Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان ملل در گزارشی سه صفحه ای هشدار داد نظام مالی افغانستان تا فروپاشی فقط چند ماه فاصله دارد و تبعات اجتماعی این رویداد بسیار گسترده خواهد بود.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، سازمان ملل متحد امروز دوشنبه با قید فوریت هشدار داد چنانچه برای سرپا نگه داشتن بانک های افغانستان اقدامی صورت نگیرد؛ با توجه به ناتوانی مردم از بازپرداخت وام ها، کاهش سپرده گذاری و همچنین کندی چرخش نقدینگی، نظام مالی این کشور بیش از چند ماه تا فروپاشی فاصله نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی سه صفحه ای با تمرکز بر نظام مالی و بانکی افغانستان، افزود: هزینه اقتصادی و نتایج منفی اجتماعی حاصل از این فروپاشی، بسیار عظیم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: امکان حرکت تروریست‌ها از افغانستان به روسیه وجود دارد

از نیمه ماه آگوست که طالبان بر افغانستان مسلط شده است؛ حمایت های مالی خارجی از این کشور عملاً متوقف شد حال آنکه آمریکا هم ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های افغانستان را بلوکه کرده است.

برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داد که در راستای بهبود توان تولید محدود افغانستان، باید به سرعت راهی برای حل مشکل بانکی این کشور پیدا کرد.

با این حال، سازمان ملل گفت که باید اطمینان حاصل کنیم که با حمایت از بخش بانکی افغانستان، از طالبان حمایت نکرده ایم.

بیشتر بخوانید: آمریکا: طالبان بحران اقتصادی را اشتباه تفسیر می‌کند

پیشتر نیز ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه هشدار داده بود چنانچه آمریکا دارایی های افغانستان را آزاد نکند؛ شاهد تداوم کاهش ارزش پول ملی این کشور (افغانی) خواهیم بود.

وی افزود: همکاران آمریکایی باید هر طور شده این مشکل را رفع کنند؛ من منطق پشت این اقدام (بلوکه کردن دارایی های افغانستان) را به طور کامل درک نمی کنم. پولی که در گردش نباشد؛ ارزش خود را از دست می دهد.

در همین حال، فقر و بیکاری با شروع فصل سرما رو به گسترش است. نهادهای بین‌المللی هشدار می‌دهند که بحران انسانی در افغانستان منجر به بدترین فاجعه بشری خواهد شد.

پیشتر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا، مصادره ثروت و پول افغانستان را دور از منطق خوانده و گفته بود: مسدود ‌کردن پول‌های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم آمریکا است.

در مقابل، «توماس وست» نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان مدعی شد: مقامات واشنگتن برای سال‌ها به طالبان تاکید کردند که اگر آنها به ‌جای حل و فصل و مذاکره با دیگر افغان‌ها، به دنبال تصرف نظامی باشند، کمک‌های حیاتی ارائه شده توسط جامعه بین‌المللی، در اقتصادی که به شدت وابسته به کمک‌ها، از جمله خدمات اساسی است؛ متوقف می شود و این اتفاق افتاد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو افغانستان سازمان ملل متحد طالبان افغانستان نظام بانکی فروپاشی اقتصادی نقدینگی برنامه توسعه سازمان ملل کنگره آمریکا طالبان آمریکا سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه