Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بودجه گفت: مسئله اصلاحات ساختاری بودجه خود به قدری اساسی و پیچیده هست که پرداختن به آن دیگر جایی برای سایر مسائل در بخشنامه بودجه نمی گذارد.

به گزارش مشرق، مهدی خوشخوی کارشناس بودجه در بررسی بخشنامه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، ضمن تصدیق تلاش دولت برای حرکت رو به جلو، این بخشنامه را فاقد چارچوب و نکات لازم دانست و با اشاره به اینکه نمی‌توان همه مسائل مهم اقتصاد کشور را در بخشنامه و قانون بودجه گنجاند، اظهار داشت: مسئله اصلاحات ساختاری بودجه خود به قدری اساسی و پیچیده هست که پرداختن به آن جایی برای سایر مسائل در بخشنامه بودجه نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر کسری بودجه در وضعیت کنونی تورم مؤثر است. اما نقشی که کسری بودجه داشته را باید تا قبل از دهه اخیر جستجو کرد که متوسط تورم ۲۳ درصد گزارش می‌شد

خاصه اینکه مقوله‌ای به نام برنامه ریزی اقتصادی هنوز در کشور شکل نگرفته است و حتی نهاد متولی قوی و مشخصی که با نگاه بلندمدت به این مسئله بپردازد وجود ندارد. مسئله برنامه ریزی، مسئله‌ای نیست که در عرض یک سال بخواهد سریع مطرح شود و به دست آوردهایی چون رشد اقتصادی پایدار، افزایش بهره وری و ثبات اقتصادی منجر شود. لذا آنچه در حوزه بودجه در حال حاضر فوری و حیاتی است، اصلاح ساختارها و روندهای معیوب است و مقوله‌هایی چون ثبات اقتصادی را باید در چارچوبی کلان‌تر و عمیق‌تر دنبال کرد.

وی ادامه داد: به علاوه در بخشنامه فعلی شاهد آن هستیم که تنها به ذکر آمال و مطلوب‌ها بسنده شده و خالی از هرگونه راهکار مشخص و اقدامات طراحی شده است. با واگذار کردن ارتقا بهره وری و ایجاد ثبات اقتصادی به یک یا چند دستگاه و ملزم کردن آنها به ارائه برنامه برای تحقق این موارد، اگر قرار بود مشکلات کشور حل شود، تاکنون حل شده بود. لذا آنچه نیاز اصلی کشور است و جای خالی آن احساس می‌شود، تعریف یک نقشه راه دقیق و اصولی برای اقدامات اقتصادی مشخص از جمله در حوزه بودجه است. چیزی که اثری از آن در بخشنامه مذکور همچون سایر اسناد تدوین شده، یافت نمی‌شود.

وی افزود: به عبارتی بخشنامه مذکور را می‌توان سندی خالی از هرگونه محتوا و روش و فارغ از پشتوانه کارشناسی و فنی دانست. به عنوان مثال اینکه چرا باید رشد اقتصادی ۸ درصدی برای سال آینده هدف گذاری شود، متکی بر هیچ توضیح و تبیین کارشناسی و مطالعه فنی نیست و صرفاً امری مطلوب در ذهن مسئول اجرایی کشور است که بر روی کاغذ می‌آید.

رشد ۸۰ درصدی هزینه‌ها از کجا آب می‌خورد؟

خوشخوی همچنین میزان افزایش حقوق‌ها را از موارد مهم طرح شده در رابطه با بودجه ۱۴۰۱ دانست و گفت: طبق آنچه که بیان شده، دولت قصد دارد یک چارچوبی ایجاد و از افزایش بی رویه حقوق جلوگیری کند. اما اگر با نگاهی واقع بینانه به بودجه سال جاری نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تنها مشکل آن فقط بحث افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها نبوده است. با یک نگاه کلی به بودجه ۱۴۰۰ می‌توان متوجه شد که اجزا بخش هزینه‌ها، به طور متوسط حدود ۸۰ درصد رشد داشته است. پس اگر فقط همان افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزدها مطرح بود، چنین سیر صعودی را نباید در بخش هزینه‌ها مشاهده می‌کردیم.

اکنون متوسط تورم ما روی ۴۰ درصد قرار گرفته؛ چراکه در این شرایط، بحث بحران بانکی عامل مؤثرتر در تشدید تورم است

وی ادامه داد: دلیل این امر همچنان برای کارشناسان مجهول مانده است. چرا که یک سری از بخش‌ها مانند هزینه‌های رفاهی شفافیت ندارند و مشخص نشد که این افزایش چشم گیر هزینه‌ها، از کجا آب می‌خورد. لذا باید برای روشن شدن امر، اولاً باید بپرسیم که در بودجه ۱۴۰۰، افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها چه سهمی در افزایش هزینه‌ها داشت که امیدوار باشیم با کاهش آن، جلوی رشد هزینه‌ها گرفته شود.

وی افزود: دوماً فرض بگیریم حقوق و دستمزدها اثر بسیار زیادی روی هزینه‌ها دارد و اگر جلوی رشد آن گرفته شود، از رشد بودجه هم جلوگیری می‌شود. اما در سالی که تورم آن ۵۸ درصد تخمین زده می‌شود، با ۱۰ درصد چطور می‌توانیم این قدرت خرید از دست رفته خانواده‌ها را حفظ کنیم؟ پس این امر یعنی جلوگیری از افزایش شدید حقوق و دستمزد هرچند مطلوب است، اما تداوم آن تقریباً نشدنی است. چرا که اگر تورم به همین منوال ادامه پیدا کند، بعد از مدتی برون ریزی اجتماعی اتفاق افتاده و دولت مجبور می‌شود موضع خود را ترک کند.

عامل مغفول مانده در تشدید تورم

خوشخوی به ریشه‌های تورم در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: پندار مسئولین حاضر، اینگونه است که عامل اصلی تورم، کسری بودجه است. این مطلب به طور کلی صحیح است چرا که در طول تاریخ، کسری بودجه موجب ایجاد تورم شده است و البته در حال حاضر هم کسری بودجه در وضعیت کنونی تورم مؤثر است. اما نقشی که کسری بودجه در تورم داشته را باید تا قبل از دهه اخیر تورم جستجو کرد که متوسط تورم ۲۳ درصد گزارش می‌شد.

وی افزود: مسئله اینجاست که اکنون متوسط تورم ما روی ۴۰ درصد قرار گرفته است. چراکه در این شرایط، این بحث بحران بانکی است که عامل مؤثرتر در تورم است. کسری بودجه به تنهایی نمی‌تواند این واگرایی را به این شدت رقم بزند. اما متأسفانه عامل بحران بانکی در حالی که نقش اصلی را بازی می‌کند، برای بسیاری از مسئولین عیان نیست. مصداق بارز این گفته هم میزان شبه پول است.

آنچه نیاز اصلی کشور است و جای خالی آن احساس می‌شود، تعریف یک نقشه راه دقیق و اصولی برای اقدامات اقتصادی مشخص از جمله در حوزه بودجه است

وی با اشاره به میزان ۸۷ درصدی شبه پول در کشور گفت: این امر به معنای یک بمب ساعتی است که اگر ۵ تا ۶ درصد آن برون ریزی پیدا کند، وقایعی مشابه سال ۹۷ و بعد آن را می‌تواند رقم زند. همانطور که میدانید، سال ۹۷ تنها حدود ۶ درصد از شبه پول ما به پول تبدیل شد و آن جهش‌های ارزی و قیمتی اتفاق افتاد.

این کارشناس بودجه وضعیت کنونی را ادامه راه روند گذشته دانست و گفت: اوضاع وخیم اقتصادی نه تنها حل نشده، بلکه مانند یک گوی غلطان در حال بزرگ‌تر شدن است. اگر از زاویه کسری بودجه نیز نگاه کنیم، دولت اقدام خاصی صورت نداده است که دنبال کاهش تورم و عدم افزایش حقوق‌ها باشیم. عدم افزایش شدید حقوق‌ها امری لازم و مطلوب است. اما راه حل آن از کنترل تورم که ابرمسئله اقتصاد کشور است می‌گذرد نه از کاهش دستوری سطح واقعی دستمزد و حقوق.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو کسری بودجه تورم برنامه ریزی اقتصادی بحران بانکی کسری بودجه متوسط تورم هزینه ها شبه پول حقوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۸۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب

به گزارش همشهری آنلاین، سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده فراجا در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از استادان، مدرسان و گروه‌های علمی فراجا که صبح امروز در ستاد فرماندهی فراجا برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح نور برای مقابله با کشف حجاب از سوی انتظامی کشور گفت:‌ اجرای طرح نور جزو اجرای فروع دین نیست و این مسئله نیز دستور خداست. وقتی آقا می‌فرمایند حرام شرعی و سیاسی است، یعنی حرام شرعی پای خود افراد است اما در حرام سیاسی یعنی ما مسئول هستیم.

افراد کاملا هدایت‌شده و باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند

سردار رضایی گفت: دشمنان می‌خواهند جامعه را به سمت تباهی ببرند و ما به عنوان بازوی حکومت نمی‌توانیم ساکت بشینیم و باید شرایط را مدیریت کنیم. بر اساس مستندسازی‌های آماده شده، افراد کاملا هدایت‌شده و باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند.

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود وقتی دهه ۴۰ امام فریاد زد که علما به داد اخلاق و دین برسید همین مسئله را می‌گفتند. ما این همه شهید دادیم و همه ما مدیون آنها هستیم. همه شهدا برای همین اهداف رفته‌اند و انقلاب امروز نباید سمت دیگری برود.

تشدید اقدامات قبلی در حال حرکت است/ بعضی‌ها نمی‌دانند جنگ کجاست

وی افزود: سواد یعنی فهم. برخی می‌گویند وکیل و دکترند اما اظهارات بی‌سوادانه‌ای دارند و متوجه نمی‌شوند که جنگ کجاست و جامعه به کدام سمت می‌رود. تشدید اقدامات قبلی در یک چارچوب در حال حرکت است و این کار جهادی و انقلابی است.

با قرارگاه نور جواب خود را به دشمن می‌دهیم

به گفته سردار رضایی جنگ‌های امروز در کشور از جنگ با عراق و تجزیه طلبان نیز بیشتر اهمیت دارد و حساس‌تر است. ما با این قرارگاه نور جواب خود را به دشمن می‌دهیم و این مسئله حتی از جنگ نیز حساس‌تر است.

این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب می‌کند

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور ادامه داد: به نظر من این تهاجم‌های فرهنگی بسیار پراهمیت و مخرب‌ترند. به عنوان مثال، اگر بمبی در جایی منفجر شود اثرات آن در همان منطقه می‌ماند اما اثرات این رفتارها بسیار تخریبگر است.

وی افزود: این موارد غیرت مرد و نجابت زن را تخریب می‌کند اما امروزه رنگ و لعاب دیگری دارد. برخی افراد با این رفتارها معانی حقوق شهروندی را لکه‌دار می‌کنند و خواسته الهی و وظیفه فراجاست که با این بی‌حرمتی‌ها مقابله کند.

ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ است

سردار رضایی با تاکید بر اینکه مسئله تکلیف الهی است، گفت: به نظر من ثواب این مسئله بیشتر از ۸ سال جنگ است زیرا جسارت و اعتقاد بالاتری می‌خواهد و باید در تربیت نیرو نیز این مسائل مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در موضوع عفاف و حجاب، سی و چند دستگاه مسئولیت دارند اما هیچکدام بصیرت و شجاعت لازم را در این زمینه ندارند و خدا را شکر ما پای کار هستیم.

ادعای حقوق بشر غربی‌ها این روزها در دانشگاه‌های آمریکا دیدنی است

سردار رضایی همچنین با اشاره به رفتار دولت آمریکا با دانشجویان مدافع غزه در این کشور گفت: ادعای حقوق بشر غربی‌ها این روزها در دانشگاه‌های آمریکا دیدنی است که چگونه با دانشجویان خود رفتار می‌کنند.

کد خبر 848662 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه زنان - حجاب فراجا

دیگر خبرها

  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • بازیگران سریال تورم