Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

اقدام اخیر روسیه در کسب بیش‌ترین سهم از اکتشاف منابع عظیم گازی چالوس در ایران حرکتی است که می‌تواند پیامد‌های اقتصادی و ژئوپولیتیک بزرگی به همراه داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ یک مقام ارشد روسیه معتقد است که این اقدام برای کنترل بازار انرژی اروپا است. علیرغم آنکه به نظر می‌رسد ایران از نظر اقتصادی در این توافق ضرر کرده با این وجود حمایت ژئوپولیتیک یک نهاد در ایران باعث عملی شدن این توافق با روسیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منابع آگاه از این قرارداد به طور انحصاری به "اویل پرایس" خبر داده‌اند که این قرارداد هفته گذشته امضا شده و هدف از آن توسعه اکتشاف گاز به ارزش چندین تریلیون دلار در میدان چالوس است. در این قرارداد نهایی شده شرکت‌های روسی و چینی و پس از آن شرکت‌های ایرانی سهم عمده را خواهند داشت. این در حالی است که چالوس در بخش ایرانی دریای خزر است و ایران بر روی آن حاکمیت کامل دارد.

قرار است میلیارد‌ها دلار سرمایه اضافی از سوی موسسات مالی اروپایی در آلمان، اتریش و ایتالیا برای این پروژه تامین شود، زیرا شواهد حاکی از آن است که ابعاد ذخایر گاز چالوس در حال حاضر بیش از آن چیزی است که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود. یک مقام ارشد روس که در مذاکره بر سر این توافق مشارکت داشته می‌گوید: "این آخرین اقدام روسیه برای تضمین کنترل بر بازار انرژی اروپا است".

منابع آگاه به "اویل پرایس" گفته است که اکتشافات روس‌ها در چالوس نشان می‌دهد میدان کشف شده دوقلو است و دو میدان با فاصله ۹ کیلومتری از یکدیگر واقع شده‌اند.

چالوس بزرگ با ۵.۹ تریلیون متر مکعب و چالوس کوچک‌تر با ۱.۲ تریلیون متر مکعب منابع گازی را در خود جای داده‌اند که مجموعا ۷.۱ تریلیون متر مکعب گاز را شامل می‌شود.

ارقام تازه نشان می‌دهند میادین چالوس مجموع ذخایر گاز طبیعی ایران را به ۴.۹ تریلیون متر مکعب می‌رساند.

این در حالی است که روسیه که برای مدتی طولانی دارنده بزرگترین ذخایر گازی در جهان است به طور رسمی کم‌تر از ۴۷ تریلیون متر مکعب گاز در اختیار دارد. در نتیجه، اکتشافات در چالوس نشان می‌دهند ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است.

قرار است "گاز پروم" مسئول مدیریت توسعه میدان گازی چالوس باشد و "ترانس نفت" حمل و نقل عملیات گازی را انجام داده و "سینوپک" چین کنترل منابع مالی و تسهیلات بانکی را انجام دهد.

به ادعای این سایت، به نظر می‌رسد ایران بدان خاطر با این قرارداد موافقت کرده تا به فناوری لازم برای توسعه برنامه موشکی دست یابد.

ترانس نفت روسیه پیش‌بینی کرده که میدان گازی چالوس به تنهایی می‌تواند ۷۲ درصد کل گاز طبیعی مورد نیاز آلمان، اتریش و ایتالیا را برای ۲۰ سال کامل تامین کند.

همچنین، چالوس به تنهایی می‌تواند تا ۵۲ درصد کل گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را در این بازه زمانی تامین کند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روسیه روسیه چین تریلیون متر مکعب گازی چالوس ذخایر گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق

فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق

دیگر خبرها

  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • ارزش گوگل اوج گرفت؛ غول تکنولوژی از ۲ تریلیون دلار گذر کرد
  • ببینید |‌ لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق (فیلم)
  • لحظه حمله پهپادی به میدان گازی کورمور عراق + فیلم
  • فیلم| لحظۀ حملۀ پهپادی به میدان گازی کورمورِ عراق
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین