Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر و به نقل از اداره کل شیلات استان بوشهر، حمیدرضا پیشاهنگ مجری یکی از طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی گفت: بعد از رکود فعالیت دو طرح پرورش ماهی بزرگ در استان بوشهر، توسعه این طرح دور از باور به نظر می‌رسید و مورد حمایت دستگاه‌های استانی نبود، اما پشتیبانی و هدایت شیلات موجب شد تا دو طرح در دیلم و کنگان اجرا شود و با رسیدن به تولید و مشخص شدن اقتصادی بودن آن‌ها توسعه پیدا کند به‌طوری‌که این روز‌ها شیلات با میزان زیاد تقاضا برای سرمایه‌گذاری مواجه است و این صنعت به یکی از صنایع پیشران استان در زمینه تولید و اشتغال تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او با اشاره به اینکه صنعت پرورش ماهی در قفس‌، نسبت به سایر طرح‌های پرورش آبزیان مزایای بیشتری دارد، افزود: این طرح انرژی بر نیست و به برق نیاز ندارد و حتی در مصرف بنزین هم از بنزین یارانه‌ای استفاده نمی‌کند. در واقع به‌جز تسهیلات، از دولت هیچ یارانه‌ای بابت تولید دریافت نمی‌کند و البته نیازی هم نیست. مخرب محیط زیست هم نیست و حتی به‌دلیل تشکیل زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در محیط پیرامون قفس‌ها، از جنبه‌های مثبت زیست محیطی هم برخوردار است.

این پرورش‌دهنده آبزی، ادامه داد: از دیگر جنبه‌های مثبت این طرح‌ها بازار به نسبت بهتر آن در قیاس با میگو است، زیرا گرایش مردم دنیا به مصرف ماهی بیش از میگو است و مقایسه سرانه مصرف این دو آبزی خود گویای این مطلب است.

شناور جرثقیل‌دار در بوشهر نداریم

او همچنین عنوان کرد: در زمینه ساخت قفس‌ها نیز سرمایه گذاری کرده‌ایم و اکنون شرکت‌های مستقر در استان مونتاژ و نصب قفس‌ها را انجام می‌دهند و نیاز به خارج به حداقل رسیده است.

پیشاهنگ به مشکلات این طرح‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی طرح‌های پرورش ماهی در قفس‌های دریایی، نبود شرکت‌هایی است که باید خدمات مورد نیاز این طرح‌ها را پشتیبانی کنند. به طور مثال نبود شناور جرثقیل‌دار باعث شده تا به هنگام تعویض تور، تور‌های قبلی به‌جای خارج شدن از آب و شست و شو و نصب در دوره‌های بعدی تولید، به دست غواص پاره شود.زیرا به‌دلیل چسبیدن گیاهان و جانوران دریایی به بدنه تور و سنگینی آن، امکان خارج کردن آن از آب بدون جرثقیل میسر نیست. همین مورد باعث شده تا در هر دوره تولید ۳ تور را پاره کنیم و کنار بگذاریم که هزینه زیادی به تولید کننده تحمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید

روستاییان ساحل‌نشین بوشهر در طرح‌های پرورش آبزیان مشارکت می‌کنند پرورش ماهی در قفس از طرح‌های اولویت دار بوشهر است

او گفت: ضروری است که شیلات نسبت به سازماندهی این نوع شرکت‌ها و حمایت از آن‌ها اقدام کند.

این فعال حوزه شیلات عنوان کرد: در زمینه کنترل بیماری‌های ماهی هم مشکل جدی وجود دارد و لازم است اداره کل دامپزشکی در این زمینه فکری اساسی کند.

گونه‌های جدید پرورش داده شود

پیشاهنگ ادامه داد: همچنین باید برای جایگزینی گونه ماهی سی باس که اینک در قفس‌های دریایی پرورش داده می‌شود چاره‌ای اندیشیده شود. گرچه اکنون به علت میزان کم تولید، بازار فروش این محصول با مشکل چندانی مواجه نیست و هر کیلوگرم آن بستگی به اندازه ماهی از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما واضح است که تمایل مردم به مصرف این ماهی زیاد نیست و در صورت تولید انبوه با مشکلاتی مواجه خواهد شد. بنابراین باید برای ورود گونه‌های دیگر به ویژه گونه‌های بومی از جمله ماهی هامور اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

اکنون ۶ طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در محدوده آب‌های ساحلی استان بوشهر با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ در حال اجرا است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرورش ماهی ماهی در قفس شیلات آبزی پروری پرورش آبزیان قفس های دریایی پرورش ماهی در قفس شرکت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۷۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود

بتول دانش شهرکی گفت: وجود بیش از ۳۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت‌های فراوان بالقوه مناطق ساحلی چابهار، کنارک و دشتیاری، سیستان و بلوچستان را به مرکز تولید و اشتغال این منطقه تبدیل و زمینه‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مَکُران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر این سواحل را فراهم کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار، دشتیاری و کنارک از شهرستان‌های ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو و صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است.

وی بیان کرد: حوزه شیلات یکی از بخش‌های کم هزینه برای ایجاد اشتغال است و می‌تواند اشتغال را به چند برابر افزایش دهد و به نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با صرفه‌ترین راه و اقتصادی‌ترین فعالیت در سواحل مشکُران محسوب می‌شود.

شهرکی با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در حوزه صنعت گفت:وجود ۳۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت چهار هزار و ۵۳۶ هکتار بستر مناسبی را همراه با مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف صنعتی، صنایع تبدیلی معدنی، کشاورزی و شیلاتی فراهم آورده است.

وی افزود: علاوه بر و جود سه کارخانه تولید سیمان و تعداد هشت واحد تولیدی شناور سازی ۳۰ درصد پاکت سیمان، ۴۰ درصد پای بند ریل آهن، ۱۲ درصد سموم دفع آفات مورد نیاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم