Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، این رقابت چالش برانگیز، درمجموع میان هفت نامزد انتخاباتی که سودای نشستن بر مسند «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری فعلی این کشور را برای یک دوره چهارساله (۲۰۲۶-۲۰۲۲) دارند، در حالی برگزار می شود که نظرسنجی های انجام شده پیش بینی کرده اند هیچ یک از کاندیداها موفق به کسب آراء مورد نیاز (۱+۵۰ درصد آرا) برای پیروزی در دور اول انتخابات نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، نتایج این نظرسنجی ها که به دلیل اشتباهات پیشین بسیار مورد انتقاد هستند، کارزار اصلی را میان «گابریل بوریک» از حزب چپگرا و «خوزه آنتونیو کست» از حزب راست گرای مسیحی این کشور می دانند.

از سوی دیگر، به عقیده «پابلو خوفره» تحلیلگر بین المللی اهل شیلی، اگرچه بوریک و کست کسانی هستند که شانس بیشتری برای پیروزی دارند، اما ممکن است با یک غافلگیری در نتیجه انتخابات از طرف «یسنی پرووست» وارث حزب چپگرای میانه و اکثریت جدید یا «سباستین سیشل» نماینده اتحادیه رسمی پودموس ماس شیلی مواجه شوند.

در این کارزار انتخاباتی، همچنین «مارکو انریکز- اومینامی» از حزب ترقی خواهان، «ادواردو آرتس» از اتحادیه پاتریوتیک (میهنی) و «فرانکو پاریسی» از حزب مردمی به رقابت می پردازند.

علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، شیلیایی ها امروز باید ۱۵۵ نماینده و ۲۷ سناتور را از میان ۴۳ نفر نیز انتخاب کنند.

خوفره در گفت وگو با پرنسا لاتینا گفت: این انتخابات نیز در نوع خود خیلی خاص است؛ زیرا به دلیل روند اصلاح قانون اساسی جدید، هیچ تعریف روشنی از آنچه قرار است در قانونگذاری اتفاق بیفتد، وجود ندارد. احتمالا پارلمانی نسبتا پراکنده به وجود خواهد آمد که چه بخواهیم چه نخواهیم براساس اتحادها و توافقات شکل خواهد گرفت.

یکی دیگر از ابهامات موجود، امتناع از رأی دادن است؛ پدیده ای که از سال ۲۰۱۲ که اجبار رأی دادن در این کشور برداشته شد، رو به افزایش است؛ تا جایی که پینیرا (در سال ۲۰۱۸) با کسب کمتر از نیمی از آراء انتخاب شد و درخصوص انتخابات منطقه ای و محلی نیز میزان مشارکت ۲۰ درصد بود.

با این وجود، امکان دارد این مشارکت روز یکشنبه افزایش یابد؛ طبق نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه ملی جوانان شیلی، ۷۷ درصد جوانان برای رای دادن اعلام آمادگی کرده اند.

انتخابات شیلی، دو سال پس از انفجار تظاهرات سال ۲۰۱۹ دانشجویان شیلی با بهانه افزایش تعرفه مترو و در واقع علیه نابرابری های اجتماعی و اقتصادی به وقوع می پیوندد. دامنه این اعتراضات که بعدها در سراسر شیلی گسترده شد، نارضایتی مردم این کشور را از تبعیض های اجتماعی و مدل نئولیبرالی نشان داد.

این اعتراضات که با سرکوب شدید ماموران امنیتی و نظامی مواجه شد، به کشته شدن حدود ۳۰ نفر و زخمی شدن هزاران تن منجر شد و ۴۶۰ نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند.

آتش اعتراضات نه تنها سیاست‌های اقتصادی دولت پینیرا را به چالش کشید بلکه به بحرانی اجتماعی بدل شد. بحران اجتماعی که به نوشته افه، همزمان با آماده سازی پیش‌نویس قانون اساسی جدید و طبق نظرسنجی‌ها از عدم وجود هیچگونه شانسی برای سایر هفت نامزد در دور نخست انتخابات خبر می‌دهد.

با این وجود، جریان اعتراضات به تحقق مطالبه جدی مردمی درجهت بازنویسی قانون اساسی و جایگزینی آن با قانون زمان دیکتاتوری آگوستو پینوشه (۱۹۹۰-۱۹۷۳) ختم شد. قانون جدیدی که در سال جدید (۲۰۲۲) با دولت جدید به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

«سباستین پینیرا» رئیس جمهور فعلی این کشور نمی تواند در انتخابات شرکت کند، چرا که قانون اساسی شیلی تصاحب منصب ریاست جمهوری توسط یک نفر برای دو دور متوالی را ممنوع کرده است.

پینیرا تاجر و سیاستمدار میلیاردر شیلیایی است که از سال ۲۰۱۸ سکاندار شیلی شد. وی همچنین در سال های ۲۰۱۴-۲۰۱۰ نخستین رئیس جمهوری راستگرای شیلی در بیست سال گذشته بود.

از مهرماه گذشته، نمایندگان مخالف در پارلمان شیلی به دنبال افشاگری ها در اسناد پاندورا درباره نقش «سباستین پینیرا» رئیس جمهوری این کشور در معاملات تجاری ساحلی مشکوک، خواستار برکناری وی شده بودند.

بیش از ۱۵ میلیون شیلیایی در حالی برای انتخابات این کشور آماده می شوند که بسیاری از رای دهندگان هنوز مردد هستند که به کدام نامزد رای دهند.

برچسب‌ها رفراندوم انتخابات پارلمانی شیلی انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رفراندوم انتخابات پارلمانی شیلی رفراندوم انتخابات پارلمانی شیلی انتخابات ریاست جمهوری قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۷۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏

به گزارش "ورزش سه"، مدتی است شایعاتی درباره آینده سرژیو ‏کونسیسائو، سرمربی پورتو، مطرح شده و گفته می‌شد او احتمالا در ‏پایان فصل از این تیم جدا خواهد شد. ‏

رئیس فعلی باشگاه پورتو، پینتو داکاستا، امروز حمایت کامل و بی‌ ‏قید و شرط خود را از کونسیسائو اعلام کرد و گفت اگر هفته آینده در ‏انتخابات ریاست باشگاه رای بیاورد قرارداد کونسیسائو به شکل ‏اتوماتیک تمدید خواهد کشد. ‏

رئیس پورتو در صحبتهایش گفت:" سرژیو کونسیسائو با من ادامه ‏خواهد داد. همین‌قدر صریح می‌گویم. آیا من با خودش هماهنگ ‏کرده‌ام و مطمئنم او هم موافق است؟ بله، اگر اینطور نبود الان این ‏حرف را نمی‌زدم". ‏

روزنامه آبولا در گزارشی اعلام کرد در واقع در قرارداد کونسیسائو با ‏باشگاه پورتو بندی وجود دارد که بر اساس آن اگر فردی به غیر از ‏پینتو داکاستا به عنوان رئیس باشگاه انتخاب شود قرارداد کونسیسائو ‏به صورت دوطرفه فسخ خواهد شد، بدون اینکه به دو طرف ضرر و ‏زیان مالی وارد شود. ‏

این روزنامه می‌گوید کونسیسائو از مدیران باشگاه خواهان اضافه ‏شدن این بند به قراردادش بوده چرا که نمی‌خواسته در صورت حضور ‏رئیسی جدید در باشگاه، حضور او باعث ایجاد تنش شده و مانع از ‏پیش‌رفت برنامه‌های هیئت مدیره جدید بشود. ‏

به این ترتیب اگر هفته آینده در انتخابات ریاست باشگاه پورتو یکی از ‏دو رقیب رئیس فعلی، یعنی آندره ویاش‌بواش یا نونو لوبو، در ‏رای‌گیری پیروز شوند قرارداد کونسیسائو به عنوان سرمربی به پایان ‏خواهد رسید و او پورتو را ترک خواهد کرد. ‏

دیگر خبرها

  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • اجرای قانون اساسی در حوزه‌های مختلف مدنظر باشد
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است
  • شرایط عجیب در پورتو؛ سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • وزیر کشور: فراجا نیرو‌های خود را در برخورد با بی حجابی توجیه کرده
  • موضوع عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهبی و سنتی ماست