صداقت برگ برنده «منصور»
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۹۴۵۶
سیاوش سرمدی سابقه ساخت مستندهای خوبی همچون «ادواردو آنیلی»، «داوطلب مرگ» و چند اثر شاخص دیگر با محوریت مقاومت را در کارنامه کاری خود دارد. این مستندها یک ویژگی بسیار مهم دارند که هنوز هم دیدنشان را تماشایی میکند و آن «ویژگی تبیینی» آنهاست؛ برخلاف برخی آثار مستند که فیلمساز غرق سوژه و لوکیشن شده و حضور در یک فضای جنگی شلوغ موجب میشود تکنیک و بدیهیات را فراموش کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در «منصور» هم گسترش همین ویژگی در قالب فیلم سینمایی رخ داده است. «منصور» یک اثر سفارشی است و طبیعتاً بیشترین میزان هماهنگی با نیروی هوایی برای ساخت آن وجود داشته و دوربین در هر فضایی که لازم بوده – حتی در مکانهای ممنوعهای مثل مجاورت باند پرواز و فضاهای تعمیرگاهی که مشمول قوانین حفاظتی میشوند – حضور داشته است؛ اتفاقی که تا یک نهاد قدرتمند پشت فیلمساز نباشد در سینمای ایران محقق نمیشود اما با وجود همه این مسائل فیلمساز مقهور این فضا نیست و با نشان دادن چند هواپیما ذوقزده نشده بلکه با طمأنینه و آرامش سعی کرده از جنبههای مختلف موضوع را برای مخاطب باز کند و او را نسبت به محتوای اثر توجیه کند.
انتخاب یک مقطع مشخص از زندگی سرلشکر ستاری نیز نقطه قوت مهمی در فیلم است. عمده فیلمهای زندگینامهای تلاش میکنند در گستره وسیعی، از کودکی تا شهادت به زندگی یک قهرمان بپردازند، در صورتی که هر قهرمان چند فراز مهم در زندگیاش دارد و طبیعتاً میتوان یکی از این فرازهای مهم را به فیلم تبدیل کرد.
آنچه نقطه قوت فیلم منصور به حساب میآید روح اقناعی و صداقت جاری در فیلم است که به نظرم در مجموع تولید این سالهای سازمان اوج این فیلم همرده با «ایستاده در غبار» جزو بهترین تولیدات این سازمان است و دیگر آثار این مجموعه با فاصله خیلی زیادی از این دو فیلم قرار میگیرند. به نظرم عنصر صداقت فیلم منصور را نجات داده، یعنی همان چیزی که در شخصیت شهید منصور ستاری است در خود کارگردان هم وجود داشته و این از معدود نمونهها در سینمای ایران است که کارگردان میتواند به ذهنیت شخصیت داستانیاش تا این حد نزدیک شود و با او یکی شده و حاصل کار یک فیلم خوب شود.
انتخاب محسن قصابیان برای نقش «منصور» بسیار بجا و درست بود و شاید هیچ بازیگری به خوبی او نمیتوانست این نقش را بازی کند؛ چراکه ذهنیت و تصور مخاطب از او یک کاراکتر قهرمان نیست. بازی قصابیان در فیلم به گونهای است که گویی خودش در فیلم فراموش و با نقش یکی شده است و ما به عنوان مخاطب چیزی از محسن قصابیان نمیبینیم، در حالی که فیلمهای قهرمان پردازانهای که در این چند سال ساخته شدهاند تقریباً بازیگران همه آنها یک پیشزمینهای از خودشان را به فیلم آورده بودند.
روایت اتفاقهای پشت صحنهای جنگ، فیلم را به گفتمان و بیان امروزی نزدیک کرده و در خلال تماشای آن متوجه میشویم در زمان جنگ مسائلی مانند خیانت، فرار خلبانان، اختلافهای داخلی و شرایط مالی بد هم وجود داشته و پرداختن به این موارد است که فیلم را بسیار ملموس میکند و به نظرم تمام اینها ریشه در سوابق مؤثر سازنده فیلم در مستندسازی دارد؛ تجربه سیاوش سرمدی در ساخت مستند بسیار ارزشمند بوده و تبدیلش به فیلم نتیجه بسیار خوبی داشته است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: یادداشت فیلم منصور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۹۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
به گزارش تابناک به نقل از ورایتی، «لیلی گلادستون»، بازیگر نامزد اسکار فیلم «قاتلان ماه کامل»، «اوا گرین» بازیگر فرانسوی، «عمر سی» بازیگر فرانسوی، «ابرو سیلان» نویسنده فیلم برنده نخل طلای «خواب زمستانی» در سال ۲۰۱۴، «نادین لبکی» کارگردان فیلم «کفرناحوم» که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه هیات داوران جشنواره کن شد، «خوان آنتونیو بایونا» کارگردان اسپانیایی فیلم نامزد اسکار «انجمن برف»، «پیرفرانچسکو فاوینو» بازیگر ایتالیایی و «هیروکازو کورئیدا» کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را تشکیل میدهند و طبق اعلام پیشین «گرتا گرویک» کارگردان آمریکایی نیز ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.
هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه هیات داوران، جایزه کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر زن و مرد را بر عهده دارند.
بخش مسابق اصلی جشنواره کن ۲۰۲۴ امسال شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند شامل «مگالوپولیس» (فرانسیس فورد کاپولا)، «کارآموز» (علی عباسی)، «متل سرنوشت» (کریم آینوز)، «پرنده» (آندریا آرنولد)، «امیلیا پرز» (ژاک اودیار)، «آنورا» (شین بیکر)، «کفنها» (دیوید کراننبرگ)، «ماده» (کورالی فارگیت)، «گرند تور» (میگوئل گومز)، «مارسلو میو» (کریستف آنوره)، «گرفتار جزر و مد» (جیا ژانگ-که)، «همه آنچه ما به عنوان نور تصور میکنیم» (پایال کاپادیا)، «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس)، «عشق فیو» (ژیل للوش)، «الماس وحشی» (آگاته رایدینگر)، «اوه، کانادا» (پل شریدر)، «با ارزشترین محمولهها» (میشل هازاناویسیوس)، «سه مایل مانده به پایان دنیا» (امانوئل پاروو) و «دانه انجیر مقدس» (محمد رسول اُف) میشود.
هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشتماه تا ۵ خردادماه) برگزار میشود و «جورج لوکاس» خالق سری فیلمهای «جنگ ستارگان» و استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.