Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:15:17 GMT

جامعه ما دچار معضل «کتاب نخوانی» شده است

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۶۸۲۵

جامعه ما دچار معضل «کتاب نخوانی» شده است

ایسنا/لرستان یک محقق حوزه فرهنگ، گفت: معضل اجتماعی که دچار آن شده‌ایم گسترش پدیده کتاب نخوانی در جامعه است.

پروانه نژادسبزی، امروز چهارشنبه، ۲۶ آبان‌ماه، در نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، موانع و راهکارهای ترویج آن که با حضور فعالان عرصه کتاب و به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد، اظهار کرد: ما در حال حاضر در عصر انقلاب اطلاعات زندگی می‌کنیم که سرمایه نیروی فکری و کار زیادی برای سازماندهی، انباشت و بازیابی اطلاعات ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مطالعه و کسب علم زیربنا و زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت هر جامعه است، ادامه داد: این امر در نسل جوان خیلی کم شده و شکوفایی استعداد را به‌عنوان سرمایه نداریم یا کم است.

نژادسبزی افزود: معضل اجتماعی که دچار آن شده‌ایم گسترش پدیده کتاب نخوانی در جامعه است که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به وجود بیاورد.

این محقق حوزه فرهنگ، ادامه داد: هدف ما از برگزاری این نشست این است که بتواند فرآیند و آغازی برای کتاب‌خوانی باشد.

وی با اشاره به اینکه ما از نظر سرانه مطالعه به نسبت دیگر کشورها جایگاه مناسبی نداریم، تصریح کرد: ابتدا باید بدانیم که دلایل پایین بودن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین ایرانیان چیست؟  

نژادسبزی ادامه داد: محورهای این نشست شامل فرهنگ مطالعه در ایران، موانع و مشکلات ترویج فرهنگ مطالعه و راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب کتابخوانی فرهنگ مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۶۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • میدان شهرت در ایران
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • جوانان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند
  • نباید اجازه دهیم کارگران دچار رنج شوند/ لزوم پرداخت به موقع حقوق
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است