Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:30:38 GMT

هدررفت بودجه‌ خرید واکسن با نزدن ماسک

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۳۷۳۶

هدررفت بودجه‌ خرید واکسن با نزدن ماسک

بزرگ‌ترین عارضه استفاده‌نکردن از ماسک، هدررفتن سرمایه‌ای است که از جیب مردم برای خرید واکسن کرونا صرف شد.

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه همشهری به قلم حسین کرمان‌پور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، آمده است: «روز گذشته اعلام شد میزان استفاده از ماسک در کشور به ۴۸درصد و میانگین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۴۷درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز آمار ابتلا و مرگ‌، روند نزولی دارد و نشانه‌های ورود به پیک ششم کرونا مشخص نشده اما با ادامه وضعیت رعایت پروتکل‌ها قطعا در آینده تأثیر بی‌توجهی به این پروتکل‌ها در آمارهای روزانه هم مشخص می‌شود. همه اینها در شرایطی است که با رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در پاییز سال گذشته، پیک سوم کرونا کنترل شد و حالا باید گفت که بزرگ‌ترین عارضه استفاده‌نکردن از ماسک، هدررفتن سرمایه‌ای است که از جیب مردم برای خرید واکسن کرونا صرف شد.

برای هر واکسن نزدیک به ۱۲دلار هزینه شده و رعایت‌نکردن پروتکل‌ها که مهم‌ترین آن، استفاده از ماسک است، تأثیر تمام هزینه‌ها و تلاش‌هایی که برای ایمن‌کردن جمعیت انجام شده، از میان می‌برد؛ چراکه در این وضعیت ویروس در جامعه باقی می‌ماند و همان‌ها که واکسن زده‌اند هم دوباره گرفتار می‌شوند. هم‌اکنون در کشورهای اروپایی که ممنوعیت استفاده از ماسک را پس از تزریق دوز اول برداشتند، پشیمان شده‌اند و دوباره رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار داده‌اند. ما در جنگ با کرونا قرار داریم و زمانی‌ که به میدان می‌رویم، علاوه‌ بر استفاده از لباس‌های ضد گلوله و کلاهخود و ... از اسلحه هم استفاده می‌کنیم تا احتمال تیرخوردن کم شود. در برابر کرونا هم همین وضعیت است. تنها با یک ابزار نمی‌توان به جنگ کرونا رفت. واکسیناسیون، استفاده از ماسک، تهویه مداوم هوا و دوری از تجمع‌ها، احتمال ابتلا به این بیماری را کم می‌کند یا اگر هم گرفتار آن شویم، میزان درگیری سطحی و خفیف خواهد بود.

استفاده از ماسک منجر می‌شود تا میزان ورود ویروس به مجاری تنفسی کم شود و فرد به سمت بستری‌شدن در بیمارستان و بخش‌های‌ آی‌سی‌یو نرود. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان ابتلا به نوع شدید کرونا در میان افرادی که در تجمع‌ها و دورهمی‌ها مبتلا شده‌اند، بیشتر از افرادی است که از یک فرد بیمار مبتلا شده‌اند؛ چرا که در مراسم و دورهمی‌ها، تنوع ویروس با حجم بالا وجود دارد و فرد در معرض چگالی بالاتری از ویروس قرار می‌گیرد. بنابراین زمانی‌ که در چنین محیطی گرفتار می‌شود، احتمال ابتلا به نوع حاد کرونا در او بالاتر است. بسیاری از خانواده‌هایی که به‌ طور جمعی مبتلا می‌شوند، هم همین وضعیت را دارند. یعنی وقتی از یک بیمار، مبتلا شده باشند، میزان ابتلایشان خفیف است اما اگر در مراسمی مثل سوگواری یا عروسی مبتلا شده باشند، میزان گرفتاری‌شان با ویروس شدیدتر است. همین مسئله نشان می‌دهد که چقدر دوری از تجمع‌ها و استفاده از ماسک می‌تواند ما را در برابر این بیماری محافظت کند.

ما روزانه به ناچار از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنیم. بنابراین لازم است که در این مکان‌ها همانند گذشته از دو ماسک استفاده کنیم و همچنان مسئله استفاده از ماسک برایمان باید در اولویت باشد. اما آن چه شاهد هستیم، کاهش میزان استفاده از ماسک در بسیاری از مناطق است؛ در حالی‌ که ماسک‌زدن، شست‌وشوی دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و راحت‌ترین نوع پروتکل‌های بهداشتی است. باید در این زمینه فرهنگسازی‌ دوباره‌ای صورت گیرد. برخی ادعا می‌کنند که استفاده از ماسک، میزان رسیدن اکسیژن به بدن را کم می‌کند، در حالی‌ که تحقیقات علمی خلاف این را نشان داده است و مشخص کرده که ماسک روند تنفس و اکسیژن‌رسانی را مختل نمی‌کند. علاوه‌ بر این، استفاده از ماسک منجر شده تا میزان ابتلا به سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند آنفلوآنزا هم به‌شدت کم شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر قدر از کلانشهرها به سمت شهرها و مناطق دوردست می‌رویم، میزان استفاده از ماسک هم کمتر می‌شود. در این مناطق حتی افرادی که همچنان از ماسک استفاده می‌کنند، مورد تمسخر واقع می‌شوند و رفتار آنها را وسواس‌گونه تلقی می‌کنند. حتی ما مشاهده می‌کنیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان کادر درمان کمرنگ شده است. این موضوع هم به عادی‌سازی ذهن برمی‌گردد. انسان به‌تدریج به سمت ساده‌انگاری مسائلی می‌رود که او را مقید می‌کند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرونا در ایران استفاده از ماسک پروتکل ها مبتلا شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۳۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد + تصاویر
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان