Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند روز پیش این تیتر را که ایران از تزریق ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا گذشت را شنیدیدم مساله‌ای که ما را امیدوار به مهار کرونا در کشور می‌کند و شاید بتوان گفت بعد از مدت ها احساس «ما میتوانیم » در بازوان تک تک ایرانی‌ها تبلور کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، چند روز پیش این تیتررا که ایران از تزریق ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا گذشت را شنیدیدم مساله‌ای که ما را امیدوار به مهار کرونا در کشور می‌کند و شاید بتوان گفت بعد از مدت‌ها احساس ما میتوانیم در بازوان تک تک ایرانی‌ها تبلور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با شروع به کار دولت سیزدهم، واردات واکسن کرونا سرعت چشم‌گیری پیدا کرد و و در مهر ماه به عدد ۶۰ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ دز رسید. این واردات مناسب در کنار سرعت گرفتن واکسیناسیون، جهش مناسبی را ایجاد کرد و بخش زیادی از جامعه به سرعت علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند.


یکی از اتفاقاتی که از ابتدای شیوع کرونا در کشور ما و البته سایر کشور‌ها رخ داد، تبدیل شدن افراد به اعداد بود. شمار مبتلایان، شمار قربانیان و شمار بهبودیافتگان مدام کم و زیاد می‌شد. عدد مبتلایان و قربانیانی که در ماه‌های اول مخوف به نظر می‌رسید، در ماه‌های اوج کرونا یک ایده آل بود. در کشور ما نیز رسیدن شمار قربانیان به بالای ۷۰۰ نفر در روز باعث شد روزی که شمار جانباختگان روزانه به زیر ۲۰۰ نفر برسد، روز بهتری تلقی شود.

 

اعداد قربانیان کرونا به اعداد واکسن تبدیل می‌شوند


اما حالا اعداد، اعدادی هستند که بار روانی مثبتی دارند. ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا، به معنای ۵۰ میلیون نفر واکسینه شده است که خطر ابتلا، بستری و فوت شان به میزان قابل توجهی کاهش یافته. اگرچه هیچ واکسنی مصونیت ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند و همچنان خطر ابتلا و مرگ افراد واکسینه شده بالای ۶۰ سال بالاست، اما واقعیت این است که بر اساس داده‌های آماری خطر ابتلا برای واکسینه شده‌ها یک مورد در ۵ هزار نفر است و به این ترتیب احتمال ابتلای افرادی که واکسینه نشده اند به کرونا پنج برابر بیشتر از واکسینه شده است. بر اساس همین آمار افراد واکسینه شده به نسبت افرادی که واکسن دریافت نکردند، ۱۰ برابر کمتر در بیمارستان بستری شده و به همین نسبت کمتر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و خوشبختانه حالا در کشور ما ۵۰ میلیون نفر، ۵ برابر کمتر از سال گذشته بیمار می‌شوند و خطر بستری و جان باختنشان ۱۰ برابر کمتر شده است.

روند واردات واکسن در شهریور ماه جهش قابل توجهی داشت و به ۳۳ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۹۸ دز رسید. ولی این جهش در مهرماه تکمیل شد و میزان واردات واکسن در اولین ماه پاییز به ۶۰ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ دز رسید.

بر اساس آمار‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران، در آبان ماه نیز تعداد ۲۶ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن کرونا وارد کشور شده است.


بر اساس آمار‌های اعلامی مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، کل جمعیت هدف واکسیناسیون با احتساب اتباع در کشور، ۸۴ میلیون و ۵۳ هزار نفر است که با در نظر گرفتن آن، پوشش کامل واکسیناسیون به ۵۲ درصد و پوشش نوبت اول واکسن در این جمعیت هدف به ۶۷ درصد رسیده است.

واکسن سهم و حق مردم است

همچنین بر اساس اعلام این مرکز، اگر جمعیت هدف واکسیناسیون را افراد ۱۲ سال به بالا با احتساب اتباع در نظر بگیریم، جمعیت ۶۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۴۸ نفر را شامل می‌شود که در این جمعیت هدف، پوشش کامل واکسیناسیون به ۶۴ درصد و پوشش نوبت اول واکسن به  رسیده است.

وی گفت: واکسن سهم و حق مردم است و اگر تزریق نکنند از سهم خود گذشتند. باید اثرگذاری تزریق واکسن را به مردم نشان دهیم. هنوز ۱۵ درصد افراد را باید تشویق کنیم برای واکسن بیایند و باید همه مردم جامعه را پوشش دهیم. ممکن است برخی بگویند تنها راه مقابله با بیماری واکسن نیست، درست است، اگر خود را در خانه قرنطینه کامل کنند مبتلا نمی‌شوند، اما آیا این کار میسر است؟ نمی‌شود جامعه را تعطیل کرد و واکسیناسیون انجام نداد.



زهرایی عنوان کرد: تقریبا ۸۵ درصد مردم واکسن زده و ۱۵ درصد واکسن نزده‌اند، اما در حال پیشرفت واکسیناسیون هستیم و اگر موج دیگری بیاید، تقریباًً ۱۰ درصد دیگر که هنوز واکسن نزده‌اند به سرعت مراجعه می‌کنند، زیرا هنوز دو دل هستند، اما بازهم ممکن است ۵ درصد مخالفت کنند. باید وزن این دو گروه را در جامعه‌مان درنظر بگیریم. اینکه بگوییم موافقان تزریق واکسن که ۹۵ درصد هستند یک سو و مخالفان ۵ درصدی هم سوی دیگر باشند، در واقع به گونه‌ای به مخالفین وزن داده ایم و به گروهی که فقط ۵ درصد جامعه اند و با مخالفتشان به سلامت جامعه ضرر می‌رسانند، هویت بخشیده ایم و اگر در یک مناظره اثربخشی واکسن را با ادله و برهان‌های علمی ثابت می‌کنیم، در انتها بازهم آن‌ها راضی نمی‌شوند، زیرا آن‌ها از ابتدا همه حقایق را می‌دانستند، اما نمی‌خواهند بپذیرند، دلیلش را نمی‌دانیم. اما نظرات آن‌ها ممکن است در افراد دیگر گمراهی ایجاد کند، زیرا مردم نمی‌دانند که مخالفین به تزریق واکسن چه میزان هستند.

اما باید بگوییم که درمبارزه با کرونا واکسیناسیون پایان راه نیست و تمام هوطنان باید پروتکل‌های بهداشتی را به میزان لازم اجرا کنند و این مراقبت‌های فردی نوعی قدردانی از دولتی است که در کمترین زمان روی کار آمدنش تلاش کرد تا جان‌های کمتری از بین برود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واکسن کرونا ویروس کرونا کرونا واکسن کرونا واکسینه شده جمعیت هدف بر اساس ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۲۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند

امام جمعه اراک گفت: کارگران به عنوان بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی درّی نجف‌آبادی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه در مصلی بیت‌المقدس اراک با اشاره به بزرگداشت سالروز شهید مطهری و مقام معلم اظهار داشت: نظام تربیت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تربیت دهنده شهدای بزرگی مانند شهید مطهری و شهید چمران است، شهید مطهری الگویی نمونه برای جامعه بزرگ معلمان و اساتید مدارس و مراکز علمی ایران اسلامی است و این روز یادآور تلاش و مجاهدت معلمان در عرصه علم و تربیت کشور ایران است. 

وی افزود: معلمان تلاش‌گران فرهیخته، متعهد و اندیشمند عرصه اعتلای فرهنگ و اندیشه میهن عزیزمان هستند، مجاهدت‌های ایثارگرانه معلمان بزرگ در ساحت مقدس مدرسه و دانشگاه و حوزه‌های علمیه همواره در اذهان و تاریخ ماندگار است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: آموزش و پرورش جزو مقدس‌ترین نهادها است، چراکه در این حرفه به تربیت و پرورش افراد و انسان‌سازی می‌پردازند، معلمان، بهترین الگو برای دانش‌آموزان در محیط تحصیل و مدرسه و بهترین پاسدار اهل بیت(ع) و حریم الهی هستند و این قشر فرهیخته باید نسبت به مسایل مهم کشور حساسیت ویژه داشته باشند. آموزش و پرورش باید بیمه و صیانت شده باشد و باید در این مجموعه با دلسوزی کار کرد و به تربیت انسان‌ها پرداخت.

درّی نجف‌آبادی با تبریک هفته کار و کارگر بیان کرد: کارگران زحمت‌کش‌ترین قشر در عرصه کار و تولید هستند که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند، کارگران برای تولید و مقابله با تحریم اقتصادی در کارخانجات و واحدهای صنعتی و مهندسی تلاش مظاعفی دارند و به عنوان مدافعان تولید در خط مقدم قرار دارند.

وی ادامه داد: کارگران به عنوان بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند و در راستای رونق و جهش تولید از خودگذشتگی و ایثار می‌کنند، بخش تولید با همت و تلاش مطاعف در شرایط تحریم‌های ظالمانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و به خودکفایی رسیدند.

امام جمعه اراک با اشاره به پیش بودن هفته شورا گفت: شهر موجود زنده است و باید برای آینده و توسعه آن، اقدام حساب شده انجام شود، شورای شهر نیز باید برنامه‌ریزی مناسبی برای اقدامات بزرگ داشته باشد، هزینه مردم به ویژه در بخش مسکن را کاهش دهند.

دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: تعطیلات نوروز امسال هزار و 65 نفر در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که یک آمار بالا و بسیار نگران کننده است و باید قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود و ایمنی خودروها افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • کارگران بازوان حرکت و شکوفایی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • کارگران بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است
  • لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از ۴۲۷ هزار گذشت