Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-28@15:07:04 GMT

چالش انتشار لیست بدهکاران و الزامات محرمانگی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۳۵۵۷

چالش انتشار لیست بدهکاران و الزامات محرمانگی

امتداد - یک کارشناس نظام بانکی گفت: افشای اطلاعات مشتریان، طبق قوانین موجود، خلاف قانون است که البته تنها شامل حال ایران نمی‌شود و در دیگر کشورها هم چنین روش‌هایی مجاز نیست.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، احمد عزیزی، چهره ماندگار و کارشناس نظام بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره درخواست وزیر اقتصاد مبنی بر قرار گرفتن لیست بدهکاران بانکی بر سایت‌های بانک‌های کشور گفت: یکی از مشکلاتی که در بانکداری در چنین اقداماتی وجود دارد، الزامات محرمانگی اطلاعات مشتریان است، ضمن اینکه اعداد اعلام شده از سوی بانک‌ها مورد قبول مشتریان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی درباره مشکل دیگر این مسئله ابراز کرد: معمولاً درگیر کردن افکار عمومی باعث پیچیده‌تر شدن فرآیند وصول مطالبات می‌شود و احیاناً مشکلات قانونی و قضایی برای بانک‌ها ایجاد خواهد کرد که به احتمال قوی مستلزم رأی قضایی است. بعلاوه اینکه مسائل دفاتر بانک ادعای بانک است و براساس قراردادها یکسری شرایط، مقررات و روش‌هایی برای محاسبات وجود دارد که بعضا مورد قبول مشتریان قرار ‌نمی‌گیرد.

 

این چهره ماندگار بانکی درادامه اضافه کرد: مشتریان حق دارند که این اعداد را با بانک‌ها مورد بحث گذارند، علاوه بر چالش صحت ارقام این امکان هم وجود دارد که چنین اقدامی باعث سوء استفاده رقبای مشتری و سایر بستانکاران‌ آنان شود و به تسریع اعسار سوق یابد یا به کج‌منشی و عدم تقارن اطلاعاتی دامن زند. موارد مورد اشاره مشکلاتی ایجاد می‌کند، به این معنا که مبانی قراردادی و محرمانگی مخالف استانداردهای بانکداری‌ حرفه‌ای‌ است. ضمن اینکه روش‌های وصول مطالبات هم ایجاب نمی‌کند که بانک‌ها به چنین ابزاری  متوسل شوند. اصل رعایت نظم عمومی هم استفاده از چنین روش‌هایی را مگر با حکم قضایی و قانونی، تجویز نمی‌کند. 

 

عزیزی در خصوص راه اصلاحی حل مشکل ابربدهکاران اظهار داشت: اصلاحات زیادی باید انجام شود از شیوه اعطای تسهیلات در اصول، روش‌های نظارتی در قوانین و مقرراتی بر نظام بانکی گرفته تا اصلاح قوانین ورشکستگی، توقف تکالیفی که به بانک‌ها می‌شود، تعیین مسئول مطالبات و معوقات بانکی باید مورد توجه قرار گیرد. 

 

این کارشناس نظام بانکداری در ادامه تاکید کرد: امکان اینکه روش‌هایی اینچنین زخم و صدمهٔ جدیدی بر پیکر نظام بانکی رنجور بزند بیشتر است و از طریق روش‌های غیرحرفه‌ای منطقاً نتیجه مطلوبی عاید و واصل نمی‌شود. مقرراتی از این دست، هرچند بدون اینکه نیت بدی در پسِ پشت آن باشد، می‌تواند به تخریب بیش از پیش فضای کسب و کار بیانجامد. 

 

وی در این رابطه اظهار داشت: افشای اطلاعات مشتریان، طبق قوانین موجود، خلاف قانون است، البته تنها شامل حال ایران نمی‌شود، در دیگر کشورها هم چنین روش‌هایی مجاز نیست و همین نکته می‌تواند بانک‌های ما را از استانداردهای بین‌المللی دورتر و مشتریانشان را به خارج از کشور فراری دهد.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: نظام بانکی روش هایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۳۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان

با توجه به حذف ارسال پیامک برای تراکنش‌های زیر ۳۰ هزار تومان در برخی از بانک‌ها اگر هنگام خرید اشخاصی به طور عمد و یا غیرعمد اقدام به برداشت کمتر از ۳۰ هزار تومان کنند کاربر از آن مطلع نخواهد شد و این معضل کاربران را گلایه‌مند کرده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و ادب؛ بانک‌ها چند سالی هست که برای پیامک شرط می‌گذارند که مثلا کم‌تر از ۵۰ هزار تومان و یا ۳۰ هزار تومان پیامک ارسال نمی‌شود و این دست سارقان فضای مجازی را بازتر می‌کند. لطفا پیگیری کنید.  

منبع: زهره صاحبی - شهروند خبرنگار 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود
  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • جزئیات دانلود و بارگذاری فیش حقوقی بازنشستگان
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان