Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شاهین رستم‌پور مشاور معاون وزیر کشاورزی در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و نهمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی مشهد در خصوص نیاز‌های بخش کشاورزی کشور گفت: یکی از مهمترین نیاز‌های بخش کشاورزی استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص در بخش تولیدات باغی و باغبانی است و صنعت کشاورزی کشور به این صنایع و تکنولوژی‌های نو به منظور افزایش ارزش افزوده در بخش باغبانی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در حال حاضر مهمترین مساله صنعت باغبانی کشورمان موضوع تغییر اقلیم و خشکسالی است؛ به دلیل خشکسالی‌های اخیر آسیب‌های جدی به بخش باغبانی وارد شده و همین موضوع موجب کاهش عملکرد کیفی و کمی محصولات باغی در واحد سطح شده است.

مشاور معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: ایران از بین ۱۳ اقلیم موجود در دنیا دارای ۱۱ اقلیم است که همنی تنوع موجب بروز مشکلات متعددی برای کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور شده است؛ با این حال همین تنوع اقلیم موجب شده این مشکلات در مناطق دیگر جبران و به شکلی شرایط تعدیل شود.

رستم پور بیان کرد: مشکل دیگر صنایع باغبانی کشورمان موضوع نهال است در حال حاضر کشاورزی ما نیازمند نهال‌های سالم و اصیل است. علاوه بر این یکی دیگر از چالش‌های این صنعت تامین نهاده‌های بخش کشاورزی است. در واقع اگر کود با قیمتی مناسب به دست کشاورز و باغدار برسد، اثر مشکلاتی مانند خشکسالی کم‌رنگ‌تر خواهد شد، اما متاسفانه کود به میزان کافی و با قیمت مناسب در اختیار نداریم و همین موضوع باعث می‌شود تولیدات کشاورزی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.

بیشتر بخوانید

قامت خمیده کشاورزی و دامداری زیر بار خشکسالی

او در خصوص حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی تصریح کرد: حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی تاثیر به‌سزایی بر تولید محصولات باغی خواهد داشت و در حال حاضر با ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی نهاده‌های کشاورزی با قیمتی ارزان‌تر به دست کشاورز می‌رسد. علاوه بر این می‌توان با این ارز نهاده ارزان قیمتی برای تولید محصولات بسیار با کیفیت‌تر تهیه کرد، اما زمانی که ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی حذف شود، مسلم است که قیمت بسیاری از نهاده‌های کشاورزی بالاتر خواهد رفت و محصول تهیه شده نیز با نرخی گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مشاور معاون وزیر کشاورزی برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته بندی و صنایع غذایی را در توسعه فروش و صادرات و رونق تولید موثر خواند و تاکید کرد: ضرورت کنونی در صنعت باغبانی کشور تولید محصولات باکیفیت است، نباید به خام فروشی محصولات تکیه کرد بلکه لازم است حتی الامکان محصولات تولید شده را فرآوری کرده و سپس به دنیا فروخت، زیرا هر کدام از این محصولات در صورت فرآوری می‌تواند طیف وسیعی از محصولات غذایی را تولید کند.

رستم پور درباره برنامه‌های پیشنهادی دولت برای رفع خشکسالی اظهار کرد: بهترین پیشنهاد برای این موضوع توسعه آبیاری تحت فشار در صنعت باغبانی گسترش آبیاری هوشمند و همچنین جایگزین کردن آبیاری زیرزمینی به جای آبیاری سطحی است. در حال حاضر از سه میلیون هکتار اراضی باغبانی کشور کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار آن مجهز به آبیاری قطره‌ای است. این در حالی است که لازم است تمام اراضی باغبانی کشور مجهز به آبیاری قطره‌ای و هوشمند شود.

اتنهای پیام//ص.ب.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی خشکسالی محصولات باغی باغبانی کشور حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۶۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است.

سیداحمدرضا سیدعلیان ۸ اردیبهشت ماه در بازدید از یک شرکت دامداری، استفاده از بقایای بخش کشاورزی را فرصتی برای افزایش بهره‌وری دانست و بر اهمیت و جایگاه آب در تولید تأکید کرد.

وی اظهار کرد: به جای کلمه ضایعات و زائدات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم، این بقایای بخش کشاورزی و حتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

مدیرکل بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه به صورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده است.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه‌ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد، افزود: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه ضمن تأکید بر ایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری‌های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت‌های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات‌دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات می‌تواند قدم مؤثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

احمد داوطلب زرقی گفت: پیش‌روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه برخی مشکلات وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این بازدید با اشاره به اینکه نیشابور از شهرستان‌های پیشرو در زمینه دام استان است، به تقدیر از خدمات ارزنده‌ تشکل‌های بخش دامی شهرستان پرداخت و گفت: این شهرستان با بیش از ۶۱ هزار رأس دام سنگین و تولید شیری حدود ۲۶ هزار تن در سال در استان رتبه اول و در تولید گوشت با ۷ هزار و ۵۰۰ تن در سال، رتبه دوم را دارد.

علی مبارکی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل محدودکننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است، افزود: در بخش کشاورزی بیش از ۳۰ درصد بقایا داریم که قسمت عمده آن یا سوزانده و یا دور ریخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند دور ریختن بقایا باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌شود اما از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده‌های خام دامی از خارج کشور داریم، گفت: لازم است در خصوص صدور مجوزها و تسهیلات لازم برای بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن و تأمین امنیت غذایی می‌شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور