Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@10:49:53 GMT

موبایل در صدر کالاهای وارداتی به کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۵۹۷۱

موبایل در صدر کالاهای وارداتی به کشور

نیمه نخست۱۴۰۰،ده کالا عمده صادرات ایران را با ارزش ۶.۹ میلیارددلار و سهم حدود ۴۳.۳ درصد از کل ارزش صادرات تشکیل میدهند که سهم بالای ارزشی در مقابل سهم کم تعدادی، نشان از تنوع کم صادرات دارد.

به گزارش مشرق، بررسی آمارهای واصله از گمرک نشان می‌دهد که طی نیمه نخست ۱۴۰۰، ۱۰ کالا عمده صادرات ایران را با ارزش ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیارددلار و سهم حدود ۴۳.۳ درصد از کل ارزش صادرات تشکیل می‌دهند که سهم بالای ارزشی در مقابل سهم کم تعدادی، نشانی از تنوع کم اقلام صادراتی ایران است.

مهمترین عوامل اثرگذار بر رشد صادرات غیرنفتی

مهمترین کالای صادراتی ایران طی نیمه نخست ۱۴۰۰، «متانول» با ارزش حدود ۱.۱ میلیارد دلار بوده که ۶.۶ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران در این بازه زمانی را به خود اختصاص داده است. میانگین قیمت صادرات این کالا نیز طی بازه مذکور ۲۴۹ دلار در هر تن است. کالاهای «پلی اتیلن» و محصولات نیمه تمام از آهن دو قلم عمده صادراتی دیگر ایران هستندکه ارزش صادرات آنها طی مدت مورد بررسی به ترتیب ۹۸۰ میلیون دلار و ۸۶۴ میلیون دلار است.

سهم این دو کالا از ارزش صادرات غیرنفتی در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ترتیب ۶.۱ درصد و ۵.۴ درصد است. میانگین قیمت دو کالای مذکور در نیمه نخست ۱۴۰۰ به ترتیب حدود ۱۳۰۰ و ۷۲۳ دلار به ازای هرتن بوده است. پنج تعرفه مربوط به «متانول»، «ورق»، «شمش» و «میله فولادی» و «پلی اتیلن گرید فیلم» مهمترین عوامل اثرگذار بر رشد صادرات غیرنفتی طی مدت مورد بررسی هستند.

تلفن همراه، در صدر کالاهای وارداتی

از میان کالاهای وارداتی طی نیمه نخست ۱۴۰۰، تعداد ۱۰ کالا عمده واردات ایران را با مجموع ارزشی ۸.۲ میلیارددلار و سهم حدود ۳۵.۴ درصد از کل ارزش واردات تشکیل می‌دهند.

بیشترین ارزش واردات ایران طی نیمه نخست ۱۴۰۰ نیز مربوط به «گوشی تلفن همراه»، «ذرت دامی» و «دانه سویا» بوده که ارزش واردات از این اقلام، به ترتیب حدود ۱.۸ میلیارد دلار (۷.۸ درصد از ارزش کل واردات)، ۱.۵ میلیارد دلار (۶.۴ درصد از ارزش کل واردات) و ۹۸۵ میلیون دلار (۴.۳ درصد از ارزش کل واردات) بوده است. میانگین قیمت سه قلم مذکور طی نیمه نخست نیز به ترتیب ۵۵۶ دلار به ازای هر کیلوگرم، ۳۳۶ دلار به ازای هر تن و ۶۵۷ دلار به ازای هر تن است.

تعداد ۹ کالا از ۱۰ تعرفه کالاهای عمده وارداتی طی مدت مورد بررسی را اقلام کشاورزی و غذایی تشکیل می دهندکه اغلب با رشد قابل توجه واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شده‌اند. طی نیمه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۲ میلیون تن گندم وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۷ برابر شده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو گمرک ایران تجارت خارجی صادرات واردات گوشی موبایل موبایل گوشی هوشمند درصد از ارزش کل دلار به ازای صادرات غیرنفتی ارزش صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۵۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه دلیری مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، گفت: نمایشگاه ایران اکسپو در دو دوره اخیر رویکرد جدیدی را ایجاد کرده و چهار دوره قبل این نمایشگاه پیش‌از فراگیری بیماری کرونا بود؛ از دوره قبل بنا شد تا مهمانان خارجیِ متناسب و متمایل به همکاری با ایران به این نمایشگاه حضور داشته باشند.

مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو رادیویی، افزود: کشوری مانند چین که دارای بازار بزرگی از واردات و صادرات است، حدود ۱۲۰ دوره نمایشگاه برگزار می‌کند و مخاطب مورد نظر خود را در اکثر نقاط جهان پیدا کرده و هم‌اکنون صدر تقویم نمایشگاه جهان است؛ علاوه بر این نمایشگاه واردات چین نیز طی ۶ دوره برگزار شد که این موضوع هم موقعیت مناسبی برای کشورش ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد صادرات ایران در دو گروه کالایی محصولات نفت پایه و محصولات معدنی عنوان می‌شود که ایده آل کشور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت تولید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتری باشد و از خام فروشی بپرهیزیم و صادرات خدمات را هم در حد گسترده‌تری انجام دهیم.

دلیری در پایان عنوان کرد: برای ثبت برخی محصولات ایرانی به ویژه دارو در کشورهای مختلف و تأیید استانداردها باید همت بیشتری در حوزه بازاریابی نشان دهیم.

کد خبر 6097210 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی
  • افزایش ۴۸درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳