Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@03:36:35 GMT

بومادران؛گیاهی برای دفع سنگ کلیه

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۴۱۲۳

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: بومادران تقویت‌کننده معده، بادشکن، ضد گاستریت، مدر و دفع‌کننده سنگ کلیه می‌باشد و مصرف دم‌نوش آن برای درمان اختلالات بینایی مفید است. ناطقان: دکتر طیبه شاهی گفت: بومادران با نام علمی Achillea wilhelmsii C.koch. که با نام الف ورقه، هزار برگ نیز شناخته می شود، گیاهی است با  طبیعتی گرم و خشک.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گیاه بومادران معرق، محرک، تقویت‌کننده، قاعده آور و بازکننده مجاری عرق در انسان می‌باشد، افزود: این گیاه همچنین تقویت‌کننده معده، بادشکن، ضد گاستریت، مدر و دفع‌کننده سنگ کلیه بوده و کمپرس جوشانده آن باعث قطع خونریزی هموروئید می‌شود.

وی بیان کرد: از دانه و برگ این گیاه که دارای طعم تندی نیز می‌باشد در طب سنتی برای نرم کردن سینه و بهبود کم‌خونی استفاده می‌شود.

دکتر شاهی با بیان اینکه استفاده از جوشانده آن در محل زخم‌ها و شقاق پستان باعث التیام آن می‌شود، عنوان کرد: بومادران قابض بوده و باعث بند آمدن خونریزی بینی، قطع ترشحات رحم، دفع اخلاط خونی و بند آمدن اسهال می گردد، مصرف دم‌نوش آن برای درمان اختلالات بینایی و وجود خون در ادرار مفید است. این دم‌نوش برای درمان سرماخوردگی، تقویت اعصاب و اسپاسم نیز مصرف می‌شود. مصرف ۲ تا ۴ گرم گرد ریشه بومادران برای جلوگیری از صرع توصیه شده است. برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف بومادران در درمان مشکلات کبد و هپاتیت نیز موثر است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی وی یادآور شد: حداکثر مصرف روزانه آن به‌صورت دم‌کرده، ۱ تا ۲ قاشق مرباخوری به میزان حداکثر تا ۳ بار در روز است. منبع: ایسنا برچسب ها: بومادران ، گیاه ، دفع ، سنگ کلیه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بومادران گیاه دفع سنگ کلیه سنگ کلیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۴۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • خواص درمانی رازیانه
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان