Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@19:31:12 GMT

صنعت قطعه‌سازی مهم‌تر است یا صنعت خودرو؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۵۹۵۵

صنعت قطعه‌سازی مهم‌تر است یا صنعت خودرو؟

واقعیت این است که با شرایط موجود در صنعت قطعه سازی نمی‌توان به موفقیت رسید، بنابراین نیازمند تحول در این حوزه هستیم و به نظر می‌رسد دولت جدید متوجه این نکته مهم شده است که صنعت قطعه‌سازی از صنعت خودرو، مهم‌تراست. - اخبار اقتصادی -

خبرگزاری تسنیم، اقتدار اقتصادی هر کشوری، بعد از اقتدار نظامی که ابزار مهم بازدارندگی برای دفاع از کشور و سرزمین به شمار می رود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از انقلاب اسلامی، تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد و در سال‌های اخیر با روی کار آمدن دولت ترامپ، اولین بخشی که مورد تحریم واقع شد، صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی کشور بود، چراکه می‌دانستند شاهرگ حیاتی اقتصاد هر کشوری صنعت خودروسازی و به ویژه صنعت قطعه سازی آن کشور است.

در دهه‌های گذشته چین طبق یک برنامه کارآمد و استراتژی بلندمدت، آینده صنعت خودروسازی خود را تعریف و بر اساس آن، راهبرد و سیاست بلند مدت خود را جهت توسعه و تقویت آن تعیین کرد. چین متوجه این نکته مهم بود که برای قوی بودن در صنعت خودرو سازی باید صنعت قطعه سازی توانمندی در اختیار داشت تا صنعت خودرو سازی به پشتوانه آن بتواند از قدرت و توانایی تولید بالایی برخوردار باشد، بنابراین شروع به کنترل و نظارت بر برنامه بلند مدت در دستورکار چینی ها قرار گرفت، سپس با یک ساختار نظارتی و در قالب اقتصاد رقابتی، بخش خصوصی را وارد میدان کرد و شرایط رقابتی در طول چند دهه عاملی شد که صنعت خودرو سازی چین سال گذشته با تولید 32 میلیون خودرو از نظر تعداد تولید، رتبه اول در جهان را به خود اختصاص داد.

متاسفانه در کشورما بعد از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی این صنعت با مشکل و عدم توسعه روبرو شد و بعد از پایان جنگ نیز آن طور که باید و شاید به این صنعت مهم و استراتژیک توجه چندانی نشد. بخش خصوصی انتظارات مهمی از دولت جدید دارد و باید در این زمینه سیاستگذاری شود و دولت برنامه‌های مدون و مشخص را توسط خبرگان طراحی و در عین حال نقاط ضعف و قوت این صنعت را شناسایی کند. باید به جمعیت 600 الی 700 میلیونی همسایگان و محیط پیرامونی کشور توجه داشت و بازارهای مصرف را برای این صنعت شناسایی کرد، قوانین مداخله‌گر و موانع را از میان برداشت و قوانین تشویقی را وضع کرد تا بخش خصوصی با انگیزه، قدرت و اطمینان خاطر به عرصه تولید قطعات و همچنین به روز کردن تولیدات این صنعت روی آورد.

به نظر می‌رسد دولت جدید متوجه این نکته مهم شده است که قطعه از خودرو مهم‌تر است و با شرایط و وضع موجود نمی‌توان در این صنعت به کارآیی رسید، بنابراین باید در مسیر تحول گام برداشت و با اصلاح قوانین از مشکلات عبور و به بهبود وضعیت فعلی کمک کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین بازدید خود به کارخانه ایران خودرو رفت و عنوان کرد که باید به مرور تمامی موانع و مشکلات صنعت خودرو و قطعات آن برداشته شود و امیدوار هستیم که آینده بهتری در انتظار صنعت خودرو و همچنین صنعت قطعه سازی که پیش نیاز اساسی تولید خودرو است، باشد.

* رضا رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت قطعه سازی صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۵۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع

مدیرعامل شرکت توانیر از پرداخت ١٥ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق کشور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی سراسری نیروگاههای کشور هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاهها اعلام کرد و گفت: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر طی دو نوبت یکبار 20 هزار میلیارد تومان و یک نوبت هم 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و از ابتدای اردیبهشت نیز جریان پرداخت نقدی به شرکت های تولید کننده برق از طریق بورس دنبال می شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر محترم نیرو که باید سهم معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویتها به تولیدکنندگان برق و بخشهای انتقال و توزیع تخصیص می یافت که با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچکتر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکتهای توزیع و تولید برق هستیم تا خود شرکتها در قبال درآمد و هزینه های خود مسوولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکتها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاهها طی یک بازه زمانی ٣ ساله را که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • حداقل تولید مرغ در اردیبهشت ۳۰۰ هزار تن است
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی وارد کنند؟
  • کشف ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در سرایان
  • آماده‌سازی یک میلیون قطعه زمین مسکن ملی در کشور
  • بومی‌سازی دوربین های ضد انفجار برای صنعت دریایی در شرکت دانش‌ بنیان