Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به درگیری‌های مرزی بین آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی شده است ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، پیتر استانو در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد گفت که این اتحادیه به شدت نگران خشونت های اخیر در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان است، که متأسفانه منجر به تلفات جانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، در تماسی تلفنی با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، درباره اوضاع جاری گفت و گو کرد و خواستار کاهش فوری تنش و احترام کامل به توافق آتش بس شد.

استانو تصریح کرد؛ اتحادیه اروپا از ارمنستان و آذربایجان می‌خواهد که حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند، از درگیری‌های نظامی فاصله بگیرند و به تعهدات پذیرفته شده در چارچوب بیانیه سه جانبه آذربایجان، روسیه و ارمنستان احترام بگذارند. ما از هر دو طرف می‌خواهیم مذاکرات را از سر بگیرند تا برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده از جمله تعیین مرزها تلاش کنند.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از بیانیه ۱۵ نوامبر گروه مینسک حمایت می کند تصریح کرد که این اتحادیه بر تعهد خود برای همکاری با ارمنستان و آذربایجان برای کمک به غلبه بر تنش ها و کمک به ساختن قفقاز جنوبی امن، باثبات، آباد و در صلح به نفع همه مردم این منطقه تاکید می کند.

درگیری ها میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مناطق مرزی دو کشور در مسیر شهرستانهای آزاد شده «کلبجر» و «لاچین» به دلیل اختلاف دو طرف در رابطه با محدود مرزی، بار دیگر از سرگرفته شده است.

ارتشهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به آغاز این درگیریها متهم می کنند، ولی بر اساس آخرین اخبار از صبح امروز از شدت درگیریها کاسته شد و منطقه رو به آرامش رفته است.

وزارت دفاع ارمنستان در گزارشی اعلام کرد که در درگیری های دیروز در مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان، یک نظامی این کشور کشته، ۱۳ نفر اسیر و ۲۴ نفر نیز ناپدید شده اند.

بنابه این گزارش، در نتیجه این درگیری ها، ارمنستان کنترل دو پاسگاه نظامی در نزدیکی مناطق مرزی لاچین و سیونیک را از دست داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز از کشته شدن حدود هفت نظامی خود در این درگیریها خبر داده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که ۱۰ نظامی دیگر این کشور مجروح شده و به بیمارستانهای منطقه منتقل شده اند.

این وزارتخانه مدعی شده که نیروهای ارمنستان به دلیل ترس از کشته شدن، مواضع خود را تخلیه کرده و به عقب گریخته اند.

پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته و امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان این جنگ، موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار قرار گرفت.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو شورای اروپا اتحادیه اروپا جمهوری آذربایجان نیکول پاشینیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وزارت دفاع ارمنستان ارمنستان آذربایجان و ارمنستان جمهوری آذربایجان اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۵۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت پایانه مرزی کلاله_آغبند مصمم بوده و با جدیت کار را پیش می‌برند.

داریوش امانی در بازدید از محل ساخت این پایانه در نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تقسیم کار بین دو کشور به این ترتیب است که جمهوری اسلامی ایران پایانه مرزی را احداث کرده و جمهوری آذربایجان نیز به موازات آن پل روی رودخانه ارس را می‌سازد.

وی با بیان اینکه فاز اول این پایانه و پل روی رودخانه در مدت یک سال ساخته خواهد شد، افزود: این طرح از اول امسال آغاز شده و در دو طرف مرز، دو همسایه با اراده کافی مصمم هستند تا در مدت معین کار را به سرانجام برسانند.

امانی با بیان اینکه برای آزاد سازی زمین و پیش‌بینی سایت موقت، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: کل این پایانه در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار ایجاد خواهد شد که در فاز اول هشت هکتار در حال آماده‌سازی است.

رئیس سازمان راهداری کشور گفت: این طرح در قالب شبکه بزرگراهی ایران با هدف افزایش ترانزیت اجرا می‌شود و در این زمینه قرار است جاده نوردوز به کلاله را نیز چهاربانده کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی، وی با بیان اینکه قرارداد اولیه با پیمانکار برای چهاربانده کردن این مسیر ۱۰۷ کیلومتری حدود پنج هزار میلیارد تومان است، افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از ساخت گذرگاه ارس و پایانه مرزی کلاله_آغبند، بخش زیادی از ترانزیت کشور همسایه جمهوری آذربایجان از این مسیر اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس