با حضورشورای ملی زعفران در شهرستان کازرون‌ برگزار کنیم.

او اضافه کرد: در سال رونق تولید باز هم‌ توانستم با کشت زعفران‌ افزون بر صرفه جویی در مصرف آب، نقش موثری در ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال بانوان داشته باشم، به طوری که برای  ۳۷ نفر در شهرستان ایجاد اشتعال شد.

با لبخندی که بر چهره کارافرین‌ نمونه می بینم حسی خوب به من دست می دهد حسی شبیه  آرامش، رضایت، زندگی و زنده بودن که  این‌حس کاملا در وجود این بانوی شجاع  مشخص است؛ او با اشاره به ۵ هکتار زمین زیر کشت  زعفران،  از استقبال خوب کشاورزان می گوید تا سختی های راه را فراموش کند،این روزهای زیبای پاییزی نوبرانه های زعفران می رقصند تا زندگی را به وجد بیاورند و موقع برداشت  خستگی راه از دوش  طیبه صداقتی  و صداقتی ها برداشته می شود.

طیبه صداقتی اکنون پس از گذراندن بیش از چند حرفه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای در زمینه زنبور داری، گلخانه ، کشت  گل نرگس ، پرورش بوقلمون ،مرغ و شتر مرغ ، کشت و تولید انواع  گیاهان دارویی ، سبزیحات خشک، ترشیجات ،  پخت نان‌ محلی، آموزش کامپیوتر، استاد است و  تبحر کافی دارد.

این کارآفرین‌ نمونه، در سطح شهرستان علاوه بر آموزش کشت زعفران و تهیه پیازچه ونظارت بر مراحل کاشت، داشت، برداشت زعفران در منطقه و استان در حرفه های مختلف نامبرده نیز آموزش می دهد و بسیار فعال است.

خانواده موفق و کارآفرین، الگوی خویشاوندان

طیبه صداقتی در سال ۱۳۹۷ توانسته است مجوز مشاغل خانگی را دریافت کند ودر زمینه های مختلف فعالیت رسمی دارد.خانواده طیبه صداقتی همه از سنخ افراد موفقی هستند که با تکیه بر اراده شان هنرنمایی کرده اند و الگو شده اند، مادر طیبه صداقتی هنرمندی نمونه در صنایع دستی گلیم بافی، گبه و قالی باقی وحصیربافی است که از سرانگشتانش هنر  زیبای ایرانیان به هزاران رنگ‌ و نقش خلق شده و  ماندگار می شود، خواهر طیبه صداقتی در شیرینی پزی و پرورش مرغ مهارت و فعالیت بسزایی دارد.

صداقتی که اکنون‌ مروج‌ کشت و تولید طلای سرخ است  اضافه کرد: در کنار زعفران انواع مشاغل خانگی را در خانواده و طایفه اش گسترش داده به طوری که خاله ها و دختر خاله هایش هر کدام به حرفه ای مشغول هستند و این‌امتیاز خوب در این‌ شرایط وضعیت اقتصادی  و نبود کار برای جوانان چقدرتاثیر گذار و خوب است.

شاید حمایت ارگان‌های دولتی، جهاد کشاورزی وبنیاد برکت تنها مطالبات کارافرینان‌ باشد که در کنار حمایت‌ معنوی آنان باعث دلگرم شدن‌ و ادامه دادن‌مسیر  توسط کارافرین یا تولید کننده باشد.

طیبه صداقتی از خانواده اش و حسین سپاس دار، سید علی حسینی عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران‌ ایران، مجموعه جهاد کشاورزی کازرون، عبدالمحمد رستمی و شهر بانو رنجبر اسم می برد که این افراد از او حمایت کردند و جای تشکر و قدردانی دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارآفرینی کشت زعفران کشت زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم

تولید نفت ایران در حالی در اسفند پارسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۰۸ هزار بشکه رسید که این رقم در ابتدای دولت سیزدهم روزانه ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه بوده است و این حکایت از افزایش ۴۳درصدی دارد.

به گزارش شانا، ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع هیدروکربوری در جهان به‌ شمار می‌رود، تا آنجا که از نظر داشتن مجموع ذخایر نفت خام و گاز طبیعی در میان کشورهای جهان، رتبه نخست به ایران می‌رسد. بااین‌حال، در دهه‌های گذشته هر زمان که فشار تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران بیشتر شده، تولید نفت و به دنبال آن درآمدهای نفتی ایران نیز با چالش همراه بوده است.

اما در دولت سیزدهم و با وجود تنگ‌ترشدن حلقه تحریم‌های نفتی علیه ایران، تولید نفت نه‌تنها محدود نشده، بلکه با افزایشی بیش از یک میلیون بشکه در روز همراه بوده است. تولید نفت ایران که در دولت گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام به‌شدت افت کرده و به ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه در روز رسیده بود، با فعال‌شدن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم در زمینه بازاریابی‌های تازه و تکیه بر توان ایرانی برای توسعه میدان‌های مشترک و مستقل نفتی در اسفند ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۵۰۸ هزار بشکه در روز رسید.

درواقع، دولت سیزدهم توانست در ۳۰ ماه بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه معادل ۴۳.۷درصد به تولید نفت ایران بیفزاید و با توجه به اینکه ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های کشور و مصرف داخلی نفت خام تا حدودی ثابت بوده، این افزایش تولید صرف صادرات و افزایش درآمدهای نفتی ایران شده است.

احیای ظرفیت تولید نفت خام با تکمیل طرح‌های ناتمام

اگرچه بخشی از این افزایش تولید مربوط به احیای ظرفیت ازدست‌رفته به‌واسطه تحریم‌ها در دولت گذشته بوده، اما توسعه و بهره‌برداری از طرح‌های نفتی نیز نقشی مهم در این زمینه ایفا کرده که توسعه، نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید از میدان‌های نفتی کشور با اولویت میدان‌های مشترک در اولویت است.

در این زمینه، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تاکنون ۱۳۲ طرح کلان ناتمام در صنعت نفت به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تکمیل شده؛ البته این تمام ماجرا نیست و برای تداوم روند افزایش تولید نفت در کشور و توسعه توان چانه‌زنی ایران در بازارهای جهانی نفت عملیات اجرایی ۵۰ طرح کلان تازه به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هم آغاز شده است.

از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌توان به تکمیل و راه‌اندازی فاز اول طرح توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با تولید روزانه ۴۸ هزار بشکه نفت‌خام با تکیه بر توان بخش خصوصی ایرانی و استفاده حداکثری از ظرفیت پیمانکاران داخلی اشاره کرد.

با توسعه کامل این میدان با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار که از میدان‌های مستقل نفتی کشور است، تولید روزانه نفت در این میدان به ۱۱۰ هزار بشکه خواهد رسید.

همچنین در این زمینه، تکمیل و بهره‌برداری از هشت طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (میدان‌های اسفند و سیوند، دانان، نرگسی، سعادت‌آباد، نفت شهر، کبود، لالی آسماری و منصوری آسماری) با مجموع افزایش تولید روزانه ۴۸ هزار بشکه نفت‌خام با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار در دولت سیزدهم انجام شد.

بهره‌برداری از طرح افزایش تولید نفت‌خام از میدان‌های چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق با مشارکت شرکت‌های روس و ایرانی نیز از دیگر اقدام‌های دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تولید نفت بوده است.

تضمین تولید پایدار نفت با امضای قراردادهای جدید نفتی

با هدف افزایش ظرفیت تولید نفت در ایران، قراردادهای تازه هم امضا شد که در سال‌های آینده تولید پایدار نفت خام ایران را تضمین خواهد کرد.

مهم‌ترین این قراردادها، قرارداد توسعه یکپارچه میدان نفتی مشترک آزادگان با شرکت دشت آزادگان اروند بود که پارسال امضا شد. با اجرای این قرارداد، افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام این میدان مشترک به ۵۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

به‌منظور رسیدن به این هدف، سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری پیش‌بینی شده است و برای اجرای آن از همه ظرفیت‌های ملی و توان شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی استفاده خواهد شد. این میدان مهم‌ترین مخزن جوان (گرین‌فیلد) و کمترتوسعه‌یافته کشور است که ظرفیت بالایی برای افزایش تولید نفت کشور دارد.

افزون بر امضای قرارداد توسعه یکپارچه میدان آزادگان و تا زمان آغاز اجرای این طرح، گام نخست توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی با قدرتی بیشتر در دولت سیزدهم پیگیری شده است.

تا آنجا که پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۵درصدی در گام نخست توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی، افزایش ۷۰درصدی ناوگان حفاری فعال در این میدان و تکمیل و بهره‌برداری از ۶۰ حلقه چاه با افزایش تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه در دولت سیزدهم، از جمله این دستاوردهاست که به افزایش تولید نفت از این میدان انجامید.

اقدام عملی وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید

امضای قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب با هدف دستیابی به تولید ۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام با شرکت دانا انرژی، با برآورد سرمایه‌گذاری ۸۴۰ میلیون دلار و نیز در این دولت انجام شد، همچنین بهره‌برداری از این میدان با تولید روزانه ۲ هزار بشکه، در بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد.

براساس پیش‌بینی‌ها، در مرحله نخست توسعه انتظار می‌رود تولید این میدان به روزانه ۳۰ هزار بشکه برسد و در طول ۲۰ سال قرارداد این میدان، انتظار تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت می‌رود. این قرارداد با هدف تولید تجمعی ۱۶۰ میلیون بشکه نفت‌خام از میدان مشترک نفتی سهراب امضا شد.

امضای قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی آذر با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلار به‌مدت ۲۰ سال با حجم تولید برآورده تجمعی اضافی حدود ۱۷۷ میلیون بشکه نفت‌خام نیز از دیگر قراردادهای وزارت نفت در دولت سیزدهم با هدف افزایش تولید است.

این طرح به‌منظور برداشت حداکثری از میدان مشترک آذر، تسریع در تکمیل فازهای توسعه میدان، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان ایلام در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان با سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیون دلار، از دیگر قراردادهای صنعت نفت است که در دولت سیزدهم امضا شد و به‌مدت ۱۴ سال با هدف تولید تجمعی اضافی حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت‌خام اجرایی خواهد شد.

امضای قرارداد توسعه میادین نفتی سومار، سامان و دلاوران با دو شرکت‌ ایرانی با سرمایه‌گذاری ۲۴۵ میلیون دلار به‌مدت ۲۰ سال با میزان تولید تجمعی حدود ۴۰.۴ میلیون بشکه نفت‌ خام نیز در این دولت انجام شده است.

همکاری برای تولید صیانتی از میدان‌های مشترک

در دولت سیزدهم، توسعه میدان‌های نفتی از مرزهای کشور فراتر رفته و ایران با هدف تولید حداکثری و البته صیانتی نفت به دنبال همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه است. در این زمینه، امضا و اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک در میادین هنگام بین ایران و عمان در دولت سیزدهم انجام شد.

این میدان، تنها میدان مشترک ایران و عمان است و در تنگه هرمز در بخش شرقی خلیج فارس و ۴۵ کیلومتری جزیره قشم واقع شده است. بخش ایرانی این میدان «هنگام» و بخش عمانی «بوخای غربی» نامیده می‌شود. مخزن اصلی این میدان سازند سروک و از سنگ‌های کربناته تشکیل شده است. سیال این مخزن نفت سبک است. براساس این اعداد و ارقام مربوط به نفت درجا و ذخیره قابل برداشت، این میدان یک میدان کوچک به‌ شمار می‌آید. همچنین از نظر ویژگی‌های سنگ، مخزن تولیدی این میدان به‌عنوان یک مخزن متراکم (با تخلخل کم) و دارای نفوذپذیری کم تا متوسط شناخته می‌شود.

طبق گزارش‌های رسمی، هرکدام از دو کشور ایران و عمان در بخش‌های مربوط به خود اقدام‌هایی برای توسعه میدان انجام داده‌اند که به تولید منجر شده‌اند؛ اما در هر دو حالت، تولید از آن بخش‌ها به‌دلیل موارد فنی بعد از مدتی با کاهش مواجه شده است.

بنابراین مطرح‌شدن موضوع توسعه یکپارچه این میدان و تفاهم‌نامه امضاشده فرصت مناسبی برای استفاده از مزایای این الگو از توسعه است تا ایران از آن برای توسعه دیگر میدان‌های مشترک توسعه‌نیافته استفاده کند.

تقویت حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در افزایش تولید نفت

توسعه میدان‌های نفتی و بهره‌برداری از آن‌ها تنها مسیری نبود که وزارت نفت در دولت سیزدهم با هدف افزایش تولید طی کرد. در کنار این اقدام، احیای چاه‌های نفتی که در گذشته به دلیل نبود فناوری، سرمایه‌گذاری مورد نیاز و یا کاهش تکلیفی تولید نفت در زمان تحریم بسته شده بودند یا بازدهی آن‌ها کاهش یافته بود در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

درواقع طرح پیشران احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده با هدف توسعه فناوری‌های بهبود تولید نفت خام از طریق ایجاد محیط کسب‌وکار فناورانه، استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور و با هدف اشتغال‌زایی و کارآفرینی، ذیل پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت طراحی و ایجاد شد.

در این زمینه، درمجموع ۱۲ قرارداد احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و تخصیص ۳۰ حلقه چاه امضا و تنفیذ شد و پیش‌بینی می‌شود نخستین برداشت از این چاه‌ها در نیمه نخست امسال انجام شود.

با این اقدام‌ها، وزارت نفت توانست در دولت سیزدهم ظرفیت تولید نفت را به پیش از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها برساند و این در حالی است که همچنان دور تازه‌ای از تحریم‌ها به صنعت نفت کشور تحمیل می‌شود.

در کنار افزایش تولید نفت، صادرات نیز جانی تازه‌ گرفت و ایران توانست نفت تولیدی خود را به هر کشوری که می‌خواهد صادر کند. صنعت نفت در این دولت نه‌تنها متوقف نشد، بلکه با تکیه بر توان داخلی، اجازه نداد تحریم مانعی بر سر معیشت مردم باشد.

حوری قاسمی

دیگر خبرها

  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • حکایت تسنیم از دانش‌آموزانی که رنج علم دارند + فیلم
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز