Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی جدا از زیبایی و کاربردهایش، بستر مناسب اشتغال و کارآفرینی است. بسیاری از زنان و مردان به ویژه در جوامع محلی روستایی از تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی امرار معاش می‌کنند و بسیاری از فعالان اقتصادی و اجتماعی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اگر چه تحریم‌ها و شیوع کرونا آثار زیان‌باری بر اقتصاد و بازار صنایع‌دستی بر جای گذاشته، اما با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، فروشگاه‌ها، بازار و بازارچه‌های فروش و توزیع اینترنتی و آموزش‌های آنلاین (برخط) در ۲۰ ماه گذشته رونق گرفته و ظرفیت‌های جدیدی در بخش اشتغال و کارآفرینی پیش روی فعالان و کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنوع و کیفیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران همواره مورد توجه و زبان‌زد هنردوستان بوده و مشتریان خاص خود را در بازارهای جهانی دارد؛ حدود ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی ثبت‌شده و فعال، باززنده‌سازی حدود ۱۲۰ رشته منسوخ و فراموش شده، جامعه بزرگ بیش از ۲.۵ میلیون نفری در زنجیره کسب‌وکار در این حوزه ایجاب می‌کند و دولت‌ها و مجلس‌ها، قانون‌گذاران و مجریان با تصویب قوانین حمایتی و اجرای اقدامات و طرح‌های زیربنایی، می‌تواننند پشتیبان همیشگی هنرمندان، فعالان و کارآفرینان در این بخش فرهنگی اقتصادی باشند.

صنایع‌دستی و هنرهای بومی ایران در طول تاریخ همواره زنده است

مژگان خوشبخت هنرمند دوخت و رودوزی‌های سنتی و کارآفرین صنایع‌دستی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم صنایع‌دستی ایران، متناسب‌بودن با نیازهای روز و ایجاد فرصت برای بهبود شرایط زندگی مردم بوده است. این تاثیر گاهی به شکل تقویت معیشت زندگی بوده و  به صورت کاربردی خاص برای رفع یک کمبود. این قابلیت‌ها در کنار یکدیگر باعث شده تا این بخش از هنرهای بومی ایران در طول تاریخ همواره زنده و  پویا باقی بمانند.

مدرس هنر سِرمه‌دوزی گفت: در میان همه هنرهای بومی، رودوزی‌های سنتی به عنوان یکی از گروه‌های متنوع صنایع‌دستی ایران، دارای خصوصیات ویژه‌ای هستند. قابلیت بالا برای انجام کار تلفیقی با دیگر رشته‌های مختلف صنایع‌دستی مانند سراجی سنتی، طراحی و دوخت لباس، زیورآلات و همچنین اکسسوری‌های مربوط به صنعت مد، از جمله ویژگی‌های این گروه از رشته‌ها، برای تولید و ارائه محصولات جدید است.

آموزش و کسب مهارت در رشته‌های مختلف رودوزی سنتی، این امکان را برای بانوان مهیا می‌کند که در خلال انجام فعالیت‌های روزانه خود در منزل، به تولید محصولاتی واجد ارزش هنری و اقتصادی بپردازند، که البته اگر با تمرکز و دقت صورت بگیرد، می‌تواند به بستری برای درآمدزایی و استقلال مالی آنها تبدیل شود.

هنرمند کارآفرین صنایع‌دستی به نتایج پژوهش‌های علوم پزشکی و اعصاب اشاره کرد و افزود: انجام فعالیت‌های خلاقانه که ذهن و دست را به صورت توامان درگیر می‌کند، راه‌کاری موثر برای تقویت تمرکز، رشد خلاقیت و کارکرد بهتر مغز به ویژه در سنین بالا است. امروز پزشکان متخصص برای مقابله با بیماری‌هایی مانند آلزایمر توصیه می‌کنند تا افراد بخصوص کسانی که وارد میانسالی و پیری می‌شوند به مهارت‌های هنری که دست در آنها درگیر است و ذهن را به چالش می‌کشد بپردازند. این ویژگی‌ها به طور واضحی در رودوزی‌های سنتی و رشته‌ای مانند سِرمه‌دوزی وجود دارد.

هنرهای‌سنتی بستر توسعه اقتصادی و بهبود شرایط اشتغال زنان

خوشبخت، آموزش و یادگیری به صورت حضوری و آنلاین را از قابلیت‌های موثر سِرمه‌دوزی عنوان کرد و افزود: توسعه آموزش آنلاین به ویژه در این ۲۰ ماه که کرونا شیوع پیدا کرد به حفظ و توسعه مشاغل آموزشی کمک کرد، همچنین فرایند آموزش را برای علاقه‌مندان و هنرجویانی که محدودیت جابه‌جایی دارند و مراکز آموزشی از محل زندگی و کار آنها دور از دسترس است مانند ایرانیان علاقه‌مند خارج از کشور، تسهیل کرد.

مدرس هنر سِرمه‌دوزی اظهار داشت: آموزش هنرهای رودوزی به گونه‌ای است که هنرجوی علاقه‌مند با تمرکز در چند ماه می‌تواند دارای مهارت موثر و با تداوم تمرین به بستری برای درآمدزایی او در خانه تبدیل شود؛ اتفاقی که در دنیای امروز برای توسعه اقتصادی و بهبود شرایط اشتغال زنان خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به این قابلیت نهفته در سِرمه‌دوزی و دیگر رشته‌های دوخت‌های سنتی ایران، این حوزه را می‌توان به عنوان یک فرصت مهم برای اشتغال‌در نظر گرفت و برای توسعه بیشتر آن تلاش کرد.

حمایت بخش دولتی برای ترویج و معرفی رشته‌های مختلف دوخت‌های سنتی از طریق رسانه‌های جمعی و حمایت از توسعه کسب‌و کارهای هنری اقدام ضروری است که به کمک آن می‌توان انگیزه بیشتری برای گرایش بانوان به این هنرها بوجود آورد.‌ امکانی مانند استفاده از بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه کارگاه‌ها و همچنین ایجاد بازار فروش متمرکز در افزایش تعداد هنرمندان، فعالان و کارآفرینان این هنرها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

خوشبخت تاکید کرد: برای موفقیت در هر کسب و کاری در کنار زیرساخت‌های لازم برای فعالیت، علاقه و تلاش مستمر و کسب تجربه، از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد اگر واقع‌بینانه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور نگاه کنند آموزش یک مهارت هنری را در برنامه زندگی خود و فرزندانشان قرار می دهند. مهارت هنری علاوه بر خلق یک زینت و ارزش فرهنگی و اقتصادی برای فرد، می‌تواند فرصت اشتغال و درآمدزایی برای هنرمند و خانواده‌اش بوجود آورد؛ از طرف دیگر فراگیری و فعالیت هنری، سنت‌های هنری در جامعه امروز زنده نگه داشته و برای انتقال به نسل‌های بعد حفاظت می‌کند.

برچسب‌ها گردشگری عزت الله ضرغامی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پویا محمودیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری عزت الله ضرغامی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری عزت الله ضرغامی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پویا محمودیان صنایع دستی و هنرهای هنرهای سنتی رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، امروز ۶ اردیبهشت ماه در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد گفت: یکی از برنامه‌های این اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویدادها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی ‌شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان اشاره کرد و گفت: آزاد راه شیراز - اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است و شهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می.کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد