Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع سودانی امروز یکشنبه از توافق عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و عبدالله حمدوک، نخست وزیر پیشین بر سر یک سند سیاسی درباره قدرت پرده برداشتند. همزمان معترضان سودانی روز شنبه طی فراخوانی خواهان حضور در تظاهرات میلیونی امروز در مخالفت با کودتای نظامی و درخواست برای بازگشت غیرنظامیان به قدرت شدند،

به گزارش ایسنا، شبکه عربستانی الشرق به نقل از منابع سودانی گزارش داد که بین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق بر سر این سند سیاسی توافق شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع افزودند که سند مذکور طی ساعات آینده امضا خواهد شد.

در همین راستا، جریان «ابتکار ملی» سودان اعلام کرد که توافق بین بخش نظامی و حمدوک شامل بازگشت حمدوک به عنوان نخست وزیر و آزادی همه زندانیان سیاسی است.

این درحالی است که روز شنبه صدها تن از مردم سودان در شهر خارطوم شمال شرق پایتخت تظاهرات کردند و با ایجاد موانع و آتش زدن لاستیک‌های لاستیکی، شعارهایی علیه حکومت نظامی سر دادند.

معترضان با صدور فراخوان‌هایی سودانی‌ها را به مشارکت در تظاهرات میلیونی امروز دعوت کردند که برای چندمین بار از زمان آغاز کودتا برگزار می‌شود.

از ۲۵ اکتبر که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان اقدام به کودتای نظامی کرده و اکثر غیرنظامیان در قدرت را بازداشت و وضعیت فوق العاده اعلام کرد، تظاهرات‌هایی علیه ارتش و با درخواست بازگشت حکومت غیرنظامی به ویژه در خارطوم، پایتخت سودان برگزار شده است .

از سوی دیگر، احمد عثمان حمزه، والی منصوب شده ایالت خارطوم، روز شنبه تصمیمی را برای تشکیل کمیسیون تحقیقاتی درباره رویدادهای تظاهرات‌های ۱۳ و ۱۷ نوامبر صادر کرد. 

والی خارطوم در بیانیه‌ای کوتاه گفت که هدف این کمیته بررسی وقایع تظاهرات ۱۳ و ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ به ریاست "ماهر سعید مصطفی"، رئیس دادستانی عمومی است.»

در دو روز فوق الذکر، خارطوم شاهد تظاهرات اعتراض آمیز در رد تصمیمات عبدالفتاح البرهان، و خواستار بازگشت به حاکمیت غیرنظامی و دموکراتیک بود که منجر به کشته و ده ها زخمی شد.

روز شنبه کمیته مرکزی پزشکان سودان شمار کشته‌های اعتراضات ضد کودتا از آغاز را ۴۰ تن برآورد کرد.

این درحالی است که پلیس سودان مدعی است که به تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز برخورد کرده و متعهد به متفرق کردن تظاهرات «بر اساس استانداردهای بین‌المللی» است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کودتا در سودان عبدالفتاح البرهان روز شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل : در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم

وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد در صورت دستیابی به توافق مبادل اسرا، حمله نظامی در رفح به تعویق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل امروز شنبه در حساب کاربری خود در ایکس گفت اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی اسرائیل به رفح به تعویق می افتد.

در همین زمینه، «یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون اسرائیل گفت: «اگر انتخاب بین توقف جنگ در غزه و انعقاد توافق اسرا است، پس باید به سمت توافق پیش برویم.»

همچنین امروز خانواده‌های اسرای اسرائیل در غزه پس از انتشار پیام ویدئویی القسام درباره کشته شده ده‌ها نفر از اسرای صهیونیست در حملات رژیم صهیونیستی به غزه عنوان کردند: اسرائیل باید انتخاب کند، حمله به رفح یا توافق برای مبادله اسرا؟!

خانواده‌های اسرای اسرائیل تأکید کردند: «باید جنگ را متوقف کرد و بهای آن را پرداخت و حمله به رفح صرفا هزینه‌ای اضافی خواهد بود.»

القسام به تازگی در پیامی ویدئویی اعلام کرد: «فشار نظامی منجر به کشته شدن ده‌ها اسیر اسرائیلی در دستان ما شد و بقیه اسرا را هم از جشن گرفتن عید پسح همراه با عزیزانشان محروم ساخت.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • درخواست اسرای صهیونیست از نتانیاهو درباره پذیرش توافق آتش بس
  • تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه
  • اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • اسرائیل : در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم