Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محققان جاپانی، نقاشی‌های دیواری در کنار تندیس‌های بودا در بامیان که توسط طالبان تخریب شد را با استفاده از تکنیک‌های سنتی و دیجیتالی شبیه سازی کرده‌اند.

آنها امیدوارند که چنین کاری روح این اثر تاریخی را برای نسل‌های آینده حفظ نماید.

در سال ۲۰۰۱ وقتی طالبان با مواد انفجاری بوداهای بزرگ بامیان را ویران کردند، حتی قطعه‌ای هم از نقاشی‌های رنگی مربوط به قرن هفتم در مغاره‌های آن باقی نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تنها چند هفته پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان یک کپی دقیق این نقاشی که حاصل سه سال تلاش هنرمندان برای بازتولید است، در موزیم توکیو در ماه سپتامبر و اکتبر به نمایش گذاشته شد.

نقاشی دیواری روی سقف غاری در نزدیکی مجسمه‌های معروف «بودیساتوا» آبی رنگ است و شخصی را که در مسیر تبدیل شدن به بودا بود، به تصویر می‌کشید.

این تیم از ۱۰۰ عکس گرفته شده توسط باستان‌شناسان جاپانی از این نقاشی دیواری قبل از منهدم شدن آن، استفاده کردند تا یک مدل کامپیوتری از سطح این نقاشی با پردازش دیجیتال بسازند.

آنها سپس این داده‌ها را به دستگاهی وارد کردند که شکل دقیق آن را در یک بلوک پلی استایرن حک کرد.

برای تکمیل این نسخه کپی‌برداری‌شده، نقاشان یک رنگ سنتی را با مقداری لاجورد، چیزی مشابه به رنگ مورد استفاده برای نقاشی دیواری اصلی ترکیب کردند.

جاپان برای سال‌ها یکی از کمک‌کنندگان اصلی به افغانستان بوده است و از مدت‌ها پیش در حفاظت از میراث فرهنگی در بامیان مشارکت داشته است.

بامیان از چهارراه‌های‌ تمدن‌های باستانی است که یکی از زادگاه‌های بودیسم جاپان محسوب می‌شود.

طالبان در یازده مارچ سال ۲۰۰۱ دو مجسمه بزرگ بودا را در ولایت بامیان افغانستان منفجر کردند.

صلصال با ارتفاع ۵۳ متر و شهمامه با ارتفاع ۳۵ متر، در میان سال‌های ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلادی با سبک ویژه و با تراشیدن کوه ساخته شده بودند.

طالبان در ۱۵ آگوست برای بار دوم قدرت کامل افغانستان را به دست گرفتند؛ اما رژیم جدید اصرار دارد که می‌خواهد از میراث باستان‌شناسی محافظت کند. این در حالی است که اخیر ویدئویی منتشر شده بود که نشان می‌داد نیروهای طالبان در حال شلیک به سمت پیکره‌های تخریب شده بودا هستند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بودای بامیان افغانستان نقاشی دیواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۱۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است