Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@07:02:17 GMT

تحلیل عشقی از دلایل ناپایداری بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۵۸۳۹

تحلیل عشقی از دلایل ناپایداری بازار سرمایه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مجید عشقی بخشی از ناپایداری شرایط بورس را مربوط به تصمیماتی دانست که در سطح کلان و بدون توجه به اقتضائات و اصول حاکم بر بازار سرمایه اتخاذ می شود.

رئیس سازمان بورس افزود: این موضوع دیگر در اختیار سازمان بورس نبوده و بنابراین ضروری است با اخذ نظرات سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌ها، منافع حدود ۶۰ میلیون نفر سهامدار نیز لحاظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص اینکه چرا بازار بورس با یک مصاحبه یا توئیت کاملا بهم می ریزد، اظهار کرد: این موضوع لزوما ایراد نیست بلکه در تمام دنیا نیز این موضوع وجود دارد. مانند همین هفته که بازار رمزارزها با بیان مطلبی از سوی چین در مورد بیت کوین‌ها بلافاصله بهم ریخت.

عشقی با تاکید براینکه بازار سرمایه ذاتا یک بازار ریسکی است و سود آن تضمین شده نیست، افزود: بازدهی بلند مدت بازار بورس مشکلی ندارد و روندآن مثبت است.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: سیل نقدینگی ورودی به بازار در سال گذشته تخریب‌هایی را به همراه داشت که البته باید در آن زمان کنترل می‌شد و اگر تخلف هایی در آن دوره صورت گرفته باید بررسی و برخورد شود. اکنون نیز بحث تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در مجلس مصوب شده که می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی سازمان بورس حمایت از سهامداران خُرد و درشت است، بیان کرد: برای عمل به این وظیفه باید دو کار اصلی نظارت بر عملکرد ناشران و سلامت معاملات انجام شود که اکنون در دستور کار ما قرار دارد.

عشقی در تعریف بحث نظارت بر ناشران تصریح کرد: فعالیت شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس و منتشرکنندگان اوراق تامین مالی و سهام در بورس باید کاملا شفاف شود و در این مورد سازمان بورس به شرکت‌ها اعلام کرده، باید صورت‌های مالی خود را در موعد مقرر و به طور صحیح تحویل دهند و در انتشار اطلاعات نیز تخلف نکرده و افشای اطلاعات را به صورت کاملتر و دقیق‌تر انجام دهند.

رئیس سازمان بورس اظهار کرد: نظارت بر ناشران تاکنون به درستی انجام شده و براساس آمار شش ماه گذشته تاکنون ۹۹.۵ درصد شرکت‌ها گزارش‌های خود را در موعد مقرر در سامانه کدال بارگذاری کرده اند.

وی اولویت بعدی سازمان بورس را افزایش کیفیت گزارش‌ها دانست و گفت: اکنون سازمان بورس در حال بررسی موضوع کیفیت گزارش‌ها است به نحوی که گزارش‌های اعلامی حاوی اطلاعات معنادار و صحیحی برای اتخاذ تصمیم درست از سوی سهامداران باشد.

عشقی وظیفه دیگر سازمان بورس را نظارت بر معاملات برشمرد و ادامه داد: برخی مباحث مطروحه در این خصوص در رسانه‌ها و از سوی برخی اشخاص غیرمنصفانه و برخلاف واقع است. البته می‌پذیریم که یکسری نقایص در امر نظارتی بورس وجود داشته اگرچه نقص هم نیست. زیرا به یکباره بازاری با وجود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کد فعال سهامداری به ۶۰ میلیون کد سهامداری رسید که بیشتر از ۱۵ میلیون نفر از آنها فعال هستند و طبعا باید نحوه و نوع نظارت در بازار ۲۰۰ هزار نفری با بازار ۱۵ میلیون فعال و ۵۰ میلیون سهامدار عدالت متفاوت باشد.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: در کنار اصلاحات ساختارهای حقوقی و قانونی، ساختار نظارتی نیز باید بصورت مستمر اصلاح شود و ما عزم جدی در خصوص اصلاح و ارتقاء ساختار نظارت بر معاملات داریم. بحث بسیارمهم دیگر در سازمان بورس پاسخگویی به سهامداران و راهنمایی آنها و ارتقای سواد رسانه‌ای است که در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 638751 برچسب‌ها بازار سرمایه بورس تهران مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس تهران مجلس شورای اسلامی رئیس سازمان بورس بازار سرمایه گزارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا

معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته در بورس کالا انجام شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته‌ای که گذشت 400 شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله 3 میلیون و 281 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش 36.1 هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات 10 شرکت برتر 15.9 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بر این اساس بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به 7 اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد که جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله 6 هزار و 400 تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش 2 هزار و 805 میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش 138 هزار و 400 تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد تومان، دوم شد.

. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش 85 هزار و 500 تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان، سوم شد.

. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله 11 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و 821 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش 104 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و 486 میلیارد تومان پنجم شد.

. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله 55 هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و 298 میلیارد تومان، ششم شد.

. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش 245 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و 53 میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.

. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله 190 هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد.

. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) 64 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش 962 میلیارد تومان فروخت نهم شد.

. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش 162 هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش 816 میلیارد تومان دهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت