Web Analytics Made Easy - Statcounter

تجارب برتر تربیتی

همانطور که در دهه اخیر در نظام آموزشی شاهد هستیم تجارب برتر تربیتی  و آموزشی معلمان ، مدیران و معاونین مدارس حاکی از آن است که جهش قابل تاملی در پیشرفت علمی و اخلاقی در دانش آموزان و معلمین این مروز و بوم در حال شکل گرفتن است.

اگر چه در نظام کنونی آموزش دشمنان از تاثیر سبک زندگی غربی و تهاجم فرهنگی بر مسائل اخلاقی و تربیتی دانش آموزان غافل نیستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و به اشکال مختلف من جمله پیش کشیدن سند 2030 و همچنین ایجاد حاشیه در مسائل تربیتی دانش آموزان سعی دارند ، آموزش و اخلاق را در کشور به چالش بکشند ، اما معلمان و مدیران عزیز بسیار هوشمندانه توطئه دشمنان انقلاب و کشور های غربی را به خودشان باز می گردانند.

امروزه مدیران مدارس و معلمان و همچنین سایر فرهنگیان فرهیخته با به اشتراک گذاشتن تجارب تربیتی و آموزشی خود تلاش می کنند ، هر چه بیشتر از قبل سطح اخلاقی و مسائل دینی را در دانش آموزان بارور نمایند. این تجارب برتر تربیتی می تواند گاها راهگشای بسیاری از مشکلات و مسائل اخلاقی در نظام آموزشی و تربیتی کشور باشد.

تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی

بعد از تجارب برتر تربیتی نوبت به تجارب آموزشی در حوزه سنجش می رسد. از آنجا که آموزش و تربیت با هم توأمان هستند ، قطعا تحلیل نظام ارزشیابی و حوزه سنجش و برطرف نمودن مسائل این حوزه هم میتواند در بخش پژوهشگری راهگشای دانش آموزان این مرز و بوم باشد ، و هم اخلاق مداری را در دانش آموزانی که مسائل تربیتی آموزششان را تحت تاثیر قرار می دهد ، بیدار نمود.

معلمان در حوزه سنجش و ارزشیابی در حال بروز رسانی منابع علمی و سطح دانش و معلومات  خود می باشند و با به اشتراک گذاری تجربیات خود در این حوزه می توانند ، به ایجاد نهضتی آموزشی کمک نمایند . به طوری که این جنبش بتواند در امر بهبود شرایط آموزشی کشور نقشی راهبردی ایفا نماید.

اقدام پژوهی معلمان

علاوه بر بحثی که پیرامون تجارب برتر تربیتی در نظام آموزشی کشور مطرح گردید ، اقدام پژوهی نیز می تواند در ارتقای دانش و معلومات معلمان و سایر فرهنگیان تاثیر بسزایی بگذارد. معلمان فرهیخته این مرز و بوم به کمک پژوهش های خلاقانه خود و با تلاش در جهت بهبود وضعیت آموزشی و اخلاقی دانش آموزان می توانند نقش کلیدی خود را در این مسائل تثبیت نمایند.

معلم پژوهنده با پژوهش در عمل خود می تواند اقدامات پژوهشی در مورد مسائل و مشکلات موجود انجام دهد و با ارائه پیشنهادات و راهکارهای موثر ، چراغی فروزنده باشد در جهت راهنمایی سایر همکاران در نهاد های فرهنگی.

معلمان در اقدام پژوهی خود می کوشند با بکار گیری از بهترین راهکارها و با استفاده از قوی ترین منابع و ماخذ ، مشکلات آموزشی و اخلاقی را از سر راه برداشته و دانش آموزانی پژوهشگر و اخلاق مدار تربیت نمایند.

در این میان نقش مدیران بالادستی اجتناب ناپذیر است. چرا که به کمک همکارای مدیران در سطوح بالاتر است که می توان به مشکلات فائق آمد و اقدامات پژوهشی موثر تری ارائه نمود.

الگوهای خلاق تدریس

موضوع الگوهای تدریس خلاق  موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع اخلاق مداری و تربیت در آموزش و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در رشته مدیریت آموزشی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند. در مقاله حاضر نیز تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود.

به جرئت می توان گفت که پرداختن به موضوع الگوهای تدریس خلاق  یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در مدیریت آموزشی به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع اخلاق مداری و تربیت در آموزش است. پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

یکی از مهمترین مسائل پیرامون الگوهای تدریس خلاق  موضوع اخلاق مداری و تربیت در آموزش است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج پژوهش های پژوهشگران مدیریت آموزشی ایفا نماید. پژوهش گران مدیریت آموزشی بر این باورند که در رابطه با الگوهای تدریس خلاق  می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل پژوهش مدیریت آموزشی است.

پژوهش های عملی و خلاقانه در آموزش و پرورش

همانگونه که واقفیم در رشته مدیریت آموزشی فاکتور ها و محور های پژوهشی بیشماری وجود دارد که پرداختن به هر کدام از آن موارد می تواند یک سری از مشکلات اساسی را از نظام آموزشی و پرورشی کشور ما برطرف نموده و مرتفع سازد. چرا که متاسفانه در کشور ما از کمبود منابع مطالعاتی رنج می بریم و خصوصا در مدیریت آموزشی هنوز خیلی مانده است که به نقطه قابل اعتماد و امیدوار کننده ای برسیم. بنا بر این نیاز است که در این رابطه در رشته مدیریت آموزشی تحقیقات و پژوهش های قابل قبولی صورت گیرد.

آمار ها نشان می دهد موضوع الگوهای تدریس خلاق  یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که جای بحث دارد و نقش تعیین کننده ای در نظرات اندیشمندان و پژوهشگران رشته مدیریت آموزشی دارد. آنچه حائز اهمیت است پرداختن به موضوع الگوهای تدریس خلاق  و همچنین موضوعاتی چون اخلاق مداری و تربیت در آموزش می تواند افق های تازه ای را در عرضه مدیریت آموزشی در پیش روی اندیشمندان باز کند.بنا بر این نیاز است که به موضوع الگوهای تدریس خلاق   و اخلاق مداری و تربیت در آموزش به صورت گسترده تری پرداخته شود و این موضوع به مسائل پیش رو و چشم انداز های پژوهشی آتی بسط داده شود.

طرح جابر

پس از برطرف شدن چالش ها و مشکلات آموزشی ، نوبت به اجرای پروژه هایی نظیر طرح جابر می رسد. مسلما بعد از اینکه مشکلات آموزشی و درسی و حتی چالش های اخلاقی و تربیتی از سر راه دانش آموزان رخت بر می بندد، نوبت به اجرای اقدامات عملی از جانب دانش آموزان می رسد. دانش آموزان با اجرای اقدامات عملی و شرکت در طرح ها و پروژه هایی نظیر طرح جابر ، طرح کرامت ، طرح و پروژه نوجوان سالم و خوارزمی می کوشند عرصه آموزش و پرورش را خالی نکنند و در جبهه فرهنگی عضوی قابل قبول و سازنده باشند. از دانش آموزان انتظار می رود که بتوانند در این عرصه ها آنقدر بکوشند که بتوانند نظامی خلاق را برای آیندگان به ارمغان بیاورند.

پژوهش ؛ زیر مجموعه ای از نهاد علم

پژوهش به عنوان زیرمجموعه ای از نهاد علم، زیربنای توسعه در عصر اطلاعات است و اساسا هر جامعه ای برای برنامه ریزی در سطح خرد, کلان و گذار موفقیت آمیز, ناگزیر از ساماندهی و مدیریت کارآمد و اثربخش امور پژوهشی است. موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدف دار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان ها به ارمغان آورده است.

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست ها، نیازها، اندیشه ها، مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم وا ندیشه را می طلبند. در این مسیر اندیشه های ژرف در قالب پژوهش های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می گیرند و دستمایه انجام پژوهش های کاربردی می شوند تا خواست ها و نیازها را پاسخ گویند و راه حل های بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می شود.

آنچه حائز اهمیت است این است که الگوهای تدریس خلاق  و موضوعات مربوط به آن تاثیر قابل ملاحظه ای در مسائل پژوهشی در رشته مدیریت آموزشی دارد . مسائلی که در این رابطه مورد بحث است شامل موارد زیادی می باشد که هر یک رابطه مستقیم و معنا داری با قضیه مذکور دارند. در این میان می توان به مقوله اخلاق مداری و تربیت در آموزش اشاره نمود. در واقع مقوله اخلاق مداری و تربیت در آموزش از دیدگاه پژوهشگران موضوع ای غیر قابل اجتناب پیرامون الگوهای تدریس خلاق  می باشد. باید گفت موضوع اخلاق مداری و تربیت در آموزش این موضوع را ثابت می کند که می توان در رشته مدیریت آموزشی افق های تازه ای را بر روی محققین باز کرد.  

اگرچه عمده تحقیقات انجام یافته ی مرتبط، به چگونگی رابطه در این مقوله پرداخته­اند، اما مطالعات محدودی به بررسی متغیر­های  همبسته با آن اختصاص یافته­اند که اساس ارائه­ی یک رویکرد پیشگیرانه و مداخله­ای مؤثر است، به ویژه آنکه شکل پژوهشگری در رابطه با الگوهای تدریس خلاق  و ماهیت آن در سال­های اخیر تغییر یافته است. اکثر محققان توافق دارند که مبحث  الگوهای تدریس خلاق  و رابطه آن با اخلاق مداری و تربیت در آموزش از مهمترین مسائل مورد انتظار در جامعه پژوهشی است.

کد خبر 1575533

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رشته مدیریت آموزشی تجارب برتر تربیتی نظام آموزشی دانش آموزان نظام آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۹۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، احمد محمدی‌زاده صبح امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان بوشهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری و روز معلم با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه جایگاه معلم، بیان کرد: معلمان پرورش‌دهنده مهمترین سرمایه جامعه و انسان‌ها هستند.

وی انسان‌های پرورش یافته به‌دست معلمان را پایه‌ریزان تمدن ملی و جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بی‌سوادی دانست و افزود: این افراد سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند و در واقع معلمی شغل انبیا الهی است.

استاندار بوشهر اظهار کرد: شهید مطهری با فکر و بیان قوی رسوخ اندیشه‌های عمیق اسلامی را ذهن جوانان دنبال می‌کرد، همان گمشده‌ای که امروز در جامعه دانش‌آموزی با آن مواجه هستیم و بخشی از تغییر رویکرد که در مدارس اتفاق افتاده ناشی از همین ضعف است.

وی سال جاری را سال آموزش و پرورش در استان بوشهر اعلام و بیان کرد: امسال همه با هم منسجم در رفع مشکلات زیرساخت‌های آموزش و پرورش تلاش و کمک می‌کنیم.

محمدی‌زاده یکی از برنامه‌های مهم در حل مشکلات زیرساخت‌های فضا‌های آموزشی در استان بوشهر را انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا استان بوشهر یک‌هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی، مولدسازی و مسئولیت‌های اجتماعی تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین طبق این تفاهم‌نامه ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای حل مشکلات زیرساختی فضا‌های آموزشی در استان اختصاص می‌یابد.

وی گفت: در مجموع بر اساس این تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزش و پرورش استان بوشهر اختصاص می‌یابد.

استاندار بوشهر گفت: از محل این اعتبار ۱۴۳ طرح شامل ۱۳۵ مدرسه و ۸ مجتمع فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش استان بوشهر بر اساس برنامه زمان‌بندی ساخته و تحویل می‌شود.

وی توجه ویژه مشکلات اداره کل نوسازی مدارس استان بوشهر ضروری دانست و یادآور شد: در همین راستا در ابتدای سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان به حساب این اداره کل واریز شده است.

محمدی‌زاده با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت روز معلم، نواختن زنگ سپاس معلم، تجلیل از معلمان شاغل و پیشکسوت و سرکشی از خانواده فرهنگیان شهید استان بوشهر را از برنامه‌های استان در این زمینه اعلام و اظهار کرد: مدیران و معلمان مدارس از آموزگاران دوران تحصیل خود در مقاطع مختلف تحصیلی تجلیل کنند.

وی در ادامه ایجاد منبع جدید درآمدزایی برای آموزش و پرورش استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و گفت: این طرح امسال ابتدا در مرکز ۱۰ شهرستان استان بوشهر امسال اجرایی شود.

استاندار بوشهر خواستار پرداخت سهم آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداری‌های استان بوشهر شد و یادآور شد: قانون پرداخت منابعی از سوی شهرداری‌ها را به آموزش و پرورش در نظر گرفته که باید در پرداخت این سهم تسریع شود.

دیگر خبرها

  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد
  • اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر
  • تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی بوشهر
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • توسعه زیرساخت های آموزشی در استان سمنان/ افتتاح ۱۴ چمن مصنوعی
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد