Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، به طور کلی، مواد غذایی که با آسیب سلولی مقابله می‌کنند یا التهاب را کاهش می‌دهند می‌تواند به معکوس شدن روند چرب شدن کبد کمک کنند.


تاثیر رژیم غذایی در درمان کبد چرب
رژیم غذایی مدیترانه‌ای را امتحان کنید. اگرچه این رژیم اختصاصا برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ایجاد نشده است، اما این رژیم غذایی ترکیبی از انواع چربی‌های سالم، آنتی اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده است که به کاهش چربی در کبد کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهی و غذا‌های دریایی، میوه ها، غلات کامل، آجیل، روغن زیتون، سبزیجات، آووکادو و حبوبات بیشترین اجزا تشکیل دهنده این رژیم هستند.

چربی‌های مناسب را انتخاب کنید
سلول‌ها از گلوکز برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. انسولین به انتقال گلوکز غذا به سلول‌ها کمک می‌کند. افراد مبتلا به کبد چرب اغلب دچار مقاومت به انسولین هستند. بدین معنا که بدن انسولین تولید می‌کند، اما نمی‌تواند از آن به خوبی استفاده کند. در نتیجه گلوکز در خون تجمع می‌یابد و کبد آن را به چربی تبدیل می‌کند. برخی از چربی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند به بدن در استفاده بهتر از انسولین کمک کنند. این بدان معناست که سلول‌ها می‌توانند گلوکز دریافت کنند و کبد نیازی به چربی سازی و ذخیره چربی ندارد. اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه کتان و روغن دانه کتان و سبزیجات برگ دار، چربی‌های اشباع نشده در منابع گیاهی مانند زیتون، آجیل و آووکادو از این دسته هستند.

مواد غذایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد
چربی‌های اشباع مانند پنیر پر چرب، ماست پرچرب و گوشت قرمز که منجر به رسوب چربی بیشتر در کبد می‌شود. محصولات پخته شده و غذا‌های سرخ شده که با روغن پالم یا نارگیل تهیه می‌شوند. مواد قندی مانند آب نبات، نوشابه و شربت با فروکتوز بالا

آنتی اکسیدان‌ها و مکمل‌ها برای سلامت کبد
وقتی مواد مغذی به درستی تجزیه نشوند، سلول‌ها آسیب می‌بینند. این موضوع می‌تواند منجر به تجمع چربی در کبد شود. اما ترکیباتی که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند می‌توانند به محافظت از سلول‌ها در برابر این آسیب کمک کنند. قهوه، چای سبز، سیر خام، میوه‌ها به ویژه انواع توت ها، سبزیجات، ویتامین‌ای در دانه‌های آفتابگردان، بادام ها، روغن‌های مایع گیاهی با چربی‌های غیر اشباع تک، مانند روغن زیتون یا کانولا از این دسته مواد غذایی هستند. رزوراترول، که از پوست انگور قرمز به دست می‌آید، ممکن است به کنترل التهاب کمک کند. مطالعات متناقض نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. سلنیوم نیز یک ماده معدنی است که در آجیل، ماهی تن و صدف یافت می‌شود.

ویتامین دی
سطح پایین ویتامین دی ممکن است در بیماری شدیدتر کبد چرب نقش داشته باشد. هنگامی که در معرض نور خورشید هستید بدن ویتامین D تولید می‌کند.

پتاسیم
سطح پایین پتاسیم ممکن است با بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مرتبط باشد. ماهی کاد، ماهی آزاد و ساردین منابع خوبی از پتاسیم هستند. همچنین در سبزیجات شامل کلم بروکلی، نخود فرنگی و سیب زمینی شیرین و میوه‌هایی مانند موز، کیوی و زردآلو وجود دارد. مواد لبنی مانند شیر و ماست نیز سرشار از پتاسیم هستند.

از مصرف الکل اجتناب کنید
اگر بیماری کبد چرب ناشی از نوشیدن زیاد الکل باشد، نباید اصلا مشروبات الکلی مصرف کنید. این موضوع می‌تواند منجر به آسیب جدی‌تر کبدی شود.

کاهش وزن برای درمان کبد چرب
حتی کاهش تنها ۵ درصد وزن بدن می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند. کاهش بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن موجب کاهش التهاب و احتمال آسیب به سلول‌های کبدی می‌شود. حتی ممکن است بخشی از آسیب را عکس کنید. آهسته پیش بروید چراکه کاهش سریع وزن ممکن است خطرناک باشد.

ورزش هوازی
تمرینات سنگین هوازی ممکن است موجب کاهش چربی در بدن شود. تمرینات مقاومتی یا قدرتی مانند وزنه برداری نیز می‌توانند در درمان کبد چرب موثر باشد. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تمرینات هوازی سطح متوسط تا بالا حداقل ۵ روز در هفته و تمرینات قدرتی متوسط تا بالا، ۳ روز در هفته توصیه می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کبد چربی درمان درمان کبد چرب رژیم غذایی مواد غذایی سلول ها چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر خبرها

  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده